اخبار برگریده
شنبه, 08 ارديبهشت 1403 00:36

سه شنبه, 07 بهمن 1399 ساعت 18:04
  • .

نمک زدایی از آب با دستگاه ایرانی در ۳ روستا اجرایی شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: دستگاه نمک زدایی از آب با روش الکترودیالیز توسط محققان کشور ساخته و در ۳روستا اجرایی شد.

به گزارش نسیم امروز به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر نادرقلی ابراهیمی دبیر کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ستاد آب و انرژی معاونت علمی گفت: یکی از فناوری‌هایی که در این ستاد مورد حمایت قرار گرفته بحث فناوری الکترودیالیز است که برای تصفیه و نمک زدایی آب استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از این سامانه‌ها در روستاهای استان‌های بوشهر و خوزستان استفاده شده است، بیان کرد: یکی دیگر از طرح‌هایی که مورد حمایت ستاد آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست اجرا شده استفاده از روش نمک زدایی آب با روش الکترودیالیز است.

مشاور معاون علمی و فناوری با بیان اینکه این روش در یک روستا در استان خوزستان و ۳ روستا در استان بوشهر اجرایی شده است، بیان کرد: این فناوری در قالب یک دستگاه با ظرفیت ۱۵۰ متر مکعب در شبانه روز در روستای بهشتی شهرستان شوش خوزستان و ۲ دستگاه با ظرفیت ۵۰ متر مکعبی و یک دستگاه به ظرفیت ۲۵۰ متر مکعبی در بوشهر (روستاهای علی اباد، عربی و حاج نوشاد) پیاده سازی شده است.

ابراهیمی با بیان اینکه این دستگاه به تازگی در کشور بومی سازی شده است، بیان کرد: در واقع بهره بردار به نوعی شرکتهای آب و فاضلاب است و ما دعوت به مشارکت با بخش خصوصی شده ایم تا ستاد با لیزینگ بتواند محصولات شرکتهای دانش بنیان را به فروش برساند.

وی با تاکید بر اینکه وزارت نیرو مشتری اصلی این دستگاه‌ها است، گفت: این فناوری برای نمک زدایی آب‌های لب شور به صرفه تر از سیستم‌های نمک زدایی RO هست و می‌تواند برای نمک زدایی منابع آب زیرزمینی در سراسر کشور مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته دبیر کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست، اولویت اول ما تأمین آب مردم است که با فناوری قابل حل است اما باید بخش‌هایی همچون وزارت نیرو و.... روی کار بیایند و این فناوری‌ها را از شرکتهای دانش بنیان خریداری کنند.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.





یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره