اخبار برگریده
شنبه, 08 ارديبهشت 1403 09:54

شنبه, 08 مهر 1402 ساعت 09:04

بجنورد صحنه احیای سنت‌ها و آیین‌های جشنواره آئینی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

از شب گذشته بجنورد میزبان بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در بخش عروسکی و دانشجویی است .

به گزارش نسیم امروز، برگزاری بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در خراسان شمالی این روزها هیجان خاصی را در بین هنرمندان ایجاد کرده است این رویداد شامگاه گذشته با استقبال بی نظیری از مردم هنردوست این خطه در بجنورد کلید خورد.

هنرمندان و کارگردانان حاضر در این جشنواره معتقدند که این روزها هنر جایگاه خود را تا حدودی از دست داده است، برگزاری این رویداد همچون چراغی است که پیش روی فعالان و علاقه مندان به این عرصه قرار دارد و هنرمندان با حضور خود چراغ این جریان هنری را روشن نگه می دارند.

هنرمندان همچنین از گنجاندن بخش دانشجویی به عنوان اتفاقی مهم برای ارتقای تئاتر دانشجویی عنوان کردند و با مثبت ارزیابی کردن تمرکز زدایی این رویداد در این دوره برخلاف در دوره های گذشته موجب می شود تا هنرمندان با حضور در استان های مختلف با اقلیم های متفاوت و ظرفیت های موجود در این مناطق آشنا شده و اشتراکات فرهنگی در تمامی استان ها به نمایش گذاشته شود.

خبرنگار ایرنا در گفت و گو با کارگردان راه یافته به جشنواره آیینی و سنتی به کند و کاو بیشتری در مورد اهمیت و مزایای این جشنواره می پردازد.

جشنواره آیینی؛ حلقه ارتباط تئاتر و مردم

«امیر رضا جهانی» کارگردان نمایش «مجلس سهراب کشی» از جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به عنوان حلقه ارتباطی میان اهالی تئاتر و مردم یاد کرد و گنجاندن بخش دانشجویی را اتفاقی مهم برای شور و اشتیاق در میان فعالان هنر نمایش و ارتقای تئاتر دانشجویی برشمرد.

وی نقش و جایگاه جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در مسیر حفظ کهن الگوهای نمایشی را غیرقابل انکار برشمرد و مهمترین دستاورد این رویداد برای اهالی هنر را ایجاد انگیزه برای فعالیت بیشتر و بهتر در این عرصه عنوان کرد.

کارگردان نمایش «مجلس سهراب کشی» آشنایی بیشتر با تکنیک های حرکتی و شفاهی نقالی و دیگر تکنیک هایی که در بستر این رویداد رقم می خورد را از دیگر دستاوردهای این حرکت هنری در کنار آشنایی مردم با آیین های کهن ایران زمین بیان کرد و افزود: این جشنواره حلقه و پل ارتباطی میان اهالی تئاتر و مردم است.

این هنرمند که برای نخستین بار با اثر نمایشی «مجلس سهراب کشی» در این رویداد حضور پیدا می کند، اظهارداشت: با توجه به این که این روزها هنر جایگاه خود را تا حدودی از دست داده است، برگزاری این رویداد همچون چراغی است که پیش روی فعالان و علاقه مندان به این عرصه قرار دارد و هنرمندان با حضور خود چراغ این جریان هنری را روشن نگه می دارند.

«جهانی» از گنجاندن بخش دانشجویی به عنوان اتفاقی مهم که زمینه ساز شور و اشتیاق در میان فعالان هنر نمایش و ارتقای تئاتر دانشجویی است، یاد کرد و گفت: حمایت ویژه از دانشجویان سبب می شود تا بتوانیم با انگیزه بیشتر در این عرصه به فعالیت خود ادامه دهیم و در آینده دنباله رو بزرگان این عرصه باشیم و نامشان را زنده نگه داریم.

این دانشجوی بازیگری تئاتر همچنین از نقش و اثرات تمرکز زدایی این رویداد در روند فعالیت هنرمندان گفت و افزود: این حرکت، فرصتی را برای هنرمندان و علاقه مندان به هنر نمایش در استان های مختلف فراهم می کند تا از نزدیک به تماشای آثار منتخب نشسته و از این کلاس درس برای ارتقای هنر تئاتر به خوبی بهره گیرند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر این اتفاق سبب می شود تا دانشجویان با ظرفیت های بیشتر تئاتری و امکانات شهرهای مختلف، هنرها، آیین ها و سنت های مختلف آشنا شوند.

رهاورد جشنواره؛ پیوند نسل جوان با آیین ها

دیگر کارگردان راه یافته به بخش دانشجویی جشنواره نمایش های آیینی و سنتی به میزبانی خراسان شمالی، پیوند نسل جوان با آیین ها و سنت ها و تکاپو برای احیای سنت ها با هنر نمایش را رهاورد جشنواره بیان کرد و خواستار حمایت از نمایش های ایرانی شد.

کارگردان اثر نمایشی «پره چیلر» با بیان اینکه نمایش های آیینی نقش مهمی در ارتقای فرهنگ و هویت افراد جامعه دارد و علاوه بر این که سرگرم کننده است گفت: در این میان نمی توان از نقش جشنواره ها در زنده نگه داشتن آیین ها غافل شد.

«لیلی سلمانی» که نخستین بار است در این رویداد شرکت کرده، انس و الفت با آیین ها و سنت ها و آشنایی نسل امروز با این میراث ارزشمند را رهاورد برگزاری این جشنواره عنوان کرد و افزود: به خاطر ورود و نفوذ تکنولوژی در زندگی بشر مروز و به ویژه نسل جوان و دور شدن از این گنجینه ارزشمند، این رویداد حرکتی شایسته در حفظ و حراست از آیین ها وسنت های این سرزمین است.

وی ادامه داد: تلاش ما به عنوان فعالان این عرصه این است تا از دریچه هنر نمایش نسل امروز را با این سرمایه اصیل و ارزشمند آشنا کنیم.

این هنرمند که در بخش دانشجویی این رویداد حضور پیدا کرده است، ادامه داد: گنجاندن بخش دانشجویی در جشنواره ها در ایجاد انگیزه و علاقه، جوانان برای ورود به عرصه هنرنمایش موثر خواهد بود، ضمن این که استعدادهای جوان را در عرصه تئاتر شاهد خواهیم بود.

سلمانی بیان کرد: حمایت از آثار نمایشی ایرانی یکی از راه هایی است که جوانان را برای ورود به حوزه نمایش های ایرانی دلگرم و ترغیب می کند و جشنواره نمایش های آیینی و سنتی می تواند بستری باشد برای فعالیت هنرمندان و تولید در حوزه نمایش های آیینی و سنتی.

کارگردان اثر نمایشی «پره چیلر» که از اردبیل در این رویداد حضور پیدا کرده است، اظهارداشت: فرهنگ و سنت و اداب و رسوم این خطه با دیگر استان ها متفاوت است و این اتفاق به تبادل تجربه و آشنایی با فرهنگ و سنت و آیین ها و حفظ و ترویج آیین ها و سنت ها از بستر هنر نمایش کمک می کند.

نمایش اشتراکات فرهنگی با تمرکز زدایی

«محسن حافظی» کارگردان راه یافته به بیست و یکمین جشنواره بین المللی آیینی و سنتی با پرداختن به تاثیرگذاری این رویداد در ابعاد ملی و بین المللی و نمایش تاریخ و فرهنگ و هویت ایرانی، نمایش اشتراکات فرهنگی با حضور گروه های شرکت کننده در دل استان های مختلف را حرکتی اثربخش در تعالی این گونه نمایشی برشمرد.

کارگردان راه یافته به بخش دانشجویی این رویداد بین المللی با بیان این که این رویداد نگاهی به گذشته اساطیر ایرانی دارد که بخش اعظم آن را می توان از اشعار و متون شاهنامه و داستان هایی که در گذشته وجود داشته الگو برداری کرد، گفت: این اتفاق سبب می شود تا هنرمندان این الگوی کهن و قدرتمندی که از گذشته دارند را به عنوان هویت ملی در معرض نمایش افراد مختلف قرار دهند.

این هنرمند که بیش از ۱۵ سال در عرصه تئاتر فعالیت می کند به اثرگذاری این رویداد در ابعاد بین المللی هم اشاره کرد و افزود: در بعد بین المللی هم به واسطه این که از تاریخ و سنن و آیین ها در تولید آثار نمایشی وام گرفته می شود، مردم را با تاریخ و فرهنگ کشورمان بیش از پیش آشنا می کند و در حقیقت این رویداد می تواند یادآور فرهنگ و تاریخ گذشته ما باشد.

او که سومین حضورش را در این رویداد با کارگردانی اثر نمایشی «امیر ارسلان نامدار» تجربه می کند، صرف برگزاری این رویداد در مدت زمان محدود را کمک کننده نمی داند و معتقد است که هنرمندان باید فعال تر در جهت اجراهای عموم و حتی اجراهای محیطی گام بدارند زیرا در فضاهای محیطی مردم بیشتر با این گونه نمایشی آشنا می شوند و از سوی دیگر با این اتفاق ما به بخش محدودی از آیین هایی که در گذشته داشتیم می پردازیم، در حالی که با تداوم این اتفاق در قالب اجراهای عموم، بستر برای فعالیت و تولید بیشتر در این زمینه فراهم می شود.

این هنرمند جوان هم با مثبت ارزیابی کردن تمرکز زدایی این رویداد در این دوره برخلاف در دوره های گذشته افزود: این حرکتی که شکل گرفته موجب می شود تا هنرمندان با حضور در استان های مختلف با اقلیم های متفاوت و ظرفیت های موجود در این مناطق آشنا شده و اشتراکات فرهنگی در تمامی استان ها به نمایش گذاشته شود.

وی از ضرورت توجه به نمایش های ایرانی و اختصاص واحدهای متعدد به این گونه نمایشی به صورت عملی در دل دانشگاه ها سخن گفت و عنوان کرد: در نظر گرفتن تورهایی دانشجویی در قالب سفر به استان ها و موزه ها وکتابخانه های مختلف برای ترغیب دانشجویان به امر تولید نمایش های آیینی و سنتی لازمه تقویت و توسعه این گونه نمایشی در میان هنرجویان علاقه مند است.

حافظی خاطرنشان کرد: اگر قرار است در بخش ویژه حمایت ها پر رنگ باشد باید همین نگاه در بخش دانشجویی نیز وجود داشته باشد، زیرا این اتفاق انگیزه هنرجویان را برای فعالیت در این عرصه بیشتر خواهد کرد و از طرف دیگر، اگر می خواهیم فرهنگمان زنده و پویا باقی بماند، باید روی قشر جوان و دانشجو سرمایه گذاری کرد.

به گزارش ایرنا، بیست‌ و ‌یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری «احمد جولایی»، از یکم تا یازدهم مهر در بخش‌های «رادیو تئاتر» و «نمایشگاه هنرهای نمایشی» به میزبانی تهران، «صحنه‌ای» (ویژه-آزاد) و «بین‌الملل» به میزبانی استان گلستان (گرگان و کردکوی)، «شبیه‌خوانی» به میزبانی استان مرکزی (تفرش)، «نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کارآواها» و «معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی» به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد)، «سمینارهای پژوهشی» و «نمایشنامه‌نویسی» به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) در حال برگزاری است.

خراسان شمالی نیز در ۲ بخش «عروسکی» و «دانشجویی صحنه» این رویداد را با ۲۱ اثر نمایشی از روز گذشته آغاز می کند که تا دهم ماه جاری ادامه دارد.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره