اخبار برگریده
شنبه, 08 ارديبهشت 1403 18:47

چهارشنبه, 20 دی 1402 ساعت 08:55

۵۰ گروه دامپزشکی علیه تب برفکی در خراسان‌شمالی فعالیت دارند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: ۵۰ گروه مایه‌کوبی دام های سبک و سنگین استان علیه بیماری تب برفکی را بر عهده دارند.

به گزارش نسیم امروز، حسن قاسمی فرد اظهار کرد: مایه کوبی دام های سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی از ابتدای دی ماه آغاز و تا ۲ ماه ادامه دارد و دامداران خراسان شمالی از خدمات رایگان این طرح بهره مند می شوند.

وی افزود: پیش بینی می شود در این طرح حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار راس دام سبک و حدود ۵۰ هزار راس دام سنگین تحت پوشش قرار گیرد.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی درباره مایه کوبی دام عشایر علیه این بیماری خاطرنشان کرد: بیشتر دام عشایر در استان گلستان به سر می برند و دام های این تولیدکنندگان در استان تحت پوشش قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به عدم استقبال دامداران از مایه کوبی دام سبک به دلیل آبستن بودن آنان گفت: واکسن تب برفکی مورد استفاده به صورت کشته بوده و سبب سقط نخواهد شد مگر با دلایل ضربه فیزیکی یا مکانیکی که با مقید کردن صحیح دام ها و مدیریت در دامداری، این مشکل هم برطرف می شود.

قاسمی فرد گفت: طرح مایه کوبی دام ها علیه بیماری تب برفکی با هدف کنترل و مراقبت دام‌ ها در مقابل این بیماری انجام می شود و دامداران نباید نگرانی در زمینه عوارض آن برای دام های آبستن داشته باشند.

گفتنی است: تب برفکی یک بیماری مخصوص دام و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم این بیماری است.

کاهش شیر در دام‌ها، کاهش تولید فرآورده‌های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام‌های جوان از جمله خسارت‌های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام‌ها دارد، تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام‌ها به وسیله مایه کوبی جلوگیری کرد.

خراسان شمالی قطب دامداری و دامپروری کشور است و در این استان ۲ میلیون و ۳۶ هزار راس دام سبک شامل یک میلیون و ۷۲۳ هزار راس گوسفند، حدود ۳۱۳ هزار راس بز و ۸۱ هزار و ۸۸۰ راس گاو و گوساله، ۲ هزار ۳۵۰ نفر شتر و در مجموع ۸۴ هزار و ۲۳۰ راس دام سنگین و در مجموع حدود سه میلیون واحد دامی در استان نگهداری و پرورش داده می شود.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره