اخبار برگریده
پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403 15:34

سه شنبه, 29 فروردين 1402 ساعت 10:03
  • .

حریم تپه تاریخی «معصوم‌زاده» بجنورد تعیین شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی از تعیین حریم تپه تاریخی «معصوم‌زاده» بجنورد خبرداد.

به گزارش نسیم امروز، علی مستوفیان گفت: حریم تپه تاریخی معصوم زاده بجنورد در راستای صیانت از آثار تاریخی در جلسه"شورای ثبت و حریم میراث فرهنگی کشور" بررسی و تصویب شد.

وی افزود: در نشست با مدیرکل ثبت و حریم آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی، نحوه حفاظت و مدیریت سایت تاریخی تپه معصوم زاده بجنورد بررسی شد.

وی افزود: تپه تاریخی معصوم زاده بجنورد به‌عنوان یکی از وسیع‌ترین تپه‌های تاریخی دوران اسلامی استان در سال ۴۶ با شماره ۷۰۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و تاکنون باگذشت نیم‌قرن با تحولات شهری پیرامون دستخوش تغییرات زیادی شده است.

مستوفیان تأکید کرد: اکنون محوطه‌ای که سال‌های سال بلاتکلیف مانده بود با مطالعات علمی طی چند سال اخیر و پیگیری‌های فنی و کارشناسی انجام شده تعیین تکلیف شد.

وی گفت: این تپه تاریخی متعلق به قرون اولیه اسلامی است که پس از ثبت در فهرست آثار ملی کشور به فواصل مختلف در سنوات گذشته در پنج مرحله کاوش شد.

مستوفیان اظهار کرد: در کاوش‌های باستان‌شناسی صورت‌گرفته در این تپه تاریخی آثار منقول و غیرمنقولی چون بقایای معماری سکونتگاهی و صنعتی، یک سنگ آسیاب، ظروف مختلف سفالی از جمله گونه‌های زیبای لعاب‌دار کشف شد که بخشی از این یافته‌ها در ایام نوروز امسال در عمارت مفخم در معرض دید عموم قرار گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: امید می‌رود با انجام کاوش‌های باستانی متمرکز در این تپه تاریخی و ایجاد سایت موزه باستان‌شناسی بتوانیم هویت شهری بجنورد را تقویت کنیم و تاریخچه شهر را به گردشگران و مسافران بشناسانیم.

تپه تاریخی معصوم‌زاده بجنورد با شماره ۷۰۸ در سال ۱۳۴۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید با این وجود تا سال ۸۴ در این مکان که مجاورت حرم امامزاده سید عباس و گورستان بجنورد قرار دارد ساخت و ساز انجام می شد.

خراسان شمالی با داشتن هزار و ۲۰۰ اثر و بنای تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره