اخبار برگریده
شنبه, 08 ارديبهشت 1403 10:55

جمعه, 29 ارديبهشت 1402 ساعت 11:27
  • .

۸۸ درصد از مخازن سدهای خراسان شمالی خالی است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: ۸۸ درصد از مخازن سدهای خراسان شمالی خالی است.

به گزارش نسیم امروز به نقل از ایرنا، وحید واسطه اظهار کرد: ظرفیت کل مخازن سدهای استان را ۲۲۸ میلیون و ۷۹۰ هزار متر مکعب اعلام کرد و گفت: تنها ۵۱ میلیون و ۹۷ هزار مترمکعب معادل ۲۲ درصد آب در سدهای استان ذخیره است.

وی افزود : بارش های بهاره تاثیر ناچیزی بر افزایش حجم سدهای این استان داشته است بنابراین وضعیت سدها به علت پایین بودن میزان بارندگی مناسب نیست.

واسطه تصریح کرد: بارندگی های سیلابی بیشتر بر روی حجم سدها تاثیر گذار هستند و بارندگی با شدت کم بیشتر به رطوبت خاک کمک می کند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی بر صرفه جویی مصرف آب تاکید کرد و افزود: با توجه به وضعیت خشکسالی ها و کاهش بارندگی اینک باید در بخش های مختلف از جمله حوزه کشاورزی و آب شرب صرفه جویی لازم انجام شود.

وی گفت: اینک مخازن سه سد مهم تامین آب شرب استان تنها ۴۱.۰۳۷ میلیون متر مکعب آب دارد در حالی که گنجایش این سازه ها بیش از ۲۰۱ میلیون مترمکعب است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در خصوص وضعیت آب سد شیرین دره گفت: این سد در سال گذشته ۴۲.۶۲ میلیون متر مکعب آب داشت اما اینک ۲۵.۲۶۹ میلیون متر مکعب آب ذخیره دارد.

وی افزود: سد شیرین دره پر اهمیت ترین سد استان به لحاظ توان تنظیم آب و تامین آب شرب مرکز استان است.

واسطه در خصوص سد بارزو در شیروان نیز گفت: ذخیره آب این سد در سال گذشته ۱۷.۵۱ میلیون متر مکعب بوده است در حالی که اکنون ۱۲.۴۵۲ میلیون متر مکعب است.

وی ادامه داد: سد بیدواز اسفراین نیز ۳.۳۱۶ میلیون متر مکعب آب دارد در حالی که پارسال در همین مدت ۵.۵۶ میلیون متر مکعب بود.

بر اساس گزارش رسمی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی حدود ۹۴ درصد از پهنه این استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتاری واقع در شمال شرق کشور درگیر خشکسالی و تحت تاثیر این پدیده است به طوری که بر اساس شاخص اس. پی. آی (ﺷﺎﺧﺺ ﺑﺎرش اﺳﺘﺎﻧﺪارد شده) در بازه زمانی ۱۰ ساله ۷۰ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی شده است.

بر اساس تحلیل شاخص «استاندارد بارش، تبخیر و تعرق» (SPEI) دوره یکساله تا پایان اسفندماه ۱۴۰۱ حدود ۹۴ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی است.

خراسان شمالی هشت سد با ظرفیت ذخیره سازی ۲۳۴ میلیون متر مکعب در دست بهره برداری دارد و بنا بر گزارش هواشناسی از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون میزان بارش ها در این استان حدود ۵۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است و حدود ۸۲ درصد از مساحت دو میلیون و ۸۰۰ هکتاری استان خراسان شمالی نیز با خشکسالی خفیف تا شدید مواجه اند.

استان خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار از مساحت این استان را اراضی کشاورزی تشکیل می دهد که از جمعیت یک میلیون نفر حدود ۳۸ درصد در بخش کشاورزی اشتغال دارند که این میانگین در سطح ملی حدود ۱۹ درصد اعلام شده است.

خشکسالی بیش از ۲۶ هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی شامل باغی، زراعی، دامی، مراتع و دامپزشکی این استان در سال زراعی جاری خسارت زد.

در استان خراسان شمالی تاکنون هشت سد و ۱۱ بند انحرافی ساخته شده است.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره