اخبار برگریده
پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403 19:40

پنج شنبه, 20 مهر 1402 ساعت 12:10
  • .

چاههای غیرمجاز در خراسان شمالی مسدود شدند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: ۷۷ حلقه چاه غیرمجاز استان در نیمه نخست امسال مسدود و از برداشت حدود یک میلیون متر مکعب آب زیرزمینی جلوگیری شد.

به گزارش نسیم امروز به نقل ازشرکت آب منطقه ای خراسان شمالی، وحید واسطه ر این خصوص اظهار کرد: علاوه بر مسدود کردن چاه های غیرمجاز، ۳۲ دستگاه شمارشگر هوشمند آب و برق بر روی چاه های برقی آب زیرزمینی نصب شد.

وی، وضعیت خشکسالی ۱۱ دشت استان را تشریح کرد و افزود: دشت های قوچان - شیروان، اسفراین، صفی آباد و جاجرم ممنوعه بحرانی، دشت های بجنورد، سملقان، شوقان و رباط قره بیل ممنوعه و دشت های مانه، غلامان و قوری میدان آزاد است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در بخش منابع آب سطحی استان نیز در نیمه نخست سال جاری، ۱۴۱ دستگاه موتور پمپ غیرمجاز توقیف و به همین تعداد نیز چاهک سطحی غیرمجاز پر شده است.

وی گفت: برای حفاظت از حریم و بستر رودخانه‌های استان، هفت هکتار از اراضی تصرف شده در حریم و بستر رودخانه‌ها، در همین مدت رفع تصرف شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی طول مسیل‌ها و رودخانه‌های لایروبی و ساماندهی شده استان در نیمه نخست سال جاری را حدود ۹ کیلومتر عنوان کرد و گفت: در همین مدت، ۲۳۶ کیلومتر حریم و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌های استان مطالعه شده است.

خراسان شمالی، ۶ هزار و ۲۰۰ کیلومتر رودخانه و مسیل دارد که ۲۲۰ کیلومتر آن رودخانه‌ها و مسیل‌های مهم است.

سالانه از سه هزار و ۳۴۹ حلقه چاه مجاز در استان بیش از ۴۰۴ میلیون متر مکعب آب برداشت می شود که میزان برداشت آب از چاه های دارای کنتور نیز حدود ۲۷۰ میلیون متر مکعب در سال است.

سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۵ حلقه چاه معادل ۸۰ درصد چاه های کشاورزی استان به کنتور هوشمند مجهز شد و از مجموع چاه های این استان ۲ هزار و ۶۵ حلقه چاه کشاورزی، ۹۳۸ واحد صنعتی و مابقی چاه ها نیز برای تامین آب شرب است.

گفتنی است: بر اساس تحلیل شاخص «استاندارد بارش، تبخیر و تعرق» (SPEI) حدود ۹۴ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی است.

۳۰ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی خفیف، ۴۸.۲ درصد خشکسالی متوسط، ۱۴.۳ درصد با خشکسالی شدید و ۰.۷۴ درصد از وسعت استان با خشکسالی بسیار شدید مواجه است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی محسوب می شود.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره