اخبار برگریده
یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403 02:43

جمعه, 26 خرداد 1402 ساعت 15:37
  • .

آیت الله رئیسی: در سفر به آمریکای لاتین ۳۵ سند همکاری امضا شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

آیت الله رئیسی: در سفر به آمریکای لاتین ۳۵ سند همکاری امضا شد

رییس جمهور گفت:در این سفر ۳۵ سند تفاهم و توافق با این سه کشور در حوزه های مختلف اعم از انرژی صنعت و معدن و نیروگاه به امضا رساندیم و اساس کار این بود در ابتدا صدور خدمات فنی مهندسی و دوم صادرات محصولات دانش بنیان و سوم تامین مواد اولیه با قیمت مناسب و چهارم ایجاد بازارهای جدید صورت بگیرد.

به گزارش نسیم امروز به نقل از ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی عصر روز جمعه۲۶ خردادماه در بدو ورود به کشورمان پس از سفر رسمی پنج روزه به سه کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا در رابطه با دستاورد های این سفر گفت: آمریکا لاتین یک منطقه راهبردی در جهان است و دارای ذخایر طبیعی و انسان های فرهیخته و اندیشمند است.

رییس جمهور ادامه داد: این منطقه سال‌هاست که در مقابل نظام سلطه ایستادگی می‌کند و در تاریخ آمریکا لاتین کشورهایی هستند که چند دهه مبارزه را با نظم کنونی ناعادلانه در جهان در کارنامه خود دارند و وجه مشترک آن استقلال طلبی و عدالت خواهی است.

در سیاست خارجی بنای دولت سیزدهم برقراری ارتباط با تمام کشورهای جهان است

وی این روحیه را یک اشتراک گفتمانی با انقلاب شکوهمند اسلامی دانست و خاطر نشان کرد: اساس انقلاب اسلامی بر استقلال خواهی و توجه به رای مردم و عدالتخواهی است. در سیاست خارجی بنای دولت سیزدهم تعادل در برقراری ارتباط با تمامی‌کشورهای جهان است و هر کشوری بخواهد با ایران ارتباط خوب وسازنده با نگاه به منافع دو کشور داشته باشد، این زمینه برایش فراهم است و اگر کسانی بخواهند با ما دشمنی کنند، طبیعتا نگاه ما مقاومت و ایستادگی است.

وی تاکید کرد که نگاه دولت سیزدهم به شرق و غرب و آمریکا لاتین و همه کشورها یک نگاه متعادل خواهد بود.

رییس جمهور بیان کرد: در آمریکای لاتین‌کشورهایی که سال‌هاست جمهوری اسلامی ایران ارتباط داشتند ولی در دهه گذشته به دلایلی این ارتباطات به صورت فعال نبوده و در برخی مواقع کار با مشکل مواجه شده و فعالیت‌ها کمتر شد که این نیاز به بازنگری داشت تا موانع بررسی شود و ارتباط با آمریکای لاتین فعال شود اما عموما این ارتباط به برکت انقلاب اسلامی ایجاد شده است.

آیت الله رییسی خاطر نشان کرد: در این سفر ۳۵ سند تفاهم و توافق با این سه کشور در حوزه‌های مختلف اعم از انرژی صنعت و معدن و نیروگاه به امضا رساندیم و اساس کار این بود در ابتدا صدور خدمات فنی مهندسی و دوم صادرات محصولات دانش بنیان و سوم تامین مواد اولیه با قیمت مناسب و چهارم ایجاد بازارهای جدید صورت بگیرد.

انعقاد ۵ قرارداد دانش بنیان به ارزش ۹۰ میلیون دلار

رییس جمهور خاطر نشان کرد: در زمینه انرژی تفاهم نامه‌هایی در حوزه بالا دستی و پایین دستی منعقد شد که اگر این‌ها اجرایی شود به دنبال اقداماتی که در این دو سال صورت‌ گرفته گام‌های موثری صورت خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: در صنعت تراکتور سازی و خودروسازی در ونزوئلا سرمایه گذاری داشتیم ولی حدود ۹ سال تعطیل و نیمه تعطیل بودند که در راستای احیای کارخانجات در داخل این کارخانجات فعال و احیا شدند. همچنین در خصوص مواد معدنی ذخایر خوبی در آمریکای لاتین موجود است، در حوزه کار دانش بنیان ۵ قرارداد دانش بنیان با بخش خصوصی به ارزش ۹۰‌میلیون دلار منعقد شد.

آیت الله رییسی گفت: با کوبا به دلیل توانایی آن‌ها در زیست فناوری، توافق شد که کارگروهی فعال شود و افراد آن هم تعیین شدند تا کار فناورانه بین ایران و کوبا فعال شود.

رئیس جمهور با اشاره به تجارت آزاد و کار اقتصادی گفت: زمینه ارتباطی خوبی در این حوزه وجود دارد و آنجا بازار هایی است که ایران از آن استقبال می‌کند.

وی اظهار کرد: در سفر به اندونزی مطلبی که در مورد صادرات محصولات شرکت‌های دانش بنیان عرض کردم خوب فهم نشد و یا عده‌ای نخواستند بفهمند.‌ من عرض کردم محصولات دانش بنیان ایران باید صادر شود. ایران در دارو و تجهیزات پزشکی دست بالایی دارد و دانشمندان ما در این زمینه افتخار آفرینی‌های زیادی کردند. تجهیزات پزشکی ساخت ایران و با کار فناوری و دانش پایه امروز صادرات آن افتخار آفرینی برای کشور است.

آیت الله رییسی تاکید کرد: امروز ایران، ایران پیشرفته و فن آور است که با هدایت‌های رهبری این کار صورت گرفته است.

در هر سفر نگاه دولت سیزدهم به منافع ملی و منافع اقتصادی کشور است

رییس جمهور با اشاره به نیروگاه سازی تصریح کرد: شرکت مپنا کارهای خوبی در این زمینه انجام داده است و محصولات ارزشمندی ارائه شد. توربین های ایران بالاتر از استاندارد های سطح جهان است و در دنیا و آمریکای لاتین مشتری زیادی دارد.

آیت الله رییسی عنوان کرد: وقفه ای که در ارتباط با آمریکای لاتین ایجاد شد، خسارت آفرین بودعلاوه بر دیدار با روسای جمهور سه کشور با فعالان اقتصادی و بازرگانان دیدار داشتم که مشکلات خود را مطرح‌کنند و بررسی ها برای رفع مشکلات صورت گرفت.

در دیدار با جوانان ونزوئلا، آن‌ها علاقه مندی خود را به انقلاب اسلامی ایران ابراز کردند و نکات خوبی نسبت به شاخصه‌های نظم کنونی جهان و چشم اندازی نظم نوین جهانی و الزامات آن مطرح شد.

وی در پایان افزود: انتظار دارم که اقدامات مطرح شده در این سفر فراموش نشود و این سفر برای همه ما مسئولیت آور است. باید اتفاقات خوبی را رقم بزند و انتظارات باید برآورده شود و تفاهم‌ها و توافق نامه‌ها باید اجرایی شود و این در جهت منافع ایران و کشورهای آمریکای لاتین است‌.در هر سفر نگاه دولت سیزدهم به منافع ملی و منافع اقتصادی کشور است.

آخرین ویرایش در چهارشنبه, 31 خرداد 1402 ساعت 19:17
Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره