اخبار برگریده
سه شنبه, 29 اسفند 1402 13:09

پنج شنبه, 15 مهر 1400 ساعت 17:39
  • .

مداخله اردوغان در رقابت‌های انتخاباتی عراق؛ ماموریتی شکست خورده در میان اهل سنت

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

تنها چند روز مانده به انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق که قرار است یکشنبه هفته آینده برگزار شود، درگیری میان دو حزب اهل تسنن در این کشور به ریاست محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق و خمیس الخنجر، رئیس حزب طرح عربی بالا گرفت، تا حدی که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه موفق نشد این دو چهره عراقی را در کاخ خود در آنکارا کنار هم جمع کند و مجبور شد با هر کدام جداگانه دیدار کند. گرچه اردوغان در این ماموریتش شکست خورد؛ اما در کنار مبالغ سنگین انتخاباتی که احزاب سیاسی از خارج و نیز داخل دریافت می‌کنند، آنچه بیان شد، نشانه آشکاری از سطح دخالت سیاسی خارجی در این انتخابات است.

به گزارش نسیم امروز به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه الاخبار چاپ لبنان، سطح دخالت سیاسی خارجی آشکار در انتخابات عراق با دو دیدار چند روز قبل اردوغان با الحلبوسی و الخنجر به اوج خود رسید، رئیس جمهوری ترکیه با این دیدارها به دنبال کسب موفقیتی در میانجیگری میان این دو چهره بود تا از طریق آن به عرصه سیاسی عراق که منافع بزرگی برای ترکیه دارد، دست یابد اما این تلاشش با شکست مواجه شد و به دلیل دشمنی شدید میان الحلبوسی و الخنجر نتوانست آن دو را کنار هم گرد آورد و با هر دوی آنها در یک روز و یک فاصله زمانی اندک دیدار کرد. الخنجر که ریاست ائتلاف اراده عراق را بر عهده دارد، تحت حمایت ترکیه و قطر است و الحلبوسی که ریاست ائتلاف پیشرفت را در دست دارد، از سوی امارات حمایت می‌شود و حدود یک هفته قبل با محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی دیدار کرد، گرچه دیدار بن زاید با الحلبوسی با دادن عنوان رسمی به آن توجیه شد؛ اما بن زاید نیز به نوع خود در انتخابات عراق مداخله می‌کند. همچنین الحلبوسی ارتباط خوبی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دارد؛ اما بودجه عربستان به دنبال جذب هرچه بیشتر احزاب شیعه است.

در واقع قطب‌بندی شدید در عرصه احزاب سیاسی عراق یکی از درب‌های اصلی دخالت خارجی در انتخابات این کشور است، همچنین ناکامی در پر کردن شکاف موجود میان دو قطب سنی عراق، تاثیر منفی بر حامیان منطقه‌ای آن دو خواهد گذاشت و موجب پراکندگی بیشتر در پارلمان آتی عراق شده و مشکلات تشکیل کابینه و نیز توافق در مورد رئیس پارلمان را دوبرابر می‌کند.

ریاض طایس، کاندیدای ائتلاف اراده عراق درباره دو دیدار انجام شده در آنکارا به روزنامه الاخبار گفت: الحلبوسی بر اساس سمتی که دارد، همواره سفرهایی به کشورهای همسایه انجام می‌دهد و شاید اینکه سفرش به آنکارا در همان زمانی انجام شود که الخنجر، دوست صمیمی اردوغان با او دیدار دارد و ترکیه کشور دوم او پس از عراق است، اتفاقی بوده است. طایس با اشاره به عملکرد الحلبوسی در ریاست پارلمان گفت: الخنجر اختلاف با الحلبوسی را شخصی و یا بر اساس منافع فردی نمی‌داند، بلکه آن را در راستای به حاشیه راندن و دور کردن یک تشکل کامل (احزاب اهل تسنن) می‌داند، به این شکل که برخی افراد تنها به حکم حضورشان در روند سیاسی به کسب دستاوردهایی مادی و معنوی تنها برای خود و حزبشان بسنده می‌کنند.

او افزود: ائتلاف اراده از دل رنجی واقعی در مسیر مطالبه حقوق یک تشکل کامل که نمی‌توان آن را غیب کرده و یا در چند نفر خلاصه کرد، بیرون آمد. کاندیدای ائتلاف اراده عراق در پاسخ به این سؤال که آیا ائتلافش حمایت مالی از خارج برای شرکت در انتخابات دریافت کرده یا نه، گفت: می‌توان به کمپین‌های تبلیغاتی فراکسیون‌های رقیب در همین عرصه ائتلاف اراده نظارت کرد و میزان اسراف بیش از حد در کمپین‌ها، تبلیغ‌ها و هدایای دیگر کاندیداها را شاهد بود، درباره آنها چه بگوییم؟ آنها بودجه‌های شخصی هستند یا عمومی و یا حمایتی منطقه‌ای و یا بین‌المللی؟ بیشتر کاندیداهای دیگر در ائتلاف اراده پولی از الخنجر دریافت نکردند و من یکی از آنها هستم. طایس در ادامه پیش‌بینی کرد که ائتلاف اراده عراق به دلیل مقبولیت اهدافش و مهمتر از آن مقبولیت بسیار وسیع کاندیداهای فعلی‌اش در مراکز انتخاباتی بتواند آن تعداد از کرسی‌های پارلمانی دوره بعدی را به دست آورد که به آن امکان بررسی رسمی مسایل احزاب اهل تسنن را در تمامی محافل بدهد.

در مقابل عمار العزاوی، کاندیدای ائتلاف پیشرفت در گفت‌وگو با الاخبار اظهار کرد: با وجود اینکه ما در ائتلاف پیشرفت از همان ابتدا تاکید کردیم با هیچ طرفی در مورد روند انتخاباتی و خدمات‌دهی به مردم به ویژه در مناطقی که از تروریسم و عملیات‌های نظامی آسیب دیده‌اند و نیز درباره تامین تمامی امکانات مورد نیاز برای پیشرفت ساکنان این مناطق اختلافی نداریم؛ اما تلاش‌هایی برای جلوگیری از بروز تنش در موضعگیری طرف‌ها و نزدیک‌سازی نظرات و برقراری صلح انجام می‌شوند.

العزاوی درباره اتهاماتی که به این ائتلاف درباره دریافت بودجه‌هایی از امارات زده شده، گفت: اینها در واقع در چارچوب تخریب سیاسی از سوی برخی طرف‌هایی انجام می‌شوند که نفوذ خود را در میان مردم از دست داده‌اند پس به این حملات و تلاش‌های ناموفق روی می‌آورند. کاندیدای ائتلاف پیشرفت با اشاره به ائتلاف‌های پس از انتخابات، گفت: ما بر اساس تفسیر نظرات مردم و آنچه پیشتر گفتیم، معتقدیم که در این معادله سیاسی عدد بزرگی هستیم. نکته قابل توجه در اینجا این است که رقابت میان دو حزب پیشرفت و اراده موجب حذف حیدر الملا، کاندیدای ائتلاف اول شد که کمیسیون انتخابات پس از افشای فایل صوتی از او که در آن حمایت خود از عادی‌سازی با اسرائیل را اعلام کرد، او را کنار گذاشت. الملا، محمد الکربولی، نماینده ائتلاف اراده را به افشای این فایل صوتی با هدف تخریبش متهم کرد.

در اوج درگیری بالا گرفته میان احزاب اهل تسنن عراق در آستانه انتخابات، دوباره از بودجه سیاسی صحبت به میان می‌آید و عنصری اصلی در این میدان توصیف می‌شود. در این چارچوب عادل اللامی، اولین رئیس کمیسیون انتخابات پس از اشغال به الاخبار گفت: تمامی گروه‌های سیاسی حمایتی در خارج دارند و دلیل آن هم سفر الحلبوسی و الخنجر به ترکیه است، البته برخی حزب‌ها با برخی کشورهای همسایه، روابط خارجی دارند و قطعا حمایت مالی نیز دریافت می‌کنند؛ اما بیشتر بودجه سیاسی و هزینه‌ای که برای انتخابات می‌شود، به دلیل سهمیه‌بندی‌های سیاسی در وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی، در واقع بودجه عمومی است و احزابی که بر بودجه عمومی کنترل دارند، تمامی حزب‌هایی هستند که حاکمیت، نهادها و ادارات کشور را در دست دارند.

اما درید توفیق، کارشناس انتخابات با اشاره به اینکه برخی کشورها حمایتی سیاسی و مالی ارائه می‌کنند و حزب‌ها حمایت‌های مالی از داخل و خارج دارند، احتمال داد، حتی اگر میزان مشارکت در رای‌گیری کاهش داشته باشد، همین حزب‌های سیاسی پیروز شوند و دلیل آن هم قانون انتخابات است که در آن سقفی برای هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی درنظر گرفته نشده و همین مساله راه را برای هزینه‌های بی‌حساب و کتاب باز می‌کند زیرا از نظر قانونی امکان محاکمه کسانی که چنین هزینه‌هایی می‌کنند، وجود ندارد و گروه‌های سیاسی آن را بر اساس مقیاس خود تفسیر می‌کنند.

توفیق در ادامه گفت: مبالغ سنگینی با منابع نامعلوم وجود دارند که در این کمپین‌ها هزینه می‌شوند، دستگاه‌های نظارتی موسوم به نظارت وجود دارند که در سراسر جهان نیز هستند و کار را پیگیری می‌کنند، متاسفانه این نظارت در مورد ما تقریبا وجود ندارد و یا تعارف در آن زیاد است.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره