اخبار برگریده
شنبه, 15 ارديبهشت 1403 12:38

جمعه, 11 فروردين 1402 ساعت 22:46
  • .

انقلاب اسلامی در خراسان شمالی به روایت اسناد ساواک / 30

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

گزارش ساواک در خصوص شیخ حبیب‌الله مهمان‌نواز سرپرست مدرسه علمیه سلطانیه بجنورد و سخنرانی شیخ شاددلان در مسجد حاج آقا امامی در مورد شجاعت و ایمان و....

از‌: ب/9 تاریخ‌: 14/6/2537[1357]

به‌: 312 ـ ﻫ 1 شماره‌: 2883/ب ﻫ

گزارش خبر

روز 12/6/37 شیخ حبیب‌الله مهمان‌نواز سرپرست مدرسه علمیه سلطانیه بجنورد در مسجد حاج آقا امامی پس از نماز جماعت حاج محمد رحیمی (پدر محمدصادق رحیمی سابقه‌دار) پای منبر رفته و رو به مهمان‌نواز اظهار داشته شما تلفنی با مشهد تماس بگیرید و روز 13/6/37 را عید فتوا دهید.1 آنگاه حاج شیخ حبیب‌الله مهمان‌نواز به اتفاق حاج محمد رحیمی از مسجد خارج و آنگاه شیخ شاددلان در مسجد حاج آقا امامی به منبر رفته و در مورد شجاعت و ایمان صحبت و اظهار داشته آیا کسی که سیاست دارد شجاعت و شهامت هم دارد؟ خیر کسی که عبادت کرد ایمان دارد؟ خیر آیا اگر کسی که در مسجد می‌نشیند و در منزل مشروب خورد یا رباخواری کند و پای تلویزیون بنشیند ایمان دارد خیر. دولت دستور داده است ابتدا قمارخانه‌ها و سپس مشروب فروشی‌ها را جمع ‌نماید.2 شتر در خواب بیند پنبه ‌دانه. ملت در رستاخیزی که همه بایستی زنده شوند و به اعمال خود برسند ایمان این است نه روزنامه رستاخیز، من رستاخیز بشر را می‌گویم، باید دین و ایمان داشت، آیا فرعون و معاویه دین داشتند. کو ایمان که ران‌های دختران خود را برهنه کرده‌ایم نشان جوانان می‌دهیم، باید ایمان به قرآن داشت، معاویه دستور داده است فقط قرائت قرآن بخوانید مبادا معنی آن را تفسیر کنید چون خلافت من به هم می‌خورد. آیا کسی که دارای شخصیت مافوق بین ملت بود (هدفش 66) سیاست دارد. در همین هنگام شیخ مهمان‌نواز با حاج محمد رحیمی به مسجد وارد و شیخ شاددلان به پاس ورود مهمان‌نواز گفت خداوند نیایش همه را قبول فرماید، برای علمای اعلام خصوصاً حضرت آیت‌الله خمینی صلوات بفرستید که حاضرین مجلس چندین صلوات پشت سر هم فرستادند. شیخ حبیب‌الله مهمان‌نواز اظهار داشته فردا عید است و نماز عید فردا صبح خواهد بود و سپس شیخ حبیب‌الله مهمان‌نواز دنبال بحث شیخ شاددلان را دنبال و مجلس در ساعت 2300 خاتمه یافته.

نظریه شنبه . خبر صحت دارد. شیخ شاددلان که یک پای او لنگ است در لفافه در مورد سیاست صحبت‌های زیاد نموده و مردم را تحریک به تظاهرات و بلوا می‌نمود.

نظریه‌‌ یکشنبه . شنبه در جهت روشن نمودن مشخصات شیخ شاددلان توجیه گردید. شیخ مهمان‌نواز از افراد مظنون ب/9 می‌باشد.

نظریه ب/9 . نظریه‌‌ یکشنبه مورد تأیید است. 7976/9 ﻫ 1 ـ 20/6/37



پاورقی:

______________________

1. روز سیزدهم شهریور ماه در سال 1357ش، مصادف با روز عید سعید فطر بود.

2. اشاره به تصمیمات دولت جعفر شریف امامی برای فریب مردم است. امام خمینی(ره) در تاریخ 6 شهريور 1357 ش برابر با 23 رمضان المبارک 1398 ق و در رابطه با روى كار آوردن دولت شريف‌امامى و فريبكاري‌هاى جديد شاه‏ اعلامیه‌ای صادر کرد که در آن آمده است‌: «‌بسم الله الرحمن الرحيم . در اين موقع بسيار حساس تاريخ ايران، شاه به وسيله كارشناسان خود دست به توطئه خطرناكى زده است كه با اندكى سستى و تغافل، ملت ايران بايد از به دست آوردن آزادى و استقلال و حقوق بشر مأيوس شود و خود را براى همه نوع اختناق و شكنجه و قتل و غارت مهيا كند؛ و اسلام بايد از احكام نورانى خود چشم بپوشد. تبديل مهره به مهره‏اى كه از اول با اسلحه فريب و رياكارى وارد ميدان شده است به امر شاه، توطئه اغفال ملت و شكستن نهضت اسلامى است، و به هدر دادن خون جوانان عزيز اسلام در اين پانزده سال و خصوص در اين ماه هاى اخير كه دژخيمان شاه با قتل عام هاى شهرستان‌ها و جرح و حبس و تبعيدها روى تاريخ را سياه كردند. اكنون كه ثابت شد توپ و تانك و ارعاب و تهديد در مقابل ملت بپاخاسته اثر خود را از دست داده، دست به نيرنگ شيطانى زده و با مطالب بسيار اغفال‏كننده مى‏خواهد جنايت‌ها و خيانت هاى خود را ادامه دهد. تاريخ پر شرف اسلام را در مجلسين تغيير داده‏اند و امر شاه و وزير در مقابل مجلسين، ارزش قانونى ندارد. و اين امر پوچ، شاهد بزرگى است بر نيرنگ شيطانى شاه. امر بى‏ارزش به بستن قمارخانه‏ها، نيرنگ ديگرى است براى اغفال جناح روحانى. در محيطى قمارخانه‏ها را به خاطر احترام به اسلام مى‏بندند كه تمام مراكز فحشا به قوّت خود باقى و بر خلاف مقررات اسلامى و آيات قرآنى، ستمكارى و قتل و غارت امرى عادى‏براى دژخيمان شاه شده. در محيطى گفته مى‏شود آزادى داديم كه بهترين فرزندان عزيز اسلام و ايران در حبس و زير شكنجه شاهانه و در تبعيد به سر مى‏برند. در محيطى دم از احترام علماى اسلام مى‏زنند كه علماى اسلام در حبس غير قانونى و در تبعيدگاه ها- بدون مجوز- به سر مى‏برند. اشخاصى دم از تعظيم شعائر مذهبى و احترام روحانيت و احكام اسلام مى‏زنند كه در طول نيم قرن شريك جرم دستگاه بوده و قوانينى كه بر خلاف احكام اسلام بوده تصويب نموده‏اند. ملت ايران از اين رژيم و تمام مهره‏هاى آن كه خدمت صادقانه به جنايتكار اصلى نموده و مفتخر به آن هستند متنفر و آنها را لايق هيچ مقامى نمى‏دانند. آنان در محيطى احترام به روحانيون اسلام را اعلام نموده‏اند كه كثيرى از مساجد سرتاسر ايران را بسته و خطبا را از گفتار ممنوع كرده‏اند. در محيطى حكومت آشتى ملى را اعلام مى‏كنند كه توپ‌ها و تانك‌ها و مسلسل‌ها توسط ارتش و ساير مأموران در شهرستان‌ها مشغول سركوبى ملتى است كه حقوق اوليه بشر و اجراى احكام اسلام را خواستار است. آشتى كنيم و خون عزيزان اسلام را هدر دهيم! آشتى كنيم و به رژيم ظالمانه و خيانتكار پهلوى سر فرود آريم! چگونه روحانيون با رفتن احكام مسلّمه اسلام و به غارت رفتن مخازن كشور و كشتارهاى بى‏رحمانه رژيم، به پاس آنكه گفته‏اند «‌ما به روحانيون احترام مى‏گذاريم»، آشتى كنند و اين ننگ ابدى را براى خود در تاريخ ثبت كنند؟!

خواست ملت را بايد از تظاهراتى كه در اين چند ماهه مى‏شود به دست آورد. عموم ملت در تظاهرات خود مى‏گويند: «‌ما شاه و سلسله پهلوى را نمى‏خواهيم». خواست ملت اين است، نه وعده پوچ احترام به علماء و نه بستن موقت قمارخانه‏ها، و نه امر بى‏ارزش- از نظر قانون- به كار بردن تاريخ اسلامى به طور فريبكارانه و موقت.

تأسف و تأثر من آن است كه دستگاه ظلم، ملت و روحانيون و سياسيون را مثل‏ اطفالى به حساب آورده‏اند كه با يك توپ راضى مى‏شوند. ملت ايران بايد بداند كه هيچ روحانى با دولت ظلم و با اشخاص ستمگر كه قرآن و احكام اسلام را به بازى گرفته‏اند، آشتى نمى‏كند و نمى‏تواند بكند. آشتى كردن، مسلط كردن دژخيمان شاه است بر جان و ناموس ملت؛ و آن از بالاترين معصيت هاى كبيره است كه روحانى هر كه باشد نمى‏تواند مرتكب شود و نخواهد مرتكب شد. جناح هاى سياسى و جبهه‏ها و نهضت‌ها نخواهند آشتى كرد و نمى‏توانند آشتى كنند كه آشتى به اسارت كشيدن ملت و از دست دادن مصالح كشور است، سياسيون چنين ننگى را نخواهند مرتكب شد.

ملت ايران بداند كه در لب پرتگاهى است كه با اندك غفلت سقوط مى‏كند، و تمام زحمات و رنج هاى چندين ساله او پايمال مى‏شود و تا آخر روى سعادت را نخواهد ديد، و در نزد خداى تعالى مسئول است. لازم است نهضت شريف اسلامى خود را تا برچيده شدن رژيم ظالمانه و قلدرى ادامه دهيد؛ و به وعده‏هاى پوچ دولت غير قانونى توجه نكنيد، و از اختلاف در اين موقع حساس احتراز كنيد؛ و هم پيوستگى خود را به رژيم ثابت كنيد؛ و با هوشيارى خدعه‏هاى شياطين را خنثى نماييد؛ و مطمئن باشيد كه پيروزى و سرفرازى شما نزديك است. اللهم قد بلّغت؛ والسلام على المخلصين فى‌الله و المجاهدين فى سبيله . 23 شهر رمضان 98 . روح‌الله الموسوي الخمينى.» ‏ تکثیر از روحانیون، اصناف و دانشجویان مبارز مشهد . بخش ضمائم

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.





یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره