اخبار برگریده
شنبه, 15 ارديبهشت 1403 19:29

چهارشنبه, 09 فروردين 1402 ساعت 21:53
  • .

انقلاب اسلامی در خراسان شمالی به روایت اسناد ساواک / 29

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

چند گزارش ساواک در باره شیخ حبیب الله مهمان نواز، خانم شوکت ولی‌پور و آشوب و بلوا در اسفراین

به گزارش نسیم امروز، متن و سند این گزارشات به این شرح است:

از‌: ب/9 تاریخ‌: 6/6/2537[1357]

به‌: 312 ـ ﻫ 1 شماره‌: 2829/ب ﻫ

روز 10/5/37 شیخ حبیب‌الله مهمان‌نواز در مسجد امامی در بجنورد روی منبر درباره آیت‌الله خمینی صحبت و روز 11/5/37 هنگامی که شیخ کرمی در مسجد امام حسن مجتبی منبر بود، پسر شیخ حبیب‌الله مهمان‌نواز برای سلامتی آیت‌الله خمینی صلوات فرستاده و در تمام مدت حسن شریعتی سنخواستی برای خمینی صلوات می‌فرستاده که همگی به خیابان ریخته و برای خمینی و زندانیان صلوات فرستادند و چند قدمی به شعار دادن پرداخته که به وسیله مأمورین شهربانی متفرق و حسن شریعتی و پسر شیخ مهمان‌نواز، هر دو از شعاردهندگان بوده که فرار کرده‌اند.

نظریه شنبه . خبر صحت دارد. شیخ مهمان‌نواز و حسن شریعتی سنخواستی که طلبه مدرسه علمیه بجنورد می‌باشند، در مورد مسائل مملکتی صحبت می‌نمایند و از مسببین اصلی این تظاهرات بوده‌اند.


نظریه‌‌ یکشنبه . با توجه به دسترسی شنبه به هدف، صحت خبر بعید به نظر نمی‌رسد. در مورد شیخ حبیب‌الله مهمان‌نواز و حسن شریعتی تاکنون گزارشات بسیاری واصل که به موقع تقدیم گردیده، شنبه در جهت مراقبت از آنان توجیه گردیده. آفاق

نظریه ب/9 . حبیب‌الله مهمان‌نواز از روحانیون مخالف و طرفدار خمینی است، سابقه زیادی دارد.

7742/9 ﻫ 1 ـ 11/6/37

از‌: ب/9 تاریخ‌: 6/6/2537[1357]

به‌: 312 ـ ﻫ 1 شماره‌: 2832/ب ﻫ

گزارش خبر

خانم شوکت ولی‌پور، مادر عباس قدوسی1 شاگرد سم‌فروشی روستا واقع در خیابان 6 بهمن بجنورد، ضمن صحبت اظهار داشته کی می‌شود 66 را بکشند تا ملت از دستش در امان باشند. هرچه اطرافیان او می‌گویند خانم این صحبت‌ها را نکنید، برعکس علناً توهین می‌نماید. عباس قدوسی که فرد مذهبی می‌باشد، کتب مختلفی جهت مادرش تهیه و برای وی می‌خواند.

نظریه شنبه . خبر صحت دارد. گویا دو نفر از دوستان وی به نام احمد وضیعی و رجب‌زاده دستگیر و تحت بازجویی قرار گرفته‌اند و چندی قبل روز افتتاح مغازه سم‌‌فروشی روستا، عباس قدوسی و محمدصادق رحیمی (سابقه سیاسی دارد) عده‌ای را به دور خود جمع و بحث می‌نمودند.


نظریه‌‌ یکشنبه . با توجه به دسترسی شنبه به هدف، صحت خبر بعید به نظر نمی‌رسد. شنبه در جهت روشن‌نمودن افکار و تمایلات شوکت ولی‌پور و عباس قدوسی توجیه گردید. آفاق

نظریه ب/9 . در مورد بانوی مزبور و فرزندش بررسی و به عرض خواهد رسید.

7743/9 ﻫ 1 ـ 11/6/37

سابقه ندارند.

پاورقی:

______________________

1. شهید عباسعلی قدوسی مقدم در سال 1334ش در بجنورد به دنیا آمد. تحصیلات خود را تا گرفتن دیپلم ادامه داد. در دوران اوجگیری انقلاب اسلامی، در فعالیت‌های انقلابی از جمله پخش اعلامیه و عکس‌های امام خمینی(ره) شرکت فعال داشت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ابتدا به عضویت کمیته انقلاب اسلامی در آمد و پس از آن نیز به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست. مدتی در اطلاعات سپاه فعالیت کرد و پس از آن ضمن دیدن دوره پزشکیاری، به بهداری سپاه بجنورد پیوست و در دوران دفاع مقدس در بهداری لشکر 5 نصر و لشکر 21 امام رضا علیه السلام خدمت کرد. او که در عملیات‌های مختلفی شرکت کرده بود، در مرداد ماه سال 1362ش، در عملیات والفجر 2 در ارتفاعات کله قندی مهران به شهادت رسید و در گلزار انصارالحسین علیه السلام در بجنورد به خاک سپرده شد.


شماره‌: 2854/ب ﻫ تاریخ‌: 7/6/2537[1357]

از‌: سازمان اطلاعات و امنیت بجنورد

به‌: تیمسار ریاست سازمان اطلاعات و امنیت خراسان

درباره‌: آشوب و بلوا در اسفراین

گزارش شهربانی اسفراین حاکی است.

در ساعت 23 روز 3/6/37 پس از خاتمه جلسه مذهبی در مهدیه شهرستان اسفراین، ضمن متفرق شدن افراد، عده‌ای دست به آشوب زده و با شعارهای زنده‌باد خمینی . درود به روان پاک پسر خمینی . بر دشمنان خمینی لعنت باد، می‌دادند که مأمورین رسیده و عده‌ای را متفرق و سه نفر به نامهای 1. رضا حقانی فرزند علی دیپلمه بیکار و ساکن اسفراین 2. قنبرعلی خردمندی فرزند موسی‌الرضا فعلاً بیکار (در دانشسرای راهنمایی قبول شده که از اول مهر به دانشسرای مزبور می‌رود) 3. حمید صادق‌زاده فرزند علی اکبر اهل تهران سپاهی دامپزشکی در شهرستان اسفراین را دستگیر، که نفر اول و دوم سابقه فعالیت داشته و نفر سوم تاکنون سابقه نداشته است. هر سه نفر منکر تظاهرات بوده و اظهار داشته‌اند که بی‌جهت ما را دستگیر کرده‌اند.

سپس آنان را با پرونده به این سازمان تحویل نمودند؛ پس از تحقیقات کامل از افراد مزبور، معلوم شد رضا حقانی قبلاً هم چنین اعمالی را مرتکب شده و قنبرعلی خردمندی با همکاری با صندوق قرض‌الحسنه امام زمان در اسفراین، پولهائی دریافت و کتبی از تهران خریداری و در مهدیه در اختیار جوانان قرار داده و از این راه، تبلیغاتی را بین جوانان می‌نماید.

چون رسیدگی به پرونده آنان در صلاحیت دادسرای عمومی بود، طی شماره 2827 ـ 5/6/37 به شهربانی اسفراین اعاده و اعلام گردید نامبردگان را به دادگاه بخش مستقل اسفراین تحویل نمایند.

اینک اوراق بازجویی از افراد یادشده در این سازمان به انضمام فتوکپی نامه شهربانی اسفراین و نامه جوابیه این سازمان جهت استحضار و هرگونه اقدام به‌ پیوست ایفاد می‌گردد. خواهشمند است دستور فرمایند هرگونه نظری باشد ابلاغ فرمایند.

رئیس سازمان اطلاعات و امنیت بجنورد . مهرآموز

در مورد ردیف 1 و 2 اقدام شده است جهت هرگونه اقدام در مورد ردیف 3 به استحضار ریاست بخش 3 می‌رسد. 3/7/57

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.





یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره