اخبار برگریده
جمعه, 07 ارديبهشت 1403 08:35

پنج شنبه, 18 اسفند 1401 ساعت 21:45
  • .

انقلاب اسلامی در خراسان شمالی به روایت اسناد ساواک / 20

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

ساواک در نامه ای به شهربانی بجنورد در مورد تعدادی از اعلامیه‌های مضره به وسیله آقای شیخ حبیب‌الله مهمان‌نواز مدرس مدرسه علمیه

به گزارش نسیم امروز متن این نامه و سند آن به شرح زیر است:

شماره‌: 2226 تاریخ‌: 12/2/2537[1357]

از‌: سازمان اطلاعات و امنیت بجنورد

به‌: ریاست شهربانی بجنورد

دو نفر طلبه

بازگشت به شماره 190/5 ـ 12/2/37

در تحقیقاتی که از برات محمد ایزانلو فرزند خان ‌محمد متولد 1339 دارنده شناسنامه شماره 1093 به عمل آمد، اعتراف دارد که در شب عید سال جاری به محل سکونت دائم خود رفته که پس از بازگشت، مشاهده می‌نماید تعدادی از اعلامیه‌های مضره وسیله آقای شیخ حبیب‌الله مهمان‌نواز مدرس مدرسه علمیه در اطاق گذارده شده که دانش‌آموزان مدرسه علمیه هر یک از آن برداشته و برده‌اند و خود وی نیز از اعلامیه‌ها برداشته و برای خود نگهداری نموده؛ ضمناً اعلامیه دیگری وسیله سرباز وظیفه بخشی نام از قسمت تیپ 1 بجنورد دریافت کرده که در آن مطالب خلاف علیه مقامات مملکتی درج شده بود که چون آن را خلاف می‌دانسته، پس از خواندن و نشان‌دادن به چند نفر، از بین برده است.

در تحقیقات معموله از عبدالعلی فرزند عباس شهرت جعفری سنخواستی متولد 2514 شغل طلبه مدرسه علمیه، نامبرده بیان می‌دارد مدت 7 سال است در مدرسه مزبور مشغول تحصیل بوده و اخیراً شخصی به نام شیخ ارحامی1 چند بار از قم به مدرسه آمده و نوارهائی از قم برای او آورده که یکی از آنها موضوع کشته‌شدن پسر خمینی در عراق می‌باشد که از آن چند حلقه تکثیر و هم‌اکنون یک حلقه دیگر آن در گنجه اطاق مسکونی وی موجود است و چند نفر دیگر، از فلسفی که در مورد مسائل مملکتی بحث کرده و شیخ محمدعلی محمدی نام از قم اعلامیه‌های مضره را آورده و به شیخ مهمان‌نواز داده و وسیله او، بین شاگردان مدرسه تقسیم شده است. چون اعمال خلاف دو نفر مزبور روشن و مسلم گردید، بدین‌وسیله اعزام، خواهشمند است دستور فرمایند ضمن ارسال یک حلقه نوار و اوراق به ‌دست ‌آمده، طبق مقررات مربوطه نسبت به تعقیب آنان از طریق مراجع قضائی اقدام و نتیجه را به این ساواک اعلام، ضمناً چون در این میان شیخ مهمان‌نواز مدرس مدرسه علمیه باعث گمراهی این قبیل جوانان می‌گردد، هرگونه اقدامی که لازم است معمول و از هر نظری این سازمان را آگاه سازند.

رئیس سازمان اطلاعات و امنیت بجنورد . مهرآموز

پاورقی:

_______________________

1. حجت‌الاسلام شیخ قاسم ارحامی از اهالی روستای ارکان بجنورد بود که برای تحصیل علوم دینی راهی قم شده بود. وی در زمان اوج گیری انقلاب اسلامی به بجنورد بازگشت و ضمن روشنگری‌های انقلابی در حوزه علمیه بجنورد، مردم روستای ارکان را نیز در جریان تحولات سیاسی و انقلابی قرار می‌داد. وی که یکی از مؤسسین مدرسه علمیه امام صادق علیه‌السلام بجنورد در سال 1364ش بود، در سال 1365ش از دنیا رفت.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.





یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره