اخبار برگریده
پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403 08:09

شنبه, 20 اسفند 1401 ساعت 21:12
  • .

انقلاب اسلامی در خراسان شمالی به روایت اسناد ساواک / 21

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

ساواک بجنورد در گزارشی به سازمان اطلاعات و امنیت خراسان در مورد طلبه ای به نام برات محمد ایزانلو در مدرسه علمیه بجنورد در خصوص قرائت اعلامیه مضره که عکس شاه روی آن گراور شده و مطالب تحریک‌آمیز و خلافی در آن بوده ، نوشته است.

به گزارش نسیم امروز، متن این سند به این شرح است:

شماره‌: 2252/ب ﻫ تاریخ‌: 16/2/2537[1357]

از‌: سازمان اطلاعات و امنیت بجنورد

به‌: تیمسار ریاست سازمان اطلاعات و امنیت خراسان ﻫ 1

در تاریخ 11/2/37 اطلاع حاصل شد طلبه به نام برات محمد ایزانلو در مدرسه علمیه بجنورد اعلامیه مضره که عکس شاهنشاه آریامهر روی آن گراور شده و مطالب تحریک‌آمیز و خلافی در آن بوده است در دست داشته و برای سایر طلاب قرائت می‌نموده که بلافاصله طی شماره 2223 ـ 11/2/37 به شهربانی نوشته شد موضوع را فوراً رسیدگی و بازرسی نمایند. مأمورین شهربانی به محل مورد نظر رفته (به منظور راهنمایی و بررسی طرز بازرسی، رهبر عملیات بدون آنکه دخالتی در امر داشته باشد به ‌عنوان ناظر در محل حضور یافت) و از اطاق برات محمد ایزانلو فرزند خان‌محمد بازرسی و سه برگ اعلامیه مضره در مورد تحریم عید کشف می‌گردد. در این موقع طلبه دیگری به نام عبدالعلی جعفری فرزند عباس اهل سنخواست بجنورد از فرصت استفاده و قصد معدوم نمودن سه برگ اعلامیه مضره به امضاء سیدکاظم شریعتمداری و یک حلقه نوار و کتاب‌های مضره را داشته که آنان را جمع‌آوری و به شهربانی دلالت می‌نمایند.

دو نفر مزبور برای تحقیقات و بررسی به این سازمان اعزام، ضمن مصاحبه با آنان مواردی به شرح زیر به دست آمده است.

1 . برات محمد ایزانلو فرزند خان‌محمد متولد 1339 دارنده شناسنامه 1093 از دهستان پاکتل1 بجنورد که مدت 6 سال است در مدرسه علمیه بجنورد مشغول خواندن دروس طلبه‌گری می‌باشد، ابراز می‌داشت من از سال قبل در مدرسه فردوسی شهر بجنورد شبانه مشغول تحصیل هستم و به این علت آقای حبیب‌الله مهمان‌نواز که مخالف تحصیل در مدارس دولتی است، حق ماهیانه مرا بریده است و رسماً اعلام نموده چون در مدرسه دولتی درس می‌خوانم، به من شهریه و ماهیانه نخواهد داد. ضمناً در اواخر اسفند ماه آقای مهمان‌نواز اعلام نمود که علماء امسال عید ندارند و من به ده خودمان رفتم، پس از بازگشت از ده مشاهده کردم مقداری اعلامیه به امضاء آیت‌الله شریعتمداری در کلاس هست و هرکس می‌رسد چند برگ برمی‌دارد تا تقسیم کند. در مورد اعلامیه که روز گذشته در دست او بوده تحقیق، بیان می‌دارد سرباز وظیفه دیپلمه بخشی‌ نام در پادگان بجنورد مرتباً به مدرسه علمیه می‌آمد تا در کتابخانه مدرسه کتاب بخواند، با من دوست شد سه روز قبل به مدرسه آمد و یک کاغذی را که لای تکه نایلونی پیچیده بود به من داد که قرائت و پنهان کنم، من هم آن را باز کردم عکسی از شاهنشاه آریامهر بود که مطالب خلاف زیادی در زیر آن نوشته بودند؛ پس‌ از آنکه این اعلامیه را با رضا علی و حسن قربانی و عبدالعلی جعفری سنخواستی، سلطان ایزانلو خواندیم، چون مطالب آن خیلی بد بود آن را پاره کرده و در سطل زباله جلو در مدرسه انداختیم.

2 . عبدالعلی شهرت جعفری سنخواستی ‌فرزند عباس متولد 2514 که دانش‌آموز مدرسه علمیه می‌باشد، اعلام نمود از سالها قبل در این مدرسه مشغول تحصیل علوم دینی می‌باشم. اخیراً شخصی به نام شیخ ارحامی که اصلاً بجنوردی است، در قم ساکن است با من آشنا شد. این شخص[ناخوانا] نوار مربوط به کشته‌شدن پسر خمینی در عراق وسیله ایرانیان و چند جلد کتاب از علی سبزواری2 به من داد که من نوار را چند کپیه کردم و به چند نفر دادم گوش کردند و حتی وقتی مأمورین آمدند آنها را به خارج پرتاب کردم و هم‌اکنون یک حلقه نوار کپی شده در لای وسایلم در اطاقم هست که بلافاصله به شهربانی گفته شد تا آن نوار را به دست آورند. از وی سئوال شد اوراق اعلامیه‌های خلاف که در اطاق شما به ‌دست ‌آمده از کجا آوردی، بیان می‌دارد این اعلامیه‌ها از قم وسیله شیخ محمدعلی محمدی که در مدرسه مسجد امام تحصیل می‌کند، به بجنورد آورده شد و به آقای مهمان‌نواز داده‌اند که در اطاق درس گذارده و کسانی که می‌رفتند درس بخوانند، در پایان کلاس هر کس چند برگ اعلامیه برمی‌داشت و من به چند نفر این اعلامیه‌ها را نشان داده‌ام.


3 . برای شناسایی سرباز وظیفه دیپلم بخشی با ضداطلاعات تیپ 1 تماس گرفته شد. پس‌ از آنکه چند سرباز با نام بخشی معرفی کردند، یکی از آنان به نام مهدی فرزند غلامرضا شهرت بخشی اهل فیض آباد تربت ‌حیدریه که تا مرداد سال 36 در پادگان بیرجند خدمت کرده و مدت خدمت وی در سال 38[1358] خاتمه می‌یابد، با برات محمد ایزانلو رفت و آمد داشته و اعلامیه مزبور را وی به برات محمد تحویل داده است که نامبرده در اختیار ضداطلاعات مربوطه گذارده شد تا از وی در مورد به دست ‌آوردن اعلامیه مضره تحقیق کامل بنمایند و طی شماره 2232/- 13/2/37 مراتب رسماً به واحد مزبور اعلام گردید.

دو نفر طلبه مزبور، به شهربانی اعاده و اعلام گردید که این افراد بایستی از نظر قانونی به اتهام پخش اوراق مضره تحت تعقیب قرار گرفته و اعمال و رفتار شیخ حبیب‌الله مهمان‌نواز مدرس مدرسه علمیه زیر نظر قرار گیرد. با بررسی همه‌جانبه که به عمل آمد، مطالبی به شرح زیر به دست آمده است.

1 . شیخ حبیب‌الله مهمان‌نواز در مدرسه علمیه بجنورد که گزارشات دیگری نیز از وی تقدیم شده، از روحانیون مخالف دولت بوده و از طرفداران خمینی در محل شناخته شده و کسی است که با روحانیون مخالف در قم ارتباط داشته و اعلامیه‌های مضره را پخش و تبلیغات سوئی علیه مأمورین در محل می‌نمایند (گزارشات تقدیمی طی شماره 2182/- 2/2/37 و 2211/- 9/2/37 مربوط به وی می‌باشد)

2 . شخصی به نام شیخ ارحامی که نام کوچک او نامعلوم است از اهالی بجنورد و در مسجد امام قم تحصیل کرده، آورنده و پخش‌‌کننده نوارهای مخالف در شهرها و بجنورد می‌باشد.

3 . شیخ محمدعلی محمدی ساکن مدرسه مسجد امام در قم، آورنده اعلامیه‌های مضره از قم و تحویل به مدرسه علمیه بجنورد می‌باشد. این شخص با شیخ ارحامی دوست بوده و با یکدیگر در یک محل تحصیل می‌نمایند.

4 . سرباز وظیفه مهدی بخشی اهل فیض‌آباد تربت‌‌حیدریه از قسمت تیپ 1 بجنورد پخش‌ کننده اعلامیه مضره بوده که ضداطلاعات تیپ 1 مشغول رسیدگی روی پرونده وی می‌باشد.

علیهذا با عرض اینکه شهربانی بجنورد افراد یادشده را به دادسرای بجنورد تحویل داده است که نتیجه آن بعداً به استحضار خواهد رسید، بدین‌وسیله ـ برگ اوراق بازجویی از آنان به انضمام فتوکپی نامه صادره به3

زمان آن گذشته، فعلاً در پرونده مربوطه بایگانی شود.

پاورقی:

____________________

1. روستای پاکتل، از توابع بخش گرمخان در 50 کیلومتری جنوب شرقی بجنورد واقع است.

2. علی سبزواری همان دکتر علی شریعتی است که برخی از کتاب‌های ایشان با این نام به چاپ می‌رسید.

3. این گزارش، برگ دیگری نیز داشته که در سوابق موجود نبود.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.





یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره