اخبار برگریده
یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403 09:45

جمعه, 21 بهمن 1401 ساعت 08:31
  • .

انقلاب اسلامی در خراسان شمالی به روایت اسناد ساواک / 1

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

گزارش رئیس سازمان اطلاعات و امنیت خراسان سرتیپ بهرامی در سال 1347 به رییس سازمان اطلاعات و امنیت کشور در مورد امام جمعه شهرستان بجنورد

به گزارش نسیم امروز، متن این سند به این شرح است:

شماره: 1255/ﻫ1 تاریخ: 19/1/1347

از: ساواک خراسان

به: تیمسار ریاست سازمان اطلاعات و امنیت کشور . اداره کل سوم (316)

موضوع: امام جمعه شهرستان بجنورد

[عطف به] 88370/316- 29/12/46

برابر گزارش ساواک قوچان، به استناد نامه شهربانی بجنورد که مورد تائید ساواک مزبور می‌باشد، سیدعلی امامی فرزند حسن، شخصی است ناراحت و مستعد دخالت در سیاست و تا اندازه‌ای ناراضی و در سال 43 انجمن تبلیغات اسلامی را در بجنورد تشکیل، ولی بعداً فعالیتی در این مورد نمی‌نماید لیکن به عنوان مبارزه با بهائیت جلساتی به توصیه و رهبری وی تشکیل می‌گردد. مشارالیه علاوه بر رفتن منبر در بجنورد، به شغل قالی‌فروشی اشتغال دارد. نامبرده دارای 2 برادر به اسامی رضا امامی که در سال 32 به وسیله نوکرش به نام غلامحسین شیردل با اسلحه کلت مقتول و پس از قتل وی، دکتر سنجابی1 دبیر حزب ایران تلگرافی به نخست وزیر وقت مخابره و به عنوان اینکه مقتول، نماینده حزب ایران بوده، تقاضای دستگیری و مجازات قاتل را می‌نماید. برادر دیگر وی به نام حسین امامی، جزو افراد وابسته به حزب منحله توده در بجنورد بوده که در موقع تشریف فرمائی شاهنشاه آریامهر به بغداد در سال 32،2 تلگرافی به امضاء چند نفر به عنوان دکتر مصدق مبنی بر اهانت به مقام شامخ سلطنت نموده و تقاضای عزل و مصادره اموال شاهنشاه آریامهر و الغاء حکومت نظامی و تشکیل مجلس مؤسسان را می‌نماید و در متینگ روز 26/5/32 جبهه واحد حزب ایران در بجنورد، متن قطعنامه‌ها را می‌خوانده است، در حال حاضر در شرکت میهن نورد در مشهد مشغول کار می‌باشد.

ضمناً خانواده امامی‌ها قتل برادر خود را به دستور خانواده شادلوها دانسته و بدین منظور با ایل مزبور مخالف و برعلیه آنان تبلیغاتی می‌نمایند.

سیدعلی امامی به مسافرت حج عزیمت نموده، پس از مراجعت نسبت به تهیه بیوگرافی وی اقدام خواهد شد.3

رئیس سازمان اطلاعات و امنیت خراسان . سرتیپ بهرامی

اقدام کننده . ریحانی
رئیسی دایره . دبیری
رئیس بخش . نشاط
معاون ساواک . سرهنگ صحت

پاورقی:

_______________________

1. كريم سنجابى، فرزند قاسم سنجابى (سردار ناصر، رئيس ايل سنجابى) در سال 1283ﻫ ش در سنجابی از محلات کرمانشاه متولد شد. تحصيلات ابتدايى را در قصر شيرين و دوره اول متوسطه را در كرمانشاه و دوره دوم متوسطه را در تهران و دوره ليسانس را در مدرسه عالى حقوق گذراند. در سال 1307 جزو اولين گروه محصلين اعزامى به فرانسه رفت و در آنجا مجدداً دوره ليسانس حقوق را در دانشگاه نانسى و دوره دكتراى حقوق را در دانشگاه پاريس و رساله خود را راجع به كشاورزى و روستاييان و مالكيت ارضى در ايران به زبان فرانسه در سال 1313 گذراند و در همان سال به ايران بازگشت. سنجابى مشاغلى را در اداره كل اوقاف، وزارت فرهنگ و وزارت دارایی به عهده داشت و در همين حال ابتدا دانشيار و سپس استاد دانشكده حقوق دانشگاه تهران شد. در سال 1322 به سمت رئيس دانشكده حقوق برگزيده شد و در سال 1325 جزو هيأتى بود كه اولین برنامه هفت ساله صنعتى ايران را تدوين كرد. در سال 1330 در كابينه مصدق وزير فرهنگ بود، امّا براى شركت در انتخابات دوره هفدهم از اين سمت استعفا داد. وى در سفرهاى مصدق به شوراى امنيت سازمان ملل و ديوان داورى لاهه با وى بود و در لاهه به عنوان قاضى اختصاصى ايران در دادگاه شركت كرد. در آغاز انقلاب به پاريس رفت و در نوفل لوشاتو به ديدار حضرت امام (ره) رفت و با اعلام موافقت با مواضع امام(ره)، با حركت انقلاب اسلامی همگام گشت و در كابينه بازرگان مدتى كوتاه سمت وزارت امورخارجه را داشت. پس از پيروزى انقلاب اسلامی جبهه ملی در یک موضع‏گيرى سياسى اعلام كرد كه حكومت اسلامى به بن بست رسيده است. حضرت امام (ره) با مرتد دانستن افرادى كه چنين بيانى دارند، باعث برچيده شدن اين گروه از كشور شد و سنجابى از ايران گريخت. وى نهايتاً در اول تیرماه سال 1374 در سن 90 سالگى درگذشت. بخش تاريخ شفاهى دانشگاه هاروارد آمريكا خاطرات او (مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها) را تحت عنوان «اميدها و نا‌ اميدي‌ها» پس از مرگش منتشر كرد. این کتاب توسط صدای معاصر در تهران منتشر شده است.

2. منظور فرار محمدرضا پهلوی به بغداد در 25 مرداد سال 1332ش پس از شکست مرحله اول کودتا علیه دولت ملی دکتر محمد مصدق است.

3. ساواک خراسان پس از دریافت اینگونه گزارشات، طی شماره 1503/ﻫ1 - 1/2/47 به ساواک قوچان نوشت: «‌1 . خواهشمند است دستور فرمائید اعمال و رفتار و تماس‌های سیدعلی امامی، امام جمعه بجنورد را دقیقاً تحت‌نظر قرار داده در صورتی که فعالیت مضره‌ای از مشارالیه مشاهده گردید جهت وی محدودیت‌های مقتضی فراهم و نتیجه را اعلام دارند. 2 . ضمن جمع‌آوری مدارک مستند و مستدل علیه این شخص یک قطعه عکس وی را تهیه و ارسال نمایند.» بخش ضمائم

آخرین ویرایش در جمعه, 21 بهمن 1401 ساعت 12:53
Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.





یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره