اخبار برگریده
جمعه, 14 ارديبهشت 1403 03:11

پنج شنبه, 29 تیر 1402 ساعت 12:48
  • .

بازارچه مرزی نیاز اصلی خراسان‌شمالی برای توسعه اقتصادی است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، گرمه، جاجرم و مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی گفت: بازگشایی بازارچه «پرسه سو» در مرز کشور ترکمنستان نیاز اصلی خراسان شمالی برای توسعه اقتصادی است.

به گزارش نسیم امروز به نقل ازایرنا، سیدمحمد پاکمهر در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: «پرسه سو» تنها گذرگاه مرزی خراسان شمالی است که سال ها غیر فعال بوده و هیچ استفاده ای از آن نشده است.

وی افزود: این در حالی است که بازگشایی این گذرگاه مرزی نقش ویژه ای در رونق اقتصادی خراسان شمالی خواهد داشت.

پاکمهر خاطرنشان کرد: خراسان شمالی در میان استان های دیگر در جایگاه دوم فقر قرار دارد و سرانه درآمد خانوارها در این استان بسیار پایین است.

وی تصریح کرد: اینک پیگیری های هدفمندی برای بازگشایی این گذرگاه مرزی با همکاری نماینده عالی دولت در استان انجام می شود.

خراسان شمالی با ترکمنستان ۳۰۱ کیلومتر مرز مشترک بدون معبر باز دارد و از سال ۸۳ تلاش برای گشایش معبر مرزی پرسه شو در حال انجام است اما تاکنون به نتیجه نرسیده است. جمعیت مرزنشینان استان خراسان شمالی ۱۰۰ هزار نفر تخمین زده شده است.

میزان مبادلات تجاری این استان با ترکمنستان چهار درصد از مجموع مبادلات اقتصادی استان را تشکیل می دهد.

پاکمهر با اشاره به مشکلات خشکسالی و کمبود منابع آبی در استان، گفت: استفاده صنایعی همچون پتروشیمی خراسان و آلومینای جاجرم از منابع دست اول آب از مشکلات اساسی در این حوزه است.

نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، گرمه، جاجرم و مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی افزود: صنایع استان باید استفاده از منابع آب دست اول را متوقف کرده و از پساب تصفیه شده استفاده کنند.

وی تصریح کرد: اکنون پتروشیمی سرمایه گذاری در زمینه جمع آوری فاضلاب شهر بجنورد را در دست پیگیری دارد و موضوع این سرمایه گذاری نهایی شده است.

پاکمهر افزود: طرح جمع آوری فاضلاب در کمتر از ۵۰ درصد از شهر اجرا شده است و بی تردید توان تولید پساب در این شهر بیش از نیاز اکنون پتروشیمی خراسان است.

وی با بیان اینکه پتروشیمی خراسان اولین صنعت پتروشیمی در استفاده از پساب است، گفت: اجرای این طرح هم برای برای پتروشیمی و هم وزارت نیرو و مردم منفعت دارد.

به گزارش ایرنا، پتروشیمی خراسان پرمصرف ترین صنعت آب این خطه است و این واحد تولیدی حدود پنج میلیون متر مکعب آب مصرف می کند که از مجموع این میزان ۲ و نیم میلیون متر مکعب آب از منابع آب زیرزمینی و ۲ و نیم میلیون متر مکعب آب از منابع آب سطحی برداشت دارد.

آب چاه های آهکی در شمال شرق بجنورد، سال های سال در صنعت پتروشیمی به مصرف رسیده این درحالی است که منابع آب بجنورد نیازمند ارتقای کیفیت است.

پتروشیمی در طرح های توسعه ای خود نیاز به آب بیشتری دارد که در این خصوص چاره ای جز استفاده از آب خاکستری(پساب) را ندارد.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره