اخبار برگریده
چهارشنبه, 12 ارديبهشت 1403 03:27

جمعه, 10 فروردين 1403 ساعت 08:02
  • .

بازدید 6 هزار مسافر نوروزی از سیاه‌چادرهای خراسان‌شمالی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی از بازدید ۶ هزار مسافر و گردشگر نوروزی از نوروزگاه ها از 28 اسفند ماه تا کنون خبر داد.

به گزارش نسیم امروز، رضا روشن ضمیر اظهار کرد: این گردشگران با حضور در سیاه چادرهای عشایری استان به استراحت پرداخته، با غذاهای سنتی پذیرایی شده و با فرهنگ و آیین عشایر استان آشنا شدند.

وی با اشاره به راه اندازی ۱۳ نوروزگاه عشایری در جاده‌های استان افزود: عشایر استان در این سیاه چادرها فرهنگ خود را برای مسافران به نمایش می گذارند، از این تعداد ۱۱ سیاه چادر در مسیر مواصلاتی اصلی کریدور شمال به شرق ، شهرهای آشخانه، بجنورد، شیروان و فاروج دایر شده و ۲ سیاه چادر در محور اسفراین فعال است.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی افزود: هدف از برپایی این سیاه چادرها، آشنایی بیشتر مردم کشور با فرهنگ عشایر، تولیدات صنایع دستی، لبنی و خوراکی عشایر این خطه است.

وی با اشاره به خسارت باد به سیاه چادرهای عشایر در نوروزگاه ها گفت: چهار سیاه چادر در بارندگی اخیر در استان دچار خسارت شد که البته پس از بازسازی، به فعالیت خود ادامه داد.

وی تصریح کرد: مسافران عبوری از استان در سیاه چادرها توقف کوتاه داشته و به استراحت می پردازند و می توانند خدمات مختلف فرهنگی را از عشایر دریافت کنند.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی افزود: آداب و رسوم عشایر و محصولات تولیدی این قشر برای گردشگران دارای جذابیت است و ایام نوروز فرصتی است تا این زیبایی‌ ها به مسافران عرضه شود.

وی با بیان اینکه نوروزگاه ها فرصتی است تا عشایر محصولات تولیدی خود را به مسافران عرضه کنند، اظهار کرد: یکی از رویکردهای برپایی سیاه چادرها در جاده ها ارتقاء درآمد خانوارهای عشایری است.

روشن ضمیر خاطرنشان کرد: عشایر ۳.۵ درصد جمعیت استان را تشکیل و ۳۰ درصد از گوشت قرمز و ۲۸ درصد صنایع دستی استان را تولید می کنند.

وی تصریح کرد: عشایر استان با ۳۰ هزار نفر جمعیت، تولیدکننده انواع محصولات لبنی، صنایع دستی و دست بافته های داری هستند که در نوروز، با غذاها و نوشیدنی های سنتی و دمنوش ها از مسافران پذیرایی کرده و تولیدات لبنی، گیاهان دارویی تولیدی خود و صنایع دستی را به مسافران عرضه می کنند.

گفتنی است: خراسان شمالی دارای سه زیست بوم عشایری اترک شمالی- جنوبی و کرمانج غربی است.

مناظر طبیعی شامل مناطق ییلاقی و قشلاقی و پراکندگی عشایر در هنگام ییلاق در دامنه کوهها از جاذبه های گردشگری عشایری خراسان شمالی است.

صنایع دستی عشایر از جمله قالی، قالیچه، گلیم، سفره کردی، کناره، پادری، خورجین، پلاس و لباس های محلی این قشر هم برای گردشگران قابل توجه است.

خراسان شمالی ۳۰ هزار عشایر دارد که با داشتن ۶۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند و به طور میانگین ۲۵ درصد از گوشت قرمز این استان نیز از سوی عشایر تامین می‌شود.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره