اخبار برگریده
شنبه, 15 ارديبهشت 1403 04:55

چهارشنبه, 09 فروردين 1402 ساعت 10:27
  • .

50 روستای اسفراین دچار تنش آبی است / فرماندار بام و صفی آباد به زودی معرفی می شود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: 50 روستای اسفراین با تنش آبی مواجه است.

به گزارش نسیم امروز، امان الله حسین پور در نشست با اصحاب رسانه اظهارکرد: شمار روستاهایی که در سطح استان با مشکل بحران و تنش های آبی مواجه اند به 300 روستا می رسد.

وی افزود: یکی از اقداماتی که برای رفع تنش آبی صورت گرفت علاج بخشی سد بیدواز اسفراین بود که در مجموع ۱۴۸ میلیون متر مکعب ظرفیت ذخیره سازی این سد بوده اما فقط ۱۱ میلیون متر مکعب ذخیره آب انجام می شده است.

وی افزود: اعتباری بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان، برای علاج بخشی این سد جذب و هزینه شده است که هم اکنون قابلیت ذخیره ۴۸ تا ۵۰ میلیون مترمکعب آب را دارد.

نماینده مردم شهرستان های اسفراین، بام و صفی آباد در مجلس شورای اسلامی افزود: هم اکنون ۱۳۶ روستای شهرستان اسفراین از آب این سد بهره مند شده اند.

حسین پور در ادامه به یکی دیگر از مشکلات و تنش آبی استان را خط انتقال آب را عنوان کرد و گفت: در گام دوم رفع تنش آبی اصلاح خط انتقال آب شرب به روستاها اعتباراتی را در نظر گرفته ایم که ازجمله آن ۳۵۰ میلیارد تومان ازمحل مصوبات تنش آبی بوده است.

وی تصریح کرد: همچنین تامین آب پایدار برای شهرستان بجنورد، شیروان، اسفراین و فاروج موجب خواهد شد تا دغدغه و تنش آبی در این شهرستان ها رفع شود که در سفر و کمیسیون کشاورزی نیز این موضوع مصوب شده است که اگر پیگیری و اعتباری در این خصوص جذب شود به طور حتم بخشی از مشکلات آب استان رفع خواهد شد.

نماینده مردم شهرستان های اسفراین، بام و صفی آباد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: صنایع نیز در کمبود و تنش آبی استان تاثیر گذار بوده اند به طوری صنایع با وجود کمبود آب تمایلی به استفاده از پساب فاضلاب در چرخه تولید خود ندارند و همچنان از آب با کیفیت خام استفاده می‌کنند.

حسین پور افزود: این درحالی است که در سفر رییس جمهور به استان این موضوع مورد تاکید بوده است اما همچنان ما در این بخش مشکل داریم و صنایع در برابر استفاده از پساب مقاومت می کنند.

نماینده مردم اسفراین در مجلس در ادامه به معرفی نخستین فرماندار شهرستان بام و صفی آباد اشاره کرد و گفت: هم اکنون فردی برای این جایگاه مشخص شده که در مرحله مصاحبه است و به زودی معرفی می شود.

بخش "بام و صفی آباد" شهرستان اسفراین با تصویب هیات دولت به‌ عنوان نهمین شهرستان استان ارتقا یافت.

شهرستان بام و صفی آباد یک دهستان به نام دهنه شیرین از ترکیب روستاها، مزرعه ها و مکان های واقع در محدوده جغرافیایی که به تایید دفتر هیات دولت رسید و به عنوان مرکز دهستان دهنه شیرین تعیین شد.

همچنین در بخش بام و صفی آباد یک دهستان به نام "ساریگل" از ترکیب روستاها و مزرعه ها و مکان های واقع در محدوده جغرافیایی از جمله بیکر آباد، چهارمست، جهان، کاریزدر، دستجرد ، اردین، زالی ، عیسی باغ ، کوشندر، بانی در ، باباقدرت، دهنه اجاق و ساریگل که به تایید دفتر هیات دولت رسید و روستای دهنه اجاق به عنوان مرکز دهستان ساریگل تعیین می شود.

شهرستان بام و صفی آباد در ۶۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر اسفراین قرار دارد.

حسین پور در ادامه افزود: بانک‌های عامل مکلفند نسبت به بخشودگی سود، کارمزد و جریمه‌های دیرکرد تسهیلات پرداختی به کشاورزان و دامداران امهال داشته باشند که این موضوع از طریق مجلس و دولت در حال پیگیری است.

وی در ادامه تصریح کرد: قدم‌هایی که در گذشته برای کشاورزی این استان برداشته شده بسیار کوتاه بوده این درحالی است که خراسان شمالی استانی بر پایه کشاورزی و همچنان محصولات و کشاورزی ما ارزش افزوده پایینی دارد.

رییس مجمع نمایندگان خراسان شمالی گفت: اختلاف سقف و کف برداشت از یک سطح در استان زیاد بوده و نبود صنایع تبدیلی بهره وری را به شکل محسوسی کاهش داده است.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد واقع است.

آخرین ویرایش در پنج شنبه, 10 فروردين 1402 ساعت 10:12
Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره