اخبار برگریده
دوشنبه, 17 ارديبهشت 1403 05:02

شنبه, 03 تیر 1402 ساعت 15:42
  • .

تفاهم‌نامه‌ای برای تکمیل جورچین محرومیت زدایی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

تفاهم‌نامه چهارجانبه ای برای تکمیل ۳۸ طرح نیمه تمام خراسان شمالی بین قرارگاه امام حسن مجتبی(ع)، استانداری، سپاه حضرت جوادالائمه(ع) و مجمع نمایندگان استان امضا شد .

به گزارش نسیم امروز، محرومیت زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قالب قرارگاه هایی در خراسان شمالی شدت گرفته است و با اجرای طرح های آبرسانی، آموزش، عمرانی و اشتغالزایی سعی در زودن غبار محرومیت از قامت این مرز و بوم دارد.

قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) از جمله نهادهایی است که در حوزه محرومیت زدایی و آبادانی استان های محروم به صورت هدفمند فعالیت می کند، قرارگاهی که خراسان شمالی روز گذشته میزبان دبیر این نهاد بود تا با انعقاد تفاهم نامه هایی روند جبران عقب ماندگی های دیار قومیت ها نیز شتاب گیرد.

تفاهم نامه هایی که با محوریت تکمیل طرح های نیمه تمام خراسان شمالی منعقد شد و تقریبا همه حوزه های زیرساختی استان که سال ها از کمبود و یا نبود آن رنج می برد را پوشش می دهد.

گرچه دولت نیز در طول عملکردش اقدامات امیدبخشی در حوزه های مختلف راه، مسکن و بهداشت و درمان برای ریل‌گذاری صحیح و حرکت به سوی آینده بهتر انجام داده است اما به نظر می‌رسد همکاری و پای کار بودن این قرارگاه محرومیت زدایی روند توسعه استان را شتاب خواهد بخشید.

نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی عصر جمعه در کارگروه محرومیت‌زدایی خراسان شمالی، اظهار کرد: خراسان شمالی در بسیاری از شاخص ها محروم است در حالی که از ۳۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار محرومیت زدایی در قانون بودجه کم‌ تر از هفت دهم درصد برای این استان در نظر گرفته شده است.

سید محمد پاکمهر افزود: خراسان شمالی در شاخص فقر رتبه دوم را در بین ۳۱ استان دارد به گونه ای که برای محرومیت زدایی نیازمند اعتبار بیشتری هستیم.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به جمعیت خراسان شمالی باید در حوزه عمرانی حداقل یک و نیم درصد اعتبار در نظرگرفته شود.

دیگر نماینده بجنورد رد مجلس شورای اسلامی در این کارگروه با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد جمعیت استان روستایی هستند، گفت: بسیاری از مردم این خطه کشاورز هستند و خشکسالی ضررهای زیادی به فعالان این عرصه وارد کرده است بنابراین نیازمند توجه ویژه در حوزه آبرسانی هستیم.

محمد وحیدی افزود: خراسان شمالی جزو پنج استانی است که کمترین میزان بارندگی را نسبت به سنوات گذشته داشته است و در حوزه آب آشامیدنی روستایی نیز دارای تنش آبی هستیم که باید با حمایت مناسب، این وضعیت مدیریت شود.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه، جاجرم و راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شهرستان‌ محروم راز و جرگلان و شهرستان‌های تازه تاسیس مانه، بام و صفی‌آباد در پروژه‌های محرومیت‌زدایی نیازمند توجه ویژه هستند.

نماینده مردم اسفراین و بام‌وصفی آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت خشکسالی در این شهرستان، گفت: اکنون ۵۰ روستای شهرستان اسفراین دچار تنش آبی هستند و برخی از آنها هفته ها است که آب ندارند و یا برخی از روستاها بدلیل تامین پنج کیلومتر لوله از آب محروم بوده که این خود مشکلات جدی برای مردم این مناطق بوجود آورده است.

امان‌الله حسین‌پور بیان کرد: طرح های نیمه تمامی در حوزه های راه و آب آشامیدنی و بهداشت در دست داریم که نیازمند اعتبار است که با اجرایی شدن مصوبات امیدواریم که مشکلات حل شود.

استاندار خراسان شمالی در ادامه این نشست اظهار کرد: وزیر کشور در بازدید اخیر از خراسان شمالی بر تحول در بخش راه سازی استان، از سوی قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) تاکید کرد.

محمدرضا حسین‌نژاد افزود: انعقاد تفاهم نامه با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) موجب شتاب بخشی به روند محرومیت زدایی از استان خواهد شد.

نماینده عالی دولت در استان تصریح کرد: با انعقاد این قراردادها در بازه زمانی سه ساله شاهد محرومیت زدایی از استان خواهیم بود.

حسین‌نژاد در خصوص دستاورد های فرهنگی و مذهبی سفر دبیر قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) به استان نیز خاطر نشان کرد: امیدواریم در کنار پروژه های عمرانی این قرارگاه، خانه عالم هم در سایر روستاها احداث شود تا شاهد غنای مذهبی و فرهنگی باشیم.

دبیر قرارگاه محرومیت‌زدایی امام حسن (ع) نیز در این جلسه بر ایجاد اشتغال، روستاهای مولد و آبخیزداری موجب ثروت‌آفرینی و محرومیت‌زدایی تاکید کرد و گفت: راهکار رفع محرومیت این است که مردم آن مناطق ثروتمند شوند و به یک درآمدزایی خوب برسند، پس باید اولویت بر کارآفرینی و ایجاد اشتغال باشد، زیرا عمده مشکلات محرومان به مساله کار و اشتغال باز می‌گردد.

سردار جمال‌الدین آبرومند تصریح کرد: دولت سیزدهم این امکان را به قرارگاه محرومیت زدایی داده که به طور عملیاتی و اجرایی ورود پیدا کنیم و تاکید دولت بر این موضوع است.

دبیر قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن (ع) بیان کرد: یکی از مهم‌ترین ظرفیت های موجود در خراسان شمالی استفاده از فرصت ایجاد صنایع کوچک است که البته باید با محوریت بازگشت به روستا انجام شود.

سردار آبرومند تصریح کرد: نهادهای ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی و سپاه در تنظیم قرار داد تسریع کنند و به زمان طولانی زیرا که این موضوع موجب از دست دادن فرصت می شود.

وی افزود: همچنین در فهرست هایی که در اختیار این نهاد قرار می گیرد روستاهای خوش نشین قرار نگیرد چرا که مبنا بر روستاهای محروم است.

تفاهم نامه چهارجانبه محرومیت زدایی برای تکمیل ۳۸ طرح ناتمام در خراسان شمالی شب گذشته با حضور سردار جمال‌الدین آبرومند، دبیر قرارگاه محرومیت‌زدایی امام حسن(ع)، استانداری خراسان شمالی، فرمانده سپاه حضرت جوادالائمه(ع) و رییس مجمع نمایندگان استان امضا شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی در این خصوص گفت: احداث سالن ورزشی، ساخت خانه های عالم و اجرای عملیات بهسازی معابر روستایی به طول ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار متر مربع از جمله طرح‌های نیمه تمامی است که در این تفاهم نامه مطرح شده است.

مهدی رشیدی افزود: آبرسانی به حدود ۲۰۰ روستا، اجرای عملیات آبخیزداری در حدود ۵۰۰ هزار هکتار، اجرای عملیات احیای ۶۳۲ رشته قنات به طول ۶۰۰ کیلومتر، اجرای ۸۵۰ کیلومتر کانال بتنی آب، اجرای ۴۰۰ کیلومتر انتقال آب کشاورزی با لوله، ساخت و تجهیز استخرهای ذخیره آب تا سقف حجم یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب، تامین و تحویل زمین برای ساخت مسکن محرومان برای ۱۶ هزار متقاضی و ساخت آن در مدت ۲۴ ماه پس از آماده سازی زمین از مفاد دیگر این تفاهم نامه است.

وی؛ اجرای عملیات احداث حدود ۶۵۰ کیلومتر راه جدید و مرمت و بازسازی حدود ۳۰۰ کیلومتر در مدت زمان سه سال، بکارگیری ظرفیت گروه های جهادی در حوزه پیشرفت منطقه‌ای و رفع معضلات حاشیه نشینی در سه شهرستان و ۲ محله، اجرای طرح روستای مولد در ۱۰۰ روستا، آمایش شهرستانی طرح شهید باقری در سه شهرستان را از دیگر تفاهم نامه منعقد شده عنوان کرد.

رشیدی تصریح کرد: اجرای عملیات خاکی ایل راه به طول ۷۰۰ کیلومتر و تکمیل بند خاکی میاندشت به ظرفیت پنج میلیون متر مکعب و احداث استخر ذخیره آب به ظرفیت هزار متر مکعب برای عشایر در اولویت این تفاهم نامه است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی خاطرنشان کرد: این تفاهم نامه پنج ماده‌ای قرار است در مدت ۲ ماه به قراردادهای جداگانه تبدیل شود و در بازه زمانی سه سال عملیاتی می شود.

استان یک میلیون نفری خراسان شمالی به مرکزیت بجنورد، شامل ۹ شهرستان بجنورد، شیروان، اسفراین، بام و صفی آباد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، فاروج، جاجرم و گرمه است./ ایرنا

آخرین ویرایش در شنبه, 03 تیر 1402 ساعت 20:13
Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره