اخبار برگریده
یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403 01:30

یکشنبه, 28 آذر 1400 ساعت 09:22

افق های جشنواره فیلم رشد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

محمد ابراهیم محمدی

محمد ابراهيم محمدى در چهارمین قسمت از دستنوشته های خود با عنوان«یاد ایام» به موضوع افق های پیش روی جشنواره فیلم رشد پرداخت.

به گزارش نسیم امروز، در این دستنوشته آمده است:

در اولین ماههای فعالیتم در دفتر، موضوع پنجاهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم رشد را در دستور کار قرار دادم. آن روزها بحث سر این بود که جشنواره در ایستگاه پنجاهم توقفی داشته ویا صرفا برنامه مروری سنوات قبل را داشته باشد.برخی با اصل برگزاری مسأله داشتند و نگاهی هم بر ادغام و فشرده سازی ویا دوسالانه آن معطوف بود ...هرطور بود جشنواره پنجاهم در قلب وخامت اوضاع کرونایی برگزار شد و جشنواره پنجاه ویکم هم با تغییر راهبردی در ایستگاه پایانی پهلو گرفت.

من در این جشنواره به سه مسأله نسبتا مهم می اندیشیدم و کوشیدم در کنار تهیه و تدوین برنامه راهبردی پنجاه سالگی دوم،سه مسأله را در اولویت برنامه خود قرار دهم:

نخست : این جشنواره باید نسبت معنا داری با کتاب وکلاس داشته باشدو بتواند در فرایند یاددهی ویاد گیری نقشی تسهیلگرانه ایفا نماید.

تلاش می‌کردم تا در مسیر احیای فیلم های آموزشی باشم واین جشنواره را به عنوان خاستگاه صنعت فیلم آموزشی در ایران و جهان بیشتر معرفی کنم واین البته به زمان وتبلیغات زیاد نیاز داشت اما شدنی بود.برای همین هم فراخوان را معطوف به صدها محور از موضوعات کتابهای درسی به تفکیک ابتدایی ،متوسطه وفنی وحرفه ای کردیم.

دوم : نکته دیگری که برای ما مهم بود و باید با تدبیر وحوصله مندی پیش می بردیم ،جایگاه این جشنواره از نقطه نظر بین المللى بود.

کوشیدیم فراخوان ها را چند زبانه بکنیم وحتی تیزر تبلیغاتی را بین المللی به چند زبان زیر نویس ارائه نماییم.براین باور بودم که این جشنواره می تواند دریچه گفتمانی مناسب و حداقلی ایران و جهان در ساحت تعلیم و تربیت ایرانی اسلامی باشد.

خوش بختانه این جشنواره در خارج ودر جامعه هنری بین المللی نام آشناست واین خود این کارکرد گفتمانی را دست یافتنی تر می سازد.

با خود فکر می کنم آموزش وپرورش ایران با همه تعالیم وآموزه های وحیانی والهی چرا نباید مرزها را در نوردد و در قالب رسانه ای چون هنر، هماوردی کند !

براین باورم زمانی خواهد رسید که غبار از این جشنواره فاخر آموزشی وتربیتی بروبند واز حداکثر ظرفیت آن برای ترابط وتعاطی ودیپلماسی آموزشی و فرهنگی استفاده استفاده نمایند.

کشورهای زیادی آمادگی دارند در حاشیه این جشنواره هفته های فرهنگی داشته باشند وبه معرفی ظرفیت ها و امکان سنجی تعاملات وفرصت های مطالعاتی بپردازند.

دراین میان زمینه در آلمان ،ترکیه،عراق بیشتر فراهم بود و مشارکت موسسه آموزشی آلمانی شکل اجرایی بخود گرفت.

سوم : آنچه که برای من در دوره کوتاه مدیریتی مهم و هدفمند بود، استفاده از ظرفیت این جشنواره در توسعه مشارکت های نرم افزاری در حوزه حمایت ویا مشاركت در تولید محتوا ورسانه های آموزشی بود.

تجربه خوبی را در مشارکت نهادهای فرابخشی بدست آورده بودیم واین تجربه خوب می توانست در قالب جشنواره فیلم رشد عملیاتی شود.

جشنواره رشد می توانست با مدیریت وهدایت گری میزبان خوبی برای این مشارکت‌ها باشد.

مشارکت معنا دار نهادها در این جشنواره ضمن کمک به جریان آموزش های عمومی از پنجره هنر، مى تواند ریلی نوین را در نقشه تعاملات سازمان با بخشهای بیرونی بگذارد.

ظرفیت های موجود این امکان را فراهم آورده است تا خیلی از هزینه های احیاء یا اصلاح فرهنگ عمومی در جامعه مخاطبان دانش آموزی با هزینه فایده مؤثرتر از کانال های این شکلی سامان بگیرد و به جامعه هدف آگاهی ببخشد.

آخرین ویرایش در یکشنبه, 28 آذر 1400 ساعت 09:22
Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره