اخبار برگریده
شنبه, 08 ارديبهشت 1403 23:29

سه شنبه, 22 فروردين 1402 ساعت 09:19
  • .

مستند پرتره لزوما بیوگرافی یک شخصیت نیست

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مستندساز بین‌المللی گفت: مستندی که در مورد شخصیت ساخته می‌شود لزوما تنها یک شخصیت نیست بلکه وقایع تاریخی را نیز بررسی می‌کند.

به گزارش نسیم امروز، به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی مستند "مرتضی و ما " اثر (کیومرث پوراحمد) با حضور یونس محمدی مستندساز بین‌المللی و جمعی از علاقمندان هنر در سالن اجتماعات سوره اکران و در ادامه نشست تخصصی « شخصیت پژوهی در مستند» نیز برگزار شد.

یونس محمدی مستندساز بین‌المللی در ابتدای این نشست به موضوع پرتره نگاری پرداخت و گفت: دیدن پرتره همیشه برای من جذاب بود زیرا مستندی که در مورد شخصیت ساخته می‌شود لزوما تنها یک شخصیت نیست بلکه وقایع تاریخی را نیز بررسی می‌کند.

وی با بیان اینکه مهمترین ویژگی مستند پرتره این است که بدون نگاه شخصی ساخته می‌شود اظهار داشت: مستند پرتره این اجازه را به ما می‌دهد که به فراز و نشیب‌های تاریخی و اجتماعی دوران‌های مختلف در همراهی با یک شخص بپردازیم.

او خودنگاری را یکی از گونه‌های پرتره نگاری در سینمای مستند عنوان کرد و افزود:خودنگاری، تمام آثاری است که یک فرد از خود به جای می‌گذارد یعنی فیلمساز و مولف از خودش فیلم بسازد.

محمدی در ادامه به مستند " مرتضی و ما" اشاره کرد و گفت: نوع زندگی و نگاه شهید آوینی به مستند و مستندسازی همواره جذاب بوده و درسی که مستند " مرتضی و ما " داشت این بود که مستند پرتره نگاری تنها پرداختن به شخصیت شهید آوینی نیست بلکه پیرامون آن بسیار مهم است زیرا قرار است ما چیزی را از خود بجا بگذاریم که آیندگان بعدها می‌خواهند تفسیرش کنند.

این فیلمساز ادامه داد: سوال این است که چرا امروز ما نیاز به مستند پرتره نگاری داریم؟ امروزه نیاز داریم قهرمان‌های خود را بزرگ کنیم و در پرداختن به قهرمان‌ها هرچند معمولی، زبان هنر می‌تواند روایت را جذاب کند.

وی افزود: هرکسی در اطراف خود قهرمان‌های معمولی دارد که می‌تواند سیاه‌نمایی رسانه‌های غربی را علیه کشورمان خنثی کند و باید سعی شود به سمت این قهرمان‌ها برویم و درسی از آنان بیاموزیم.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره