اخبار برگریده
یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403 09:43

چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403 ساعت 08:41

جشنواره ملی "نواهای رضوی" در بجنورد برگزار می‌شود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: بجنورد ۲۷ اردیبهشت ماه جاری میزبان هفتمین جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی است.

به گزارش نسیم امروز به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی، تقی صادقی روز چهارشنبه اظهار کرد: ۱۰ گروه و تک نواز خراسان شمالی در این جشنواره هنرنمایی می کنند.

وی افزود: هفتمین جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی از سلسله جشنواره های فرهنگی و هنری امام رضا(ع) است که با همکاری بنیاد ملی رضوی در استان برگزار می شود و هنرمندان موسیقی مقامی استان در این رویداد حضور می یابند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی تصریح کرد: "هوشنگ جاوید" دبیری جشنواره آواها و نواهای شرق کشور شامل استان های مازندران، گلستان و خراسان شمالی را بر عهده دارد و "حسین حصاری" دبیر تخصصی این رویداد در استان است.

وی با بیان این که میزان رضایتمندی مردم منطقه ملاک انتخاب آثار است و گروه ها از سوی بنیاد ملی رضوی مورد حمایت قرار می گیرد، تصریح کرد: آثار منتخب در قالب مجموعه تصویری یا صوتی تولید و ارایه می شود.

صادقی خاطرنشان کرد: خراسان شمالی بیست و هفتم ماه جاری میزبان این رویداد با هنرنمایی هفت گروه موسیقی و چهار تک نواز پیشکسوت است و استان های مازندران و گلستان نیز بیست و سوم و بیست و پنجم ماه جاری نیز میزبان این رویداد خواهند بود.

وی افزود: در صورت حمایت و پای کار بودن مسوولان فرهنگی استان، استانداری و فرمانداری و دستگاه های فرهنگی، این رویداد که در راستای شادی میان مردم در دهه کرامت برگزار می شود، تداوم خواهد یافت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، با اشاره به این که هر گروه موظف به اجرای سه اثر در قالب اشعار نو و تازه از شاعران بومی یا شعر آیینی شاعران معاصر با استفاده از ملودی بومی منطقه است، تصریح کرد: در واقع پایه تولیدات، موسیقی ترکی، کرمانجی و موسیقی رایج منطقه است و به نوعی آثار بر اساس نغمه های بومی تولید و اجرا می شود.

وی اظهار کرد: یک گروه موسیقی نیز موظف است تا اثری برگرفته از موسیقی ردیف و دستگاهی با تعهد به اصالت های موسیقی و در واقع رگه هایی از موسیقی و نغمه های آیینی منطقه ارایه دهد.

صادقی خاطرنشان کرد: در باب احترام به پیشکسوتان و اصالت موسیقی آواها و نواحی رضوی نیز "رضا محمدی" فرزند زنده یاد "سهراب محمدی" در کنار پیشکسوتانی هم چون "خسرو حداد"، "عیسی قلی پور" و "روشن گل افروز" در این جشنواره هنرنمایی خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، شمال خراسان در برگیرنده شهرهای بجنورد، اسفراین و شیروان از مناطقی است که خواستگاه موسیقی در قالب نواهای کردی،ترکی و ترکمنی محسوب می شود و سازهای کمانچه، سورنا، دوتار، دهل و نی بر دستان نوازندگان این خطه شورآفرینی می کند.

مردم این دیار به گنجینه فرهنگ ها معروف هستند و این موضوع را می توان در سبک زندگی، آداب، رسوم و سلایق افراد به وضوح مشاهده کرد و این خود موجب جاذبه و متفاوت بودن این خطه شده است.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره