اخبار برگریده
شنبه, 08 ارديبهشت 1403 22:50

جمعه, 07 مهر 1402 ساعت 23:49
  • .

امروز جوامع بشری بیش از هر زمانی به علم نافع نیاز دارند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

امروز جوامع بشری بیش از هر زمانی به علم نافع نیاز دارند

رییس جمهور با اشاره به اینکه علمی با اصالت است که رفاه، سعادت و آینده بشر و تمدن نوین اسلامی را رقم بزند، گفت: امروز جوامع بشری بیش از هر زمان دیگری به «علم نافع» نیاز دارند تا بتواند با ایجاد نورانیت، ظلمت، تبعیض، بی عدالتی و فساد را از بین برده و به زندگی انسان هویت ببخشد.

به گزارش نسیم امروز به نقل از ایرنا، آیت‌الله سیدابراهیم رییسی شامگاه جمعه در مراسم آغاز به کار پنجمین دوره رویداد بین المللی «جایزه مصطفی(ص)» در اصفهان، افزود: علم نافع می تواند آینده را برای انسان به درستی ترسیم کند تا احساس پوچی و نا امیدی نداشته باشد و از گرفتار شدن در ظلمت نجات پیدا کند

رییس جمهور با بیان اینکه رویداد جایزه مصطفی(ص) در پرتو نام پیامبر اعظم و به منظور تجلیل از مقام علم و دانش طراحی و برگزار می شود، تصریح کرد: مقام علمی حضرت محمد(ص) برترین و بالاترین مقام هاست و ایشان علم را در اندیشه و باورهای الهی، اخلاق فاضله و کریمه و بایدها و نبایدها و همچنین سبک زندگی تعریف می کنند.

وی با اشاره به اینکه در این بیان، علم نافع، علمی است که برای سعادت و نجات انسان و باز کردن گره ها از زندگی به کار آید، افزود: اگر علم نافع نباشد فرمول ها فقط برای کسب قدرت، ثروت، استعمار و استثمار استفاده خواهند شد و ابزار نابودی انسان را فراهم می کند.

آیت الله رییسی ادامه داد: آنچه در دنیا و در قالب علوم جدیدی مانند کلاهک های هسته ای، ابزارهای مختلفی را برای نابودی انسان فراهم کرده به دست دانشمندان غیر الهی ایجاد شده که فقط فرمول علمی می دانند و دانشی غیر نافع برای بشر دارند.

دنیا مرهون تمدن اسلامی است

رییس جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه تمدن اسلامی در تاریخ اسلام با آغاز رسالت پیامبر(ص) رقم خورد، گفت: این حرکت جهشی در جهان اسلام بوجود آورد تا دنیا مرهون این تمدن اصیل باشد.

وی تصریح کرد: امروز با نگاهی که در جهان اسلام به علم نافع وجود دارد و با تکیه بر ارزش های الهی و استفاده از ظرفیت دانشمندان جهان اسلام و اعتقاد به هم اندیشی، دستیابی به تمدن نوین امکانپذیر است.

آیت الله رییسی اظهار کرد: همگرایی و هم اندیشی دانشمندان و فرهیختگان در جهان اسلام این نوید را می دهد که دستیابی به این تمدن امکانپذیر است، تمدنی مبتنی بر معنویت و تعالیم الهی که در جوامع بشری شکل می گیرد و می تواند انسان را در حوزه های عقلانیت، معنویت و اخلاق به سعادت برساند.

نگاه جایزه مصطفی(ص) بر تمدن نوین اسلامی است

رییس جمهور در ادامه سخنان خود با بیان اینکه جایزه مصطفی(ص) با سایر نشست های علمی متفاوت است، تاکید کرد: این جایزه ۲ بال اصلی شامل «علم و ایمان» دارد و علم با نگاه به این اصل، اصالت یافته و در آن رفاه بشریت، سعادت و آینده انسان و تمدن نوین اسلامی رقم خواهد خورد.

وی اضافه کرد: این رسالت بزرگی است که جایزه مصطفی(ص) آن را در جهان علم و فناوری به عهده دارد و باید این حرکت، نو، مبتکرانه و خلاقانه باشد و برای گسترش آن نیز تلاش کرد چراکه این نگاه می تواند انسان ساز، جامعه ساز و تمدن ساز باشد.

رییس جمهور با اشاره به اینکه تاکید رهبر معظم انقلاب به همه مراکز علمی و صنعتی این است که حرکت محوری آنها دانش بنیان باشد، گفت: در این مسیر باید بتوانیم دانایی را ضمیمه توانایی کنیم تا به محصولات نوآورانه و فناورانه برای زندگی انسان معاصر دست پیدا کنیم.

نگرانی غرب از ایجاد تمدن رقیب در برابر تمدن ادعایی آنهاست

آیت الله رییسی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: آنچه غرب از ابتدا نسبت به جمهوری اسلامی ایران نگران بود آن است که یک تمدن رقیب در این نظام برای مقابله با تمدن ادعایی آنها ایجاد شود، تمدن نوینی که در عرصه های زندگی انسان معاصر نقش آفرین باشد.

وی با بیان اینکه اساس اسلام هراسی و ایران هراسی نیز بر همین موضوع استوار است، افزود: پیشرفت امروز دنیا در راستای نگاه بسیاری از دانشمندان جهان اسلام مانند خوارزمی و بوعلی سینا، شکل گرفته است.

رییس جمهور ادامه داد: امروزه چهره های درخشانی در جهان اسلام و در حوزه های علم و فناوری حضور دارند که از جمله آنها می توان به کاظم آشتیانی در موسسه رویان اشاره کرد که امید به فرزندآوری و درمان ناباروری را در بسیاری از خانواده ها ایجاد کرده است.

آیت الله رییسی تصریح کرد: امروز به نام نظام اسلامی و ارتباطات علمی، در جهان اسلام و بین دانشمندان مسلمان دارای علم نافع و نجات بخش انسان معاصر، قدرت ایجاد شده است و آنچه غرب از آن وحشت داشته و نگران بود، شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: غربی ها می گفتند اگر سراغ دین بروید بوی قرون وسطایی به مشام خواهد رسید، اما جهان اسلام نشان داد که می توان با اتکا به دین از بهترین جایگاه های علم و فناوری برخوردار شد و محاسبات آنها را بطور کامل برهم زد.

رییس جمهور ادامه داد: غربی ها علیه دین‌مداری و اینکه آیا می توان با دین به جایگاه رفیع رسید، تبلیغ می کردند اما امروز در ایران و بسیاری از دانشگاه های جهان اسلام اثبات شده که می توان با اسلام زندگی کرد و به جایگاه های رفیع علمی دست یافت.

آیت الله رییسی با طرح چند پیشنهاد در حوزه برگزاری رویداد جایزه مصطفی(ص)، گفت: لازم است این نشست های علمی بسیار محترم شمرده و در غنا بخشیدن به آنها تلاش شود، همچنین این رویداد می بایست همه علوم و فنون از جمله علوم انسانی را در بربگیرد.

رییس دولت سیزدهم با تاکید بر اینکه به برکت انقلاب اسلامی گام های بلندی در علوم انسانی در حوزه های علمیه و دانشگاه ها برداشته شده است، افزود: پیشنهاد دیگر این است که در نشست های علمی با حضور اندیشمندان برای رفع مشکلات مردم و آنچه که بشریت از آن رنج می برد نیز چاره اندیشی شده و راهکارهای نو ارائه شود.

وی تصریح کرد: تحقیقات نباید فقط کتابخانه ای باشد بلکه باید بتواند در عرصه زندگی انسان معاصر اثربخش باشد.

رییس جمهور با بیان اینکه ما به فردی که جوامع بشری را به سمت فرهنگی غربی و بیگانه سوق دهد، روشنفکر نمی گوییم، تصریح کرد: روشنفکر باید قبل از اینکه دیگران بدانند، بداند و قبل از اینکه دیگران هشدار دهند، جامعه مسلمان را به خوبی رصد کرده و برای ایفای نقش و نظریه پردازی و نجات انسان، آماده باشد.

وی با تاکید بر اینکه صرف سخن گفتن کفایت نمی کند و روشنفکر باید مسئولیت پذیر باشد، افزود: این نگاه همان نگاه مبتنی بر علم نافع است که پیامبر(ص) در تعریف علم بیان کردند.

وی همچنین با گرامیداشت هفته وحدت و دفاع مقدس از برگزار کنندگان رویداد جایزه مصطفی(ص) در اصفهان تقدیر کرد و گفت: امید است برگزاری این رویداد، گشایش هایی در زندگی انسان معاصر ایجاد کند و موجب رشد علم نافع شود.

به گزارش ایرنا، پنجمین دوره رویداد «جایزه مصطفی(ص)» از امروز کار خود را بطور رسمی آغاز کرد و تا دوازدهم مهر جاری در اصفهان ادامه دارد.

این رویداد با هدف شناسایی آثار برجسته دانشمندان جهان اسلام در توسعه علم و فناوری از اوایل دهه ۹۰ شروع بکار کرد و تاکنون چهار دوره آن در سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۹۶، ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ برگزار شده است.

بیش از ۱۰۰ نفر از دانشمندان جهان اسلام از ۴۰ کشور در پنجمین رویداد جایزه علم و فناوری مصطفی(ص) شرکت می‌کنند.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره