اخبار برگریده
یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403 00:34

پنج شنبه, 01 تیر 1402 ساعت 08:45
  • .

نسبت به کوچک‌ترین خبر فساد واکنش نشان می‌دهیم

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نسبت به کوچک‌ترین خبر فساد واکنش نشان می‌دهیم

 رئیس قوه قضائیه در گفتگوی زنده با مردم به مناسبت آغاز هفته قوه قضائیه تاکید کرد: نسبت به کوچک‌ترین خبر فساد واکنش نشان می‌دهیم

به گزارش نسیم امروز به نقل از مهر، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای با اشاره به هفته قوه قضائیه گفت: از ابتدای تیر ماه تا هفتم تیر ماه هفته قوه قضائیه نامیده می‌شود و به روح تمام شهدای عدالت خواه از جمله شهید بهشتی درود می‌فرستم.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: این هفته فرصتی است تا هم مطالب مردم را بشنویم هم مروری بر سال گذشته داشته باشیم و به نقاط قوت و ضعف خود توجه داشته باشیم تا بتوانیم قدم‌های استوار تری را بردایم.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به چرایی حضور خود در صدا و سیما گفت: از سالیان دور در این فکر بوده‌ام که آیا تمام چیزی که به عنوان حفاظت انجام می‌شود جنبه امنیتی دارد یا هاله‌هایی هستند که در اطراف مسؤولان ایجاد شده است.

وی گفت: می‌توان کارهایی را با هزینه کمتری انجام داد و از زحمت‌ها کاست و از فرصت‌ها بهتر استفاده کرد و به گونه‌ای نباشد که خود باور کنیم باید تشریفات و پروتکل‌های خاص انجام شود بر همین اساس بنای بنده این بود تا سنت شکنی کنم و به جای آنکه همکاران صدا و سیما را در زحمت بیاندازیم خود به صدا و سیما بیایم.

وی با بیان اینکه بعضی از تشریفات ضروری نیستند گفت: برای مثال در یکی از اولین سفرهای استانی به بنده گفتند در پیاده شدن از هواپیما تعلل کنم زیرا باید نماینده ولی فقیه بیایند داخل هواپیما که این تشریفات غیر ضروری است.

وی ادامه داد: برخی از نمایندگان ولی فقیه شاید از نظر سن از بنده بزرگ‌تر باشند و شأن و جایگاهی دارند و به دوستان گفتم این چه رسمی است که قرار باشد این عزیزان برای خوشامدگویی به داخل هواپیما بیایند و معطل ما باشند.

محسنی اژه‌ای گفت: دو نمونه سفرهای رسمی و غیر رسمی وجود دارد و بنای بنده این است که حتماً در سفرهای غیر رسمی از هواپیمای عمومی استفاده کنم زیرا در سفر می‌توان با مردم صحبت کرد و حتی در رابطه با اتفاقاتی که هنگام تاخیرها رخ می‌دهد مطلع شد و با مردم بودن ضرورت دارد.

رئیس قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که اینگونه رفتارها شما را از کلان نگری دور نمی‌کند گفت: انسان می‌تواند هم مدیریت کلان را داشته باشد و هم از مسائل فرعی غافل نباشد و سنت شکنی در تشریفات با کلان نگری تعارضی ندارد.

وی با اشاره به مسئله محوری در قوه قضائیه گفت: هر دستگاهی دارای مسئولیت‌ها و مأموریت‌های متعدد است و ممکن است این مأموریت‌ها و مشکلات در یک سطح نباشند و برهمین اساس باید اولویت بندی کرد که کدام مسائل برای امروز کشور مفید تر است و می‌تواند سایر مسائل را برطرف کند.

محسنی اژه‌ای گفت: برهمین اساس باید بررسی کرد که با توجه به شرایط کدام مسئله برای مردم مهمتر است و سعی ما این است در کنار مسئله شناسی روش برخورد با آن‌را شناسایی کنیم و با ایجاد ابزارها اقدام به حل آن کنیم.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: برای مثال مسئله معیشت مردم اکنون اولویت بسیاری دارد و با همکاری سایر قوا برنامه ریزی ها انجام می‌شود و بعد از مسئله شناسایی امکانات و راه حل‌ها دنبال می‌شوند.

وی با اشاره به مسائل محوری که در طول یک سال گذشته نتیجه رسیده‌اند گفت: اقتصاد مسئله اول کشور است و از جمله مسائل مهم که در این موضوع نقش دارند مهار تورم، جلوگیری از کاهش ارزش پول، رفع موانع تولید است که به این موارد توجه بسیاری شده‌اند.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: در حوزه تولید اگر قوه قضائیه و دولت توجه کافی را نداشتند با توجه به تحریم‌های ظالمانه ممکن بود کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بسیاری تعطیل شوند اما در بستر تعامل تلاش کردیم تا هیچ واحد تولیدی تعطیل نشود و این کار انجام شد و به نتیجه رسید و در نتیجه آن ۳ هزار و ۴۰۰ کارخانه و واحدهای تولیدی احیا شدند.

وی تصریح کرد: امنیت سرمایه گذاری یکی دیگر از مواردی است که آن‌را با جدیت دنبال می‌کنیم و جلسات متعددی با فعالان اقتصادی برگزار می‌شود و بنده وقوف نسبتاً کاملی درباره بخش خصوصی، واردات و صادرات و مشکلات بانک‌ها پیدا کرده ام که برای حل آنها با دولت جلساتی را برگزار کرده ایم و در بستر این تعامل و جلسات در فشارهایی که دشمنان به ما وارد کرده اند موفق شدیم.

محسنی اژه‌ای با اشاره با جلسات متعدد با نمایندگان مجلس گفت: به یاد ندارم که در هیچ دوره‌ای به اندازه اکنون تعامل با تمامی فراکسیون‌ها و کمیسون های مجلس یا با وزرا وجود داشته باشد.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: نتیجه این تعاملات ایجاد اشتراک نظر در موضوعات مختلف است و در بستر این تعامل در بسیاری از زندان‌ها و دادگستری‌ها به روی نمایندگان مجلس باز شد بنده هیچ منعی نمیبینم که نمایندگان مجلس در واحدهای قضائی وارد شوند.

وی گفت: در بسیاری از موارد نمایندگان مجلس به ما میگویند که حقوق کارکنان قوه قضائیه کم است که این همان صحبت قوه قضائیه است که به دلیل فهم مشترک ایجاد شده است تفاهم نامه‌ای با مجلس به امضا رسیده است.

رئیس قوه قضائیه گفت: در یک دوره‌ای رئیس جمهور می‌خواستند از زندانی بازدید کنند که مشکلاتی وجود داشت در این مسیر اما امروز ما خودمان به دنبال مسئولان می‌رویم و می‌گوئیم بیایید و از سازمان و نهادهای قوه قضائیه بازدید کنید.

محسنی اژه‌ای گفت: معمولاً جلسات با کمیسیون‌های مجلس دو ساعت زمان می‌برد و در تمام این جلسات مشکلات مردم و آسیب‌های قوانین مطرح می‌شود.

وی درباره احتمال چشم پوشی از تخلفات دولت آن هم به دلیل رفاقت دیرینه با رئیس جمهور گفت: وقتی به گذشته نگاه می‌کنم میبینم که میان کار و دوستی مرز قائل میشوم و از سال‌های اول انقلاب احساس کردم اگر اختلاف نظر وجود دارد باید حتماً در تقابل قرار داشت یا اگر با فردی دوست هستیم نباید مسئولیت خود را نادیده گرفت، گذشته بنده و آقای رئیسی ثابت کرده است که دوستی میان ما نمی‌تواند منجر به این شود که اگر فسادی در دستگاه اجرایی کشور رخ داد از آن چشم پوشی کرد.

وی ادامه داد: البته در نقطه مقابل دولت هم در مقابل خواسته‌های ما آنجا که نمی توانسته کاری انجام دهد یا احساس کرده خواسته ما به حق نیست کوتاه نیامده است.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: برخی از اقداماتی که انجام می‌دهیم در تقابل با دولت است و گله‌هایی گاهی انجام می‌شود اما سازمان بازرسی کل کشور وظیفه قانونی برای رسیدگی به تخلفات و مشکلات را دارد.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه بازرسی‌ها باید اثرگذار باشد اظهار کرد: گاهی یک بازرسی اثر بسیار زیادی داشته است که این نیز به دلیل همان تعامل است و مصلحت کشور را به دلیل رفاقت خودمان در خطر نمی‌اندازیم.

وی درباره رویکرد قوه قضائیه برای مبارزه با فساد گفت: این قضاوت برعهده رسانه‌ها است اما یک تغییر و تحول کاملی در زمینه مبارزه با فساد ایجاد شده است اینکه مرتب سرچشمه را رها کنیم و با شاخه‌های رها شده برخورد کنیم اشتباه است بر همین اساس به سمت شناسایی علل فساد رفتیم.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: از همان روز اول اعلام کردیم که با تمامی فسادها از جمله فساد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باید برخورد کرد اما هرچند وقت یکبار گزارش فسادها و اختلاس‌ها مطرح می‌شود که برای حل آن تا حدالممکن علت‌ها و گلوگاه‌ها را شناسایی کردیم و این بسترها را در نشست‌های خود در میان گذاشتیم و چندین مرتبه با بانک‌ها جلساتی را برگزار کردیم.

رئیس قوه قضائیه گفت: در اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی با یک اشکال تحت عنوان ثبت سفارش داخلی مواجه شدیم که نتیجه یک عمل و دستورالعمل نامناسب منجر به این فساد گسترده شد.

وی گفت: عمده منابع ارزی از طریق نفت و صادرات ببرای کشور حاصل می‌شود و دستور دادم که بازرسی کل کشور بر روی این موارد متمرکز شود که در همین راستا سازمان بازرسی کل کشور ۲۱۰ گلوگاه را شناسایی کرد و به دولت ارائه شد و دولت در حال اصلاح این گلوگاه‌ها است.

محسنی اژه‌ای درباره مالیات گفت: وصول مالیات دولت در سال‌های گذشته بهتر شده است که علت آن کمک قوه قضائیه و شناسایی اشکالات موجود در مسیر اخذ مالیات و فرار مالیاتی است.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه به ریشه‌های فساد پرداخته‌ایم گفت: به دنبال این رفتیم تا شناسایی کنیم ابر بدهکار بانکی به چه علت ایجاد می‌شود و بگوییم موضوع بانک‌هایی که نظارت نکرده‌اند چه بوده است و بر همین اساس برای سال جاری برنامه‌ای برای بانک‌ها تدوین شده است و به آنها اخطار دادیم که به بانک‌ها بیشتر توجه خواهیم کرد و کسانی که در راه ارائه تسهیلات تخلف کرده‌اند را شناسایی کنیم.

وی گفت: با بانک متخلف برخورد شدیدتر از ابر بدهکاران بانکی خواهیم داشت در حوزه ارز تخصیص ارز از جمله مشکلات همیشگی است که وجود داشته است.

محسنی اژه‌ای گفت: مشخص شد چه کسانی ارز را وارد نکرده‌اند که همین موضوع منجر به اصلاح روند شد که عمده آنها شرکت‌های وابسته به دولت بودند همچنین محرز شد اشخاصی با کارت دیگران صادرات و واردات را انجام دادند که مشکلات آن هنوز کامل حل نشده است و در بخش دیگر نیز افرادی دعوت شدند.

رئیس قوه قضائیه گفت: معتقد هستم اگر همه به دولت کمک کنیم می‌توانیم بخشی از مشکلات ارزی را بکاهیم و این امکان وجود دارد که بسیار بهتر ارز و ریال را کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه کاری علمی در راه مبارزه با فساد انجام داده‌ایم گفت: در این مسیر روش‌ها را تغییر دادیم و خیلی از پرونده‌ها بر همین مبنا و بر پایه اخلال در نظام اقتصادی کشور ایجاد شدند که مجازات آن ۵ تا ۲۰ سال حبس است اما بانک مرکزی در مقابل آن نوشت که موارد اعلام شده توسط قوه قضائیه اخلال نیستند و همین موضوع منجر به تجدید نظر در حکم شد.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: برای آنکه به امنیت اقتصادی و افرادی که بصورت پاک درحال فعالیت هستند ضربه‌ای وارد نشود روش‌های جدیدی طراحی و به اجرا گذاشته شد.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: معتقد هستم گاهی مردم فساد می‌کنند گاهی کارگزاران نظام فسادی را انجام می‌دهند و بر همین اساس باید به کارگزاران توجه ویژه ای داشت و به هیچ وجه با آنها اغماض نکرد و باید با دستگاه‌هایی که خود با فساد مبارزه می‌کنند بیشتر برخورد کرد و باید نسبت به قوه قضائیه حساسیت بیشتری داشت.

وی ادامه داد: بر همین اساس در چندین مورد با افراد متخلف در مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه برخورد شد و نسبت به کوچک‌ترین خبر فساد واکنش نشان می‌دهیم و متأسفانه ممکن است در دستگاه قضائی اشکالاتی وجود داشته باشد.

محسنی اژه‌ای گفت: متأسفانه با افزایش مشکلات اقتصادی لغزش‌ها و برخی رفتارهای اشتباه افزایش پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به برنامه قوه قضائیه برای احیای کارخانه‌های تولیدی گفت: در این زمینه مسئله شناسی صورت گرفته است و با همکاری دولت در این حوزه وارد شده ایم و نظر ما این است که واحدهای تولیدی باید احیا شوند که یکی از مشکلات آنها نقدینگی است که در حوزه اختیارات دولت است.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: مسائل واحدهای تولیدی را می‌شناسیم و می‌دانیم مشکلات آنها بانک‌ها، ارز، نحوه برخوردها و دستگیری‌ها، قرارهای قضائی و بسیاری مشکل دیگر است و بر همین اساس برای رفع این مشکلات برنامه‌هایی داریم.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به بازدید از انبارهای اموال تملیکی گفت: اگر بنده خود از این انبارها بازدید نداشته باشم نمی‌توانم با متخلفان در این حوزه اتمام حجت کنم.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ انباری در تهران را مشاهده کردم و اگر روز اول خود این انبار را نمی‌دیدم هیچگاه نمی‌توانستم به صرف چند برگ گزارش وضعیت انبار را درک کنم و اتفاقاتی که تاکنون رخ داده به وقوع نمی‌پیوست.

رئیس قوه قضائیه گفت: در انبارها مشاهده کردم تعدادی کانتینر وجود دارد که چندین سال است در انبار وجود دارد و خاک می‌خورد که اگر ساماندهی نشوند می‌توانند منشأ فسادهای بسیار باشند.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: امروز در حوزه انبارهای تملیکی تحول شگرفی رخ داد و باید این برخوردها ادامه دار باشد و نباید منقطع باشد.

رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: یک گزارش منتشر شد که مقداری آرد قاچاق شده است و در خلال رسیدگی به این پرونده خود من برخلاف برخی از اظهار نظرها به محل وقوع حادثه رفتم و به فساد و سهل انگاری رسیدم.

محسنی اژه‌ای درباره اتفاقات پاییز سال گذشته و پیشنهاد عفو محکومان و اغتشاشگران به رهبر معظم انقلاب گفت: باید به پیش از مهر سال گذشته برگردیم وقتی دشمنان ایران دیدند ایران بصورت مصمم رو به جلو است نتوانستند این پیشرفت‌ها را تحمل کنند و سعی کردند کشور را بهم بریزند.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: دشمنان نه مردم ما را شناخته اند نه هوشیاری و بصیرت آنها را و بر همین اساس فشارهای اقتصادی را بیشتر کردند و تمام نیروهای مخالف نظام را در داخل و خارج کشور بسیج کردند تا بتوانند داخل کشور را بهم بریزند و آنها تصمیم جدی برای بهم ریختن کشور را داشتند

وی گفت: ما نمی‌توانیم تمام تصمیمات دشمنان را برای بهم ریختن کشور به زبان بیاوریم ولی بدانید عنایت خداوند به کشور بود که توانستیم نسخه پیچیده دشمن را خنثی کنیم.

محسنی اژه‌ای گفت: بدیهی بود که برخی افراد از عمق این جنگ ترکیبی که دشمن ایجاد کرده بود خبر نداشته باشند برخی به حکمرانی و مسائل اقتصادی معترض بودند و تحت تأثیر القائات قرار گرفتند و بر همین اساس از ابتدای مهر ماه اقداماتی را انجام دادند و به خیابان آمدند.

رئیس قوه قضائیه گفت: یک دسته کسانی که به خیابان آمدند عوامل دشمن بودند و دسته دیگر کسانی بودند که معترض بودند و به موضوعاتی اعتراض داشتند.

وی گفت از حدود ۵۰ روز قبل از ۲۲ بهمن به این فکر افتادیم تا کسانی که معترض هستند و فریب خورده اند را از اغتشاشگران جدا کنیم زیرا دشمن به دنبال این بود تا از محکومان و زندانیان نیز نان بخورد و تا مدتها با هر ییک از زندانیان سناریویی ببنا کند برای ضربه زدن به نظام.

وی گفت: بنده در سه سطح شروع به گفتگو و تعامل کرده و مباحثی را برای نحوه جداسازی افراد مطرح کردم و در مراجع اطلاعاتی ابتدا گفتم پیشنهاد شما برای بخشش فریب خوردگان چیست.

اژه ای گفت سپس از نخبگان این سوال را پرسیدم و در ااین مرحله نخبگان و علما و سیاسیون را بسیج کردیم تا وارد زندان شوند و با فریب خوردگان صحبت کنند و در مرحله سوم نیز در آذرماه پیشنهاد کردم هر فردی که اعتراض و پیشنهاد و انتقادی دارد می‌تواند مطرح کند.

محسنی اژه‌ای گفت: صحبت با فریب خوردگان، صحبت با خانواده آنها، شنیدن هر صحبت منتقد و معترض و صحبت با لایه‌های مختلف مردم را در دستور کار قرار دادیم.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: با انجام عفو که به لطف مقام معظم رهبری محقق شد یکی از خواسته‌های اصلی دشمن را از او گرفتیم و صف دشمنان و معاندان از صف معترضان جدا شد و سپس در دو مرحله نه فقط برای اغتشاشات بلکه برای تمام زندانیان که شامل این ارفاقات قانونی هستند مشمول عفو هستند.

آخرین ویرایش در پنج شنبه, 01 تیر 1402 ساعت 11:50
Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره