اخبار برگریده
سه شنبه, 29 اسفند 1402 12:57

شنبه, 17 مهر 1400 ساعت 18:19
  • .

عراق وارد مرحله سکوت انتخاباتی شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

عراق، امروز (شنبه)، پس از پایان رای گیری از گروه‌های خاص و ۲۴ ساعت قبل از آغاز فرآیند رأی گیری عمومی که فردا انجام خواهد شد، وارد مرحله سکوت انتخاباتی شد.

به گزارش نسیم امروز ، به نقل از اسکای نیوز عربی، در فاصله ۲۴ ساعت مانده به انتخابات پارلمانی عراق، سکوت انتخاباتی در این کشور حکمفرما شده و نامزدهای انتخابات دیگر حق تبلیغات ندارند.

طبق این گزارش، طی دوره سکوت انتخاباتی در عراق تبلیغات سیاسی ممنوع است و همه احزاب و لیست‌های مستقل و ائتلافی از انجام هرگونه فعالیت در چارچوب تبلیغات انتخاباتی خود منع می‌شوند.

طبق قانون عراق، نقض روند سکوت انتخاباتی منجر به مجازات‌های کیفری می‌شود و ممکن است به حذف لیست ناقض فرمان منجر شود.

عراق درحالی وارد سکوت انتخاباتی شده است که جمعه شاهد رای گیری از گروه‌های خاص در مناطق مختلف بود و رای گیری عمومی قرار است که فردا (یکشنبه) در مناطق مختلف این کشور برگزار شود.

مجموع نامزدهای انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق بیش از ۳۲۰۰ نامزد از جمله ۹۵۱ نامزد زن است که برای ۳۲۹ کرسی پارلمان که مجموع کرسی‌های پارلمان عراق است رقابت می‌کنند. از این میان ۷۸۹ نامزد مستقل هستند، درحالی که بقیه در لیست احزاب و ائتلاف‌های سیاسی توزیع شده‌اند.

انتخابات پارلمانی زودهنگام که تاریخ معمول آن در سال ۲۰۲۲ بود، بر اساس قانون جدید انتخاباتی برگزار می‌شود. بر اساس این قانون، انتخابات زودهنگام روز ۱۰ اکتبر ۲۰۲۱ یک سال پیش از موعد مقرر برگزار می‌شود.

همچنین طبق قانون جدید که سال ۲۰۲۰ تدوین شده، چندین منطقه انتخاباتی تنها به افراد و نه لیست‌های انتخاباتی، رای می‌دهند که انتظار می‌رود این مکانیسم برتری احزاب بزرگ در صحنه سیاسی را محدود کند.

در این انتخابات که پنجمین انتخابات از زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ است، استان‌های عراق به ۸۳ حوزه انتخابی بر اساس جمعیت‌شان تقسیم می‌شوند و بغداد، پایتخت عراق با بیشترین جمعیت ۱۷ حوزه انتخاباتی خواهد داشت.

عراق ۴۰.۲ میلیون نفر جمعیت دارد که ۶۰ درصد آنها زیر ۲۵ سال سن دارند و تعداد واجدین شرایط رای دادن در این انتخابات حدود ۲۵ میلیون نفر است که برای ۲۳ میلیون نفر کارت‌های بیومتریک صادر شده است.

هر حوزه بین ۳ تا ۵ نماینده متناسب با تعداد ساکنان و نسبت جمعیتی خود انتخاب می‌کند. همچنین عراقی‌های مقیم خارج این بار در انتخابات شرکت نمی‌کنند.

اصلی‌ترین نامزدهای انتخابی

جریان صدر

این جریان تحت رهبری مقتدی صدر است که دارای پایگاه مردمی گسترده‌ای است که به او این امکان را داده تا بیشترین تعداد کرسی‌های پارلمان را در انتخابات ۲۰۱۸ به دست آورد و شاید بتواند در این دوره حضور خود را در پارلمان تقویت کند.

صدر - که پس از سال ۲۰۰۳ رهبری یکی از اصلی‌ترین جناح‌های مسلح عراق را بر عهده داشت و پس از اشغال عراق با نیروهای آمریکایی مبارزه کرد - علیرغم اینکه حامیان وی در بسیاری از نهادهای دولتی مناصب مهمی دارند، به عنوان مخالف فساد و مبارز علیه سوء مدیریت معرفی می‌شود.

ائتلاف الفتح

رهبری ائتلاف فتح را هادی العامری بر عهده دارد، وی همچنین رهبری سازمان بدر، یکی از جناح‌های اصلی حشد شعبی را که در جنگ علیه داعش شرکت داشت، برعهده دارد و امروز بخشی از نیروهای امنیتی دولتی است.

حزب "حقوق" نزدیک به "گردان‌های حزب‌الله" ، یکی از برجسته‌ترین جریاناتی است که از حشد شعبی برای شرکت در انتخابات نشأت می‌گیرد.

ائتلاف دولت قانون

نوری المالکی، نخست وزیر اسبق و رهبر حزب الدعوه که طولانی‌ترین دوره نخست وزیری را بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ داشت رهبر این ائتلاف است.

اتحاد "نیروهای دولت ملی"

این جنبش به رهبری حیدر العبادی، نخست وزیر پیشین و شامل "جنبش الحکمه" به رهبری عمار حکیم است و به دنبال ایفای نقش یک جریان معتدل است.

احزاب اهل سنت

جریان‌های سنی درگیر رقابت شدیدی هستند به ویژه بین اتحاد "تقدم" (پیشرفت) به رهبری محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان، که در مدت کوتاهی به یک بازیگر مهم در صحنه سیاسی کشور تبدیل شده و اتحاد "عزم" به رهبری خمیس الخنجر، که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد.

همچنین لیست‌های دیگری نیز وجود دارد، از جمله "برای تغییر" ، به رهبری حسن الرماحی، دبیرکل آن و شامل اکثریت افراد مستقل.

احزاب کرد

دو حزب اصلی، حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی و اتحادیه میهنی کردستان به ریاست پسر و برادرزاده جلال طالبانی، رئیس جمهور فقید آن، نقش عمده‌ای در صحنه سیاسی کردها در عراق به طور کلی و منطقه خودمختار کردستان ایفا می‌کنند.

مخالفان در منطقه توسط احزاب دیگری از جمله حزب اتحاد اسلامی، نسل جدید و گوران نمایندگی می‌شوند.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره