اخبار برگریده
شنبه, 15 ارديبهشت 1403 21:23

پنج شنبه, 17 فروردين 1402 ساعت 21:37
  • .

انقلاب اسلامی در خراسان شمالی به روایت اسناد ساواک / 33

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نامه شهربانی بجنورد به ساواک در مورد اعلامیه پلی‌کپی شده از طرف مهمان‌نواز مبنی بر محاصره شدن منزل روح‌الله خمینی در عراق

به گزارش نسیم امروز، متن و اسناد مربوط به این خبر به این شرح است:

شماره: 1055/5 تاریخ: 8/7/1357

از: شهربانی بجنورد

به: ریاست سازمان اطلاعات و امنیت بجنورد

پخش اعلامیه

طبق گزارش قسمت مربوطه

مقارن ساعت 1900 روز 8/7/57 تعدادی اعلامیه پلی‌کپی شده از طرف مهمان‌نواز مبنی بر محاصره شدن منزل روح‌الله خمینی در عراق1 صادر و روز 28 شوال که روز 9/7/57 می‌باشد، تعطیل اعلام و اضافه شده در منزل خواهم نشست، که یک برگ از اعلامیه به دست آمده جهت هرگونه اقدام مقتضی ارسال می‌گردد.2

جانشین رئیس شهربانی بجنورد. سروان سلخی

گیرنده

1. ریاست اداره اطلاعات شهربانی کشور پیوست یک برگ اعلامیه جهت استحضار

2. ریاست شهربانی استان خراسان پیوست یک برگ اعلامیه جهت استحضار




پاورقی:

_______________________

1. در تاريخ 1/7/57 منزل امام خميني در نجف توسط دولت عراق به محاصرة نظامي درآمد. چند روز پيش از آن رژيم عراق وي را از مداخله در امور سياسي منع کرده بود. اميرخسرو افشار قاسملو، وزيرخارجه كه براي شركت در اجلاسية سازمان ملل در امريكا به سر مي‌برد طي مدت اقامت خود در آن‌جا سه بار با وزير خارجة عراق، دوبار با وزير خارجة امريكا و نيز با هنري كسينجر ديدار و گفت‌وگو كرد. وي در پايان مذاكره با وزير خارجة عراق گفت: با فراهم كردن مقدمات اخراج خميني از عراق بزرگترين خدمت را به شاه انجام دادم.

محاصره منزل امام در پي مذاكرات و توافقات انجام گرفته در اجلاسيه مذكور صورت گرفت. خبرگزاري فرانسه و يونايتدپرس نيز خبر دادند كه دولت عراق در قبال فشارهاي دولت ايران تسليم شده است و از ملاقات مردم با آيت‌الله خميني جلوگيري مي‌كند و مقامات عراقي، آيت‌الله خميني را ممنوع‌الملاقات كرده‌اند و به او اجازه نمي‌دهند تا از خانه خود خارج شود و يا با ديگران ملاقات كند.

روحانيت مبارز تهران به مناسبت محاصرة نظامي منزل حضرت امام توسط مأموران حزب بعث عراق با انتشار اطلاعيه‌اي اين اقدام را محكوم كردند. آيت‌الله سيدعبدالله شيرازي و آيت‌الله گلپايگاني نيز با ارسال تلگرافي به امام از وضع پيش‌‌آمده ابراز نگراني نمودند. در پي اعتراضات گسترده مردم و روحانيون به محاصره منزل امام، دولت عراق در تاريخ نهم مهرماه، محدوديت‌هاي ايجاد شده را لغو نمود. (ر.ك: هفت هزار روز تاريخ ايران و انقلاب اسلامي، غلامرضا كرباسچي، جلد دوم، صفحه 943 تا 945 و روزشمار تاريخ ايران دكتر باقر عاقلي، جلد دوم، صفحه 363)

2. متن این اعلامیه در صفحه بعد آمده است.



اشتروا بآیات‌الله ثمناً قلیلاً فصدّوا عن سبیله

به اطلاع برادران اسلامی می‌رساند.

حکومت ضد اسلامی عراق، منزل حضرت آیت‌الله‌العظمی آقای خمینی مدظله را در نجف اشرف محاصره نموده و معظم‌له را ممنوع الملاقات قرار داده است. من، تأثر شدید خود را از این عمل ضد اسلامی اظهار و به تبعیت از مراجع عالیقدر شیعه، روز یکشنبه 28 شوال 198 را با تعطیلی مراسم، در منزل خواهم نشست.

مهمان‌نواز2



پاورقی:

_____________________

1. روز بیست و هشتم ماه شوال، مصادف با روز نهم مهر ماه سال 1357 است.

2. آیت‌الله حاج شیخ حبیب‌الله مهمان‌نواز فرزند مرادعلی در سال 1305 ش در روستای کاریز کنار کال از توابع نیشابور به دنیا آمد. پس از فراگیری خواندن و نوشتن به مدرسه علمیه گلشن نیشابور رفت و به تحصیل علوم دینی پرداخت. در ادامه رهسپار حوزه علمیه مشهد شد. در آنجا مقدمات را نزد حجت‌الاسلام محمدتقی ادیب نیشابوری و دوره سطح را در محضر استادانی چون حجت‌الاسلام هاشم قزوینی به پایان رساند. آن‌گاه در درس خارج فقه و اصول حضرات آیات: سیدمحمدهادی میلانی، میرزاجواد تهرانی، حسینعلی مروارید و کاظم دامغانی شرکت کرد. همزمان با آغاز نهضت امام خمینی(ره) به همراهی با آن پرداخت و در این مسیر فعالیت بسیاری نمود. در آستانه انقلاب اسلامی با فرمان امام خمینی به امامت جمعه شهر بجنورد منصوب گردید و در این سمت منشاء خدمات فراوانی گردید. آیت‌الله مهمان‌نواز چهار دوره عضو مجلس خبرگان رهبری بود. سرانجام این عالم وارسته در اردیبهشت 1397 از دنیا رفت و در جوار امامزاده سیدعباس بن‌موسی(ع) بجنورد به خاک سپرده شد.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.





یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره