اخبار برگریده
پنج شنبه, 20 ارديبهشت 1403 03:06

چهارشنبه, 26 بهمن 1401 ساعت 20:26
  • .

انقلاب اسلامی در خراسان شمالی به روایت اسناد ساواک / 7

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

در این سند ساواک بجنورد به ساواک استان خراسان در نامه ای در مورد شیخ حسین خوشنویس نوشت: که او در مراسم رفع خطر از وجود شاه دعای خاصی برای سلامتی وی نکرده و از شاه نامی نبرده است.

 

به گزارش نسیم امروز، متن این سند به شرح زیر است:

شماره: 2351 تاریخ: 16/11/1353

از: ساواک بجنورد

به: ریاست ساواک استان خراسان . ﻫ 12

شیخ حسین خوشنویس1

در ساعت 10 صبح روز 15/11/53 به مناسبت رفع خطر از وجود شاهنشاه آریامهر، از طرف فرمانداری محل، مجلس با شکوهی با بیش از دو هزار نفر جمعیت از کلیه صنوف مختلف در مسجد حاجی احمد شهر بجنورد تشکیل و شیخ حسین خوشنویس، یکی از افراد منبری شهر که قبلاً با وی مذاکره شده بود، جهت بحث در اطراف واقعه شوم بهمن 27 و مطالب دیگر، در دعا به ذات اقدس شاهنشاه آریامهر به منبر رفته، ولی برخلاف انتظار، نامبرده فقط به ذکر این که چنین روزی به جان شاه سوءقصد شده و با گفتن چند دعا بدون بردن کوچکترین نام از شاهنشاه، مجلس را ختم که بیش از 5 دقیقه طول نکشید. پس از اینکه مجلس خاتمه یافت، از وی توضیح خواسته شد؛ که بیان می‌دارد چون بیمار بودم نتوانستم بیش‌ از این صحبت کنم؛ که چون نامبرده برای خواندن دعا در ‌ساعت 1500 به تیپ دعوت شده بود، به وی اخطار شد از این دعوت صرف نظر و شخص دیگری تعیین و فرماندهی تیپ به وی اخطار کرد رفتارش خوشایند نبوده و نمی‌تواند به او اجازه دهد تا در تیپ حاضر گردد.

با عرض مراتب بالا، نامبرده وسیله شهربانی احضار تا بیوگرافی او تهیه گردد. به نظر این ساواک، شخص مزبور بایستی تا مدتی از منبر رفتن ممنوع اعلام و مراتب به شهربانی استان ابلاغ گردد تا از کرده خود پوزش بخواهد؛ نتیجه تحقیقات و نظرات بعداً به ‌استحضار می‌رسد. خواهشمند است دستور فرمایند از هرگونه نظری باشد، این ساواک را آگاه سازند.2

رئیس ساواک. بجنورد . مهرآموز


پاورقی:

________________________

1. شیخ حسین خوشنویس، از ذاکران و مداحان اهل بیت (ع) در بجنورد بود. تحصیلات مقدماتی را در حوزه علمیه بجنورد گذراند و مدت دو سال در مشهد از محضر آیات: میلانی، فقیه سبزواری، شاهرودی و حاج حسن آقا قمی کسب فیض نمود. شیخ حسین خوشنویس در سال 1369ش در سن 66 سالگی از دنیا رفت.

(پورتال جامع اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی)

2. ساواک خراسان پس از دریافت این گزارش طی شماره 17728/ ﻫ 1- 24/11/53 دستور داد: «‌موقعیت و سوابق این شخص به طور کامل بررسی و در صورت لزوم

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.





یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره