اخبار برگریده
چهارشنبه, 19 ارديبهشت 1403 10:02

سه شنبه, 25 بهمن 1401 ساعت 16:25
  • .

انقلاب اسلامی در خراسان شمالی به روایت اسناد ساواک / 6

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

ساواک استان خراسان در نامه ای به ساواک بجنورد در دیماه ١٣۵٣ ، برجلوگیری کردن از منبر رفتن وعاظی که ممنوع المنبر شده اند، تاکید کرد.

به گزارش نسیم امروز، متن این نامه و تصویر سند آن به شرح زیر است:

از: مشهد تاریخ: 21/10/1353

به: بجنورد شماره: 9534/ﻫ2

سری

ماه‌های محرم و صفر، فرصت مناسبی است که عناصر افراطی و مفسده‌جو،1 تحت پوشش مذهب، بهره‌برداری‌هائی علیه مصالح کشور بنمایند. قبلاً لیست وعاظی که به سبب ملاحظات امنیتی ممنوع‌المنبر شده‌اند، به آن ساواک ارسال شده و تغییرات بعدی نیز به اطلاع رسیده است.

لازم است از وعظ و منبر رفتن این عوامل، با همکاری سازمان‌های انتظامی محل جلوگیری گردد.

مسئولین مساجد، تکایا و هیئت‌های مذهبی، متعهد خواهند بود که ضمن عدم دعوت از افراد ممنوع‌المنبر، چنانچه به موردی برخوردند که واعظی برخلاف مصالح ملی و مملکتی سخن می‌گوید، از ادامه کار او جلوگیری و مراتب را به ساواک یا سازمان انتظامی محل گزارش بدهند و از سوی دیگر، همانطوری که اطلاع دارند، عوامل بعثی عراق در چند ماه اخیر، ستم فراوان به شیعیان و به ویژه روحانیون شیعه روا داشته‌اند و پنج تن از آنان را شهید کرده‌اند.


فرصت مناسبی است که بدون وانمود شدن دخالت ساواک و شهربانی و به ‌طورکلی دولت، ترتیبی اتخاذ گردد که خود مردم و بخصوص وعاظ، مداحان، نوحه‌خوانان و گردانندگان مجالس و دستجات سوگوار، با برشمردن جنایات دولت بعثی علیه شیعیان و زنده کردن خاطرات تجاوز و ستم یزید و ایادی او نسبت به آل‌محمد، عوامل بعثی را مورد نفرین و اعتراض قرار دهند تا افکار مردم را نسبت به این جنایات، روشن و اینگونه اقدامات ضدانسانی و ضددینی را محکوم سازند.

این اقدام می‌تواند از طریق غیرمستقیم و با استفاده از ایادی موجود و بدون جلب توجه انجام گردد. نتیجه اقدامات در این مدت در آن منطقه اعلام.

شیخان

آقا رضا . اقدام شد و در کمیته هم‌آهنگی مطرح گردید، روی پرونده مربوطه گذارده شود. 7/11

بایگانی گردد.

پاورقی:

_________________________

1. اصل: سفسطه‌جو.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.





یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره