اخبار برگریده
جمعه, 07 ارديبهشت 1403 18:45

دوشنبه, 08 اسفند 1401 ساعت 11:59
  • .

برپایی نمایشگاههای بهاره در خراسان شمالی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نمایشگاه عرضه مستقیم کالای بهاره از مهمترین ابزارهای شبکه توزیع کالاهای اساسی شهروندان است که با هدف تنظیم بازار و مدیریت عرضه و تقاضا در خراسان شمالی برپا می‌شود.

به گزارش نسیم امروز به نقل از ایرنا، همه ساله با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و شب عید و سال نو، خریدهای مورد نیاز خانواده های ایرانی در زمینه پوشاک، کیف و کفش، لوازم خانگی، مواد غذایی، شیرینی، شکلات و آجیل افزایش قابل توجهی پیدا می کند.

از طرفی اصناف خراسان شمالی نیز در سه و یا چهار ماه مانده به پایان سال با خرید اجناس مورد نیاز واحدهای صنفی خود برای فروش شب عید حساب و کتاب جداگانه ای را برای خود باز می کنند تا به مدت بیش از ۱۵ روز فروش خود را به چند برابری روزهای عادی برسانند.

نمایشگاه بهاره که با هدف تنظیم بازار شب عید و دسترسی آسان شهروندان برای تهیه کالاهای مورد نیازشان با قیمت و کیفت مناسب برپا می شود در صورت کنترل و نظارت مسوولان فرصت و در غیر اینصورت میدانی برای جولان سودجویان خواهد بود.

تخفیف های ویژه، تنوع محصولات، خرید آسان، قیمت مناسب و حذف واسطه ها از مقوله هایی است که به عنوان اهداف برپایی این نمایشگاه ها مطرح می شود.

برگزاری نمایشگاه های بهاره به همراه عرضه کالاهای مورد نیاز مردم با قیمت پایین تر از بازار سبب می شد تا هرسال به غیر از دوران کرونا حضور مردم در این نمایشگاه ها افزایش قابل توجه باشد تا هموطنان بتوانند خریدهای شب عید خود را با قیمت مناسبی انجام دهند اما نکته قابل تامل در مورد نمایشگاه های خراسان شمالی این است که شهروندان در مورد برگزاری دیرهنگام این رویداد گلایه دارند و معتقد هستند که نمایشگاه بهاره باید از اول اسفندماه آغاز شود.

برخی از کارشناسان اقتصادی و بسیاری از تولید کنندگان برگزاری نمایشگاه های بهاره در سال‌هایی که نرخ تورم در نوسان است بسیار کارا، اثر بخش و موثر می دانند و این مهم باید در دستور کار مسوولان قرار گیرد تا شهروندان در بازاری با نظارت ها و بازرسی های ویژه خرید خود را انجام دهند.

سابقه امر نشان می دهد که زمان بندی برگزاری نمایشگاه بهاره در خراسان شمالی در سال های گذشته به صورت کارشناسی انجام نشده است و برخی، راه اندازی دیرهنگام نمایشگاه بهاره در نیمه دوم اسفند را به نوعی نوشداری پس از مرگ سهراب می دانند، چرا که اکثر خانواده ها بخصوص کارمندان دولت و کارگران به دلیل دریافت عیدی در بهمن ماه، خریدهای نوروزی خود را حداکثر در اوایل اسفندماه انجام می دهند.

اگرچه بخش عمده‌ای از برنامه ریزی برپایی نمایشگاه‌های بهاره در استان ها از جمله خراسان شمالی بر عهده مجامع و اتحادیه های صنفی است، اما ارایه دیدگاه های دولتی با هدف حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان می تواند در زمان بندی برپایی نمایشگاه موثر باشد.

تجربه نشان داده که مردم روزهای آخر سال را به خرید آجیل و مواد غذایی تخصیص می دهند و در نمایشگاه ها نیز بازار این گروه از فروشندگان رونق دارد و این روند موجب می شود که فروشندگان عمده کمتر در این نمایشگاه ها شرکت کنند.

عیدی کارگران و کارمندان دولت معمولا اواخر بهمن و اوایل اسفند پرداخت می شود و پس از آن نیز خرید اصلی در این مقطع زمانی صورت می گیرد و برپایی نمایشگاه در این فاصله زمانی می تواند رونق این بازارها را به دنبال داشته باشد.

زمان برپایی نمایشگاه بهاره در این استان به روزهای آخر سال موکول شده است که بیشتر مردم خریدهای نوروزی خود را انجام داده اند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در خصوص برپایی نمایشگاه بهاره در استان گفت: مجوز برای برگزاری نمایشگاه در هشت شهرستان استان صادر شد که اکنون این رویداد در شیروان در حال برگزاری است.

مهرداد داودزاده اظهار کرد: نمایشگاه بهاره شیروان از ۲ روز پیش در مصلا و در ۷۰ غرفه در حال برگزاری است و در آن مایحتاج مردم در شب عید عرضه می شود، این رویداد تا ۱۰ روز ادامه دارد.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه بهاره با مدیریت شهرستان ها انجام می شود و اکنون فرمانداران برای برگزاری و برپایی غرفه ها در شیروان، بجنورد و اسفراین تصمیم گیری و برنامه ریزی کرده اند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: نمایشگاه بهاره در اسفراین در ۱۰۰ غرفه و بجنورد در ۳۰۰ غرفه از ۱۵ اسفندماه جاری به مدت ۱۰ روز برگزار می شود.

وی با بیان اینکه مردم می توانند اجناس و مایحتاج شب عید خود در نمایشگاه ۱۰ تا ۱۵ درصد زیر قیمت بازار تامین کنند اظهار کرد: در این نمایشگاه اصناف مختلف از جمله کیف، کفش، پوشاک، آجیل، خشکبار، شیرینی اجناس خود را عرضه می کنند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با تاکید بر جلوگیری از عرضه اجناس بی کیفیت در نمایشگاه گفت: تلاش داریم تا در نمایشگاه جنس با ذائقه و تقاضاهای مختلف وجود داشته باشد تا مردم بر اساس توان مالی مایحتاج خود را تامین کنند.

نمایشگاه بهاره؛ فرصت خریدی خوب و مطمئن

مردم بجنورد در انتظار نمایشگاه

رییس اتاق اصناف بجنورد هم در ادامه گفت: در سال های کرونایی، اقبال خوبی از نمایشگاه بهاره نشد اما امسال کسبه و اصناف در انتظار برگزاری این نمایشگاه هستند و متقاضی در این باره بالا است.

مهدی امیدوار اظهار کرد: نمایشگاه بهاره امسال در بجنورد از ۱۵ اسفندماه جاری به مدت یک هفته برگزار می‌شود در این رویداد ۳۰۰ غرفه پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: قیمت اجناس نمایشگاه هم در کمیته نرخ گذاری بررسی و رصد شده است و بازرسان هم در طول فعالیت نمایشگاه، بر نحوه عرضه اجناس نظارت دارند و امسال تنها اصناف دارای پروانه کسب در نمایشگاه حضور دارند از این رو نظارت ها و رسیدگی به شکایت های احتمالی به سهولت امکانپذیر است.

وی درباره فروش فوق العاده در آستانه نوروز گفت: بر اساس قانون، هر واحد صنفی در سال می تواند چهار مرتبه نسبت به فروش فوق العاده اقدام کند و این رویداد را باید با نصب بنر و نوشته به مشتریان اطلاع رسانی شود.

رییس اتاق اصناف بجنورد افزود: مردم می توانند در قالب فروش فوق العاده اجناس و مایحتاج خود را زیر قیمت بازار تامین کنند.

حدود ۳۰ هزار واحد صنفی در خراسان شمالی و ۱۶ هزار واحد صنفی در بجنورد مرکز خراسان شمالی مشغول فعالیت هستند.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره