اخبار برگریده
پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403 21:01

شنبه, 09 دی 1402 ساعت 09:16
  • .

آغاز کاشت ۵۰۰ هزار اصله نهال توت در بجنورد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بجنورد از آغاز کاشت ۵۰۰ هزار اصله نهال توت با همکاری دستگاههای مرتبط در این شهرستان خبرداد.

به گزارش نسیم امروز، مهدی قدیمی اظهار کرد: این نهال ها برای کاشت در اراضی ملی حریم شهر بجنورد، بوستان ها و فضاهای سبز پیرامون شهر و مناطق روستایی و اراضی کشاورزی پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: کاشت نهال توت علاوه بر مزایای زیست محیطی درخت برای بخش اقتصادی و گسترش نوغانداری حائز اهمیت است.

قدیمی با اشاره به طرح کاشت ۱۶ میلیارد اصله درخت خراسان شمالی در چهار سال، گفت: کاشت این تعداد درخت در استان هدف گذاری شده است که در مرحله اول باید نهال های مورد نیاز تولید و در اختیار مردم، بهره برداران، صنایع و کارخانجات، دستگاه ها و شهرداری قرار گیرد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بجنورد عنوان کرد: مقرر است بخشی از این نهال ها در نهالستان تولید نهال جنگلی شهید کلاته بجنورد تولید شود.

وی افزود: مساحت کل این نهالستان حدود ۴۰ هکتار است که در حال حاضر حدود ۱۰ هکتار آن قابل کشت است.

قدیمی خاطرنشان کرد:‌ سال گذشته نیز حدود ۱۵ هزار اصله نهال توت در این نهالستان تولید شد که مقرر است در سالجاری این میزان به ۱۰۰ هزار افزایش یابد که نهال توت در بین نوغانداران استان به منظور توسعه توتستان‌ها و رونق صنعت نوغانداری توزیع می شود.

وی گفت: تولید نهال صنوبر با اجرای طرح زراعت چوب یکی دیگر از برنامه های این اداره است که در این خصوص هیچ محدودیتی وجود ندارد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بجنورد تصریح کرد: کشاورزان می توانند نهال های صنوبر را با شیوه زراعی و همچنین بادشکن کشت کنند.

وی افزود: کاشت گونه های درختان غیر مثمر با رشد سریع برای تامین مواد اولیه چوبی راهکاری اصلی در مسیر توسعه زراعت چوب در خارج از عرصه های جنگلی است.

خراسان شمالی جزو پنج استان تولید کننده نهال توت اصلاح شده است و کشاورزان در کنار کار کشاورزی و دامپروزی به فعالیت نوغانداری می پردازند و این حرفه در فصل بیکاری آنان انجام می شود که فرصت خوبی برای درآمد زایی این قشر است.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری این استان ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره