اخبار برگریده
جمعه, 07 ارديبهشت 1403 16:10

شنبه, 17 آبان 1399 ساعت 09:44
  • .

ثبت اسب عصاری جرگلان در فهرست میراث ناملموس کشور

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رازو جرگلان گفت: اسب عصاری شهر جرگلان این شهرستان خراسان شمالی در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

به گزارش نسیم امروز، قاسم بهادری اظهارکرد: اسب عصاری یا جواز همان شیوه سنتی روغن گیری کنجد است که همچنان در شهرستان رازوجرگلان فعال است و در این شیوه سنتی از نیروی اسب برای روغن گیری کنجد استفاده می شود.

وی افزود: کارگاه اسب عصاری از جاذبه های گردشگری شهرستان رازوجرگلان به شمار می رود و در حال حاضر تعداد 2 کارگاه فعال در بخش جرگلان در روستاهای یکه سعود بالا و گرکز وجود دارد.

بهادری ادامه داد: طی بازدید های کارشناسی و پیگیری های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، این مهارت سنتی در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

وی اظهارامیدواری کرد که با احیای این مهارت سنتی درراز و جرگلان، گام های موثری در رونق اقتصادی و گردشگری شهرستان برداشته شود.

بخش مرزی جرگلان در غرب بجنورد مرکز خراسان شمالی با 30 هزار نفر جمعیت ترکمن های اهل سنت واقع شده است.

این ترکمن ها از طایفه های گوگلن، نخورلی، تکه، مورچلی و گرکز تشکیل شده که این خطه دارای ثروت های ملی کم نظیری همچون اسب اصیل ترکمن، قالی و قالیچه های 2رو و تک روی ابریشمی و پشمی، پرورش کرم ابریشم و دارای فرهنگ غنی با آداب و رسوم خاص، غذاهای محلی، لباس های رنگارنگ ترکمنی است.

بیش از یکهزار و 200 اثر تاریخی در خراسان شمالی شناسایی شده که 568 اثر آن به ثبت رسیده است./ ایرنا

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره