اخبار برگریده
سه شنبه, 29 اسفند 1402 06:18

شنبه, 18 ارديبهشت 1400 ساعت 09:22
  • .

روشی سریع و دقیق برای تقلب در سوخت ابداع شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

گروهی از محققان با همکاری یک پژوهشگر ایرانی روشی سریع و دقیق برای ردیابی دستکاری و تقلب در سوخت گازوئیل در محل ابداع کرده‌اند.

به گزارش نسیم امروز به نقل ازخبرگزاری مهر، کنترل کیفی سریع و دقیق برای بررسی دستکاری در سوخت یکی از نگرانی‌های مهم اقتصادی و بهداشتی است. هم اکنون فناوری موجود قادر به ارائه راه حل های سریع و دقیق در محل فروش سوخت (POS) نیست.

بیشتر تحقیقات انجام شده روی محلول‌های قابل حمل به طیف سنجی جذبی متکی است که راه حلی کیفی با تعامل بین سرعت و دقت ارائه می‌دهد.

درهمین راستا گروهی از محققان با همکاری مسعود آگاه، محقق ایرانی دانشگاه ویرجینیا تک در پژوهشی جدید، روشی مبتنی بر «کروماتوگرافی میکروگازی» (μGC) برای تجزیه و تحلیل قابل حمل ، سریع و دقیق دستکاری و ترکیب گازوئیل با نفت سفید ارائه کرده‌اند.

کروماتوگرافی(Chromatography) یا سَوانِگاری روشی در علم شیمی برای جداسازی اجزای یک مخلوط با عبور دادن یک فاز متحرک از روی یک فاز ساکن است.

در روش ارائه شده، ستون‌های جداسازی با استفاده از فناوری سیستم‌های ریز الکترومکانیکی (MEMS) ساخته می‌شوند. تحلیل مذکور مبتنی بر برنامه ریزی فشار و دمای یک تراشه است تا کروماتوگرام های جداشده را به دست آورد. ستون‌ها به طول ۱ متر هستند. برای بررسی کارآمدی این روش، دو پوشش فاز ثابت متفاوت مورد بررسی قرار گرفتند.

این تحلیل مبتنی بر برنامه ریزی فشار و دمای یک تراشه است تا کروماتوگرام های جداشده را به دست آورد. هنگامیکه نتایج به دست آمده با روش‌های شناخته شده شیمی سنجی (chemometric) تحلیل شد، یک رابطه خطی میان کروماتوگرام ها و میزان خلوص بنزین به دست آمد.

در این روش در ستون جداسازی می‌توان حتی ۵ درصد نفت سفید اضافه شده به گازوئیل را پس از ۴ ثانیه تحلیل مشخص کند.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.





یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره