اخبار برگریده
جمعه, 14 ارديبهشت 1403 00:56

دوشنبه, 21 شهریور 1401 ساعت 13:05
  • .

حفظ و صیانت از اطلاعات سازمانی/ آسیب های افشای اطلاعات

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

اطلاعات و رمز و رازهای موفقیت و یا شکست در مسائل فردی، اداری و سازمانی و تشکل های مختلف از موارد مهمی است که گاهی طرح و افشای آن در بخش های مختلف آسیب های فراوانی را به همراه دارد.

به گزارش نسیم امروز، یک فعال رسانه در یادداشتی به مقوله حفظ و صیانت از اطلاعات سازمانی و تشکیلاتی در بخش های مختلف جامعه پرداخت و بر لزوم مصون ماندن اطلاعات به ویژه اطلاعات محرمانه، انحصاری و خاص تاکید کرد.

علی خادمی در این یادداشت آورده است: زندگی در عصر امروز در تمامی لحظات حاوی داده هایی است که بخشی ازاین داده ها نیازمند حفظ ومراقبت است.

این داده ها که امروز به عنوان اطلاعات در ذهن، یا پوشه های نوشتاری، یا در سیستم های الکترونیکی و تراشه هایی به عنوان حافظه ram به صورت متن، تصویر، صوت و یا انواع دیگری از ابزار نگهداری، انباشته می شوند، بعضا دارای ارزش های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و یا ارزش های فردی و خانوادگی است که لزوما می بایستی برای حفظ و صیانت از آن تلاش کرد.

این بخش از اطلاعات و رمز و رازهای نهفته در آن معمولا اطلاعات و داده هایی است که افشای آن می تواند، خانواده، تشکیلات های کوچک و بزرگ بخش دولتی و خصوصی را در معرض آسیب های جدی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و... قرار دهد.

آسیب هایی که گاها سرنوشت یک فرد، یا تشکیلات، جامعه و حتی یک کشور را دچار چالش می کند و یا شکست و زیانهای جبران ناپذیری را به بار می آورد.

گاهی اطلاعات شخصی یک فرد که به نوعی در دسترس دیگران قرار گرفته است ، افشای آن و سوء استفاده از آن اطلاعات می تواند به از هم پاشیدگی بنیان یک یا چند خانواده منجر شود و مسیر زندگی آنان را به سمت نابودی و یا صرف هزینه های سنگین مالی تغییر دهد.

همچنین افشای اطلاعات یک قرارداد ویا یک پیمان نامه می تواند آنقدر زیانبار باشد که ضرر و زیانهای مالی جبران ناپذیری را برای هر یک از طرفین قرارداد و یا امضاء کنندگان یک پیمان نامه به همراه داشته باشد.

این رویداد اگر چه شاید در یک تشکل کوچک اعم از خانه و یا یک تشکیلات اداری زیان و آسیب کمتری را ایجاد می کند، اما افشای این اطلاعات که گاها به عنوان اطلاعات و یا داده های محرمانه و فوق محرمانه در بخش های بزرگتر و حساس تر تلقی می شود؛ آسیب های جبران ناپذیری را متوجه جامعه و یا یک کشور خواهد کرد.

به طور مثال، افشای زمان و نحوه انجام یک عملیات جنگی در مقابل دشمن، چقدر می تواند به از بین رفتن منابع انسانی، اداوات جنگی، هزینه های مالی، از دست دادن بخشی از خاک کشور و یا در ابعاد بزرگتر آن به از دست دادن یک منطقه و یا سقوط یک نظام آسیب وارد کند.

بنابراین مصون ماندن اطلاعات و داده های مهم و پیشگیری از طرح و افشای آن در تمامی ارکان جامعه، آنقدر مهم است که باید برای حفظ و صیانت از آن تلاش کرد.

به کارگیری افرادی که پیشینه آنان مورد بررسی قرار گرفته و از هر حیث ، مورد تایید و اعتماد قرار گرفته اند، می تواند در راستای حفظ و صیانت از اطلاعات و داده های مهم در بخش های اداری، سازمانی و یا دستگاههای نظامی و امنیتی موثر و تاثیرگذار باشد.

بنابراین صیانت و حفاظت از اطلاعات و داده های طبقه بندی شده از مهم‌ترین و حرفه‌ای‌ترین اموری است که علاوه بر داشتن دانش ، تجربه و دادن آموزش های لازم به افراد انتخاب شده، باید به آن توجه داشت.

بدون شک محرمانه بودن اطلاعات و جلوگیری از افشای آن از نکات کلیدی و مهمی است که باید برای افرادی که با این نوع اطلاعات سرو کار دارند به خوبی تعریف شود.

آنان باید بدانند که اطلاعات محرمانه چیست و چه اطلاعاتی نباید افشا شود، در صورتی که تعریف دقیقی از اطلاعات محرمانه و تبعات افشای آن ، به آنان تفهیم و بر لزوم حفاظت و صیانت از اطلاعات آگاهی لازم را داشته باشند؛ دیگر شاهد آسیب های ناشی از افشای آن نخواهیم بود.

در این راستا باید اقدامات احتیاطی و نحوه مصونیت این اطلاعات، برای جلوگیری از افشای آن در بخش های مختلف انجام شود.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره