اخبار برگریده
سه شنبه, 29 اسفند 1402 07:50

یکشنبه, 09 خرداد 1400 ساعت 18:40

پذیرش ایران در سازمان شانگهای بارضایت همه کشورها

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

سفیر جمهوری تاجیکستان در تهران گفت: رئیس‌جمهور تاجیکستان پیش از این پیشنهاد عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای را مطرح کرده بود، اما پذیرش این موارد باید با رضایت همه کشورها باشد و اگر سایرین بپذیرند تاجیکستان هم از رضایت عموم در این مسئله جانبداری می‌کند.

به گزارش نسیم امروز به نقل از ایسنا، نظام الدین زاهدی سفیر جمهوری تاجیکستان در تهران طی نشستی خبری اظهار کرد: جمهوری تاجیکستان در تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ ریاست سازمان همکاری شانگهای را از فدراسیون روسیه قبول کرد و در واقع ریاست تاجیکستان با بیستمین سالگرد تاسیس سازمان مقارن است و در جلسه سران کشورهای عضو سازمان از این سالگرد تجلیل صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: جمهوری تاجیکستان قبل از قبول ریاست در سازمان همکاری شانگهای و پذیرش ریاست خود فهرست برنامه های اساسی که قرار است به انجام برسند را تهیه کرد که فهرست برنامه های به تصویب رسیده شامل بیش از ۱۰۰ جلسه و نشست و همایش مختلف است که بیشتر آنها در تاجیکستان و برخی نیز در کشورهای دیگر عضو سازمان در دوره ریاست تاجیکستان برگزار می‌شود.

این دیپلمات تاجیکستانی با بیان اینکه ریاست کشورش در سازمان همکاری شانگهای بر پایه برابری، حسن تفاهم و احترام به منافع هر دولت عضو سازمان همکاری شانگهای استوار است گفت: شعار ریاست تاجیکستان در این سازمان «۲۰ سال سازمان همکاری شانگهای: همکاری بهر ثبات و شکوفایی» است و همچنین تحکیم دوستی و همجواری نیک بین دولت های عضو سازمان شانگهای، تقویت صلح، امنیت و ثبات در منطقه، گسترش همکاری ها در زمینه های تجارت، اقتصاد و فرهنگ، تحکیم اعتبار و تقویت موقعیت بین المللی سازمان شانگهای، تکمیل زمینه حقوقی همکاری ها در چارچوب سازمان و توسعه ابزارهای همکاری از جمله هدف های اساسی ریاست تاجیکستان در سازمان همکاری شانگهای است.

وی ادامه داد: در همین راستا برنامه های گوناگون در حوزه های سیاسی، تامین امنیت، اقتصاد، فرهنگ و بین الملل پیش بینی شده است که تحکیم اتحاد داخلی و اعتماد متقابل و نیز هماهنگ سازی موقعیت ها در حوزه مسائل منطقه ای و بین المللی که به منفعت سازمان همکاری شانگهای مرتبط است از جمله برنامه های حوزه سیاسی می باشد که در همین زمینه نیز در شهر دوشنبه برگزاری جلسه شورای سران دولت های عضو سازمان همکاری شانگهای و جلسه شورای وزیران امور خارجه دولت های عضو مد نظر قرار دارد.

زاهدی همچنین بیان کرد: در حوزه تامین امنیت نیز مساعدت به تقویت همکاری ها در مسئله های مبارزه با تروریسم، جدایی طلبی و افراط گرایی، معاملات غیرقانونی مواد مخدر و جنایتکاری سازمان یافته و همچنین اندیشیدن تدابیر لازم جهت دستیابی به ابتکار رئیس جمهور تاجیکستان درباره تاسیس مرکز ضد مواد مخدر این سازمان در شهر دوشنبه مورد توجه قرار گرفته است. به همین مناسبت در تاجیکستان نشست دبیران شورای امنیت دولت های عضو سازمان همکاری شانگهای مشورت وزیران مرتبط و مسئولان مبارزه با معاملات غیرقانونی مواد مخدر برگزار خواهد شد.

سفیر تاجیکستان در تهران در ادامه اظهار کرد: در زمینه اقتصادی نیز تهیه و قبول نقشه تدبیرها برای سال های ۲۰۲۰ – ۲۰۲۱ در زمینه رفع پیامدهای اجتماعی و اقتصادی و مالی شیوع کووید۱۹ در منطقه، تهیه و پذیرش سند تاسیس منطقه های رشد اقتصادی در پهنای سازمان شانگهای، کمک به استفاده وسیع امکانات ترانزیتی دولت های عضو و همچنین کمک به گسترش همکاری ها میان شورای صاحبکاران سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه بین بانکی سازمان همکاری شانگهای و نیز تحکیم همکاری آنها با نهادهای بین المللی مالی و تکمیل زمینه حقوقی همکاری ها در این حوزه در دستور کار قرار داشته اند.

وی تصریح کرد: برای دستیابی به این هدف ها در تاجیکستان جلسه ریاست شورای صاحبکاران سازمان همکاری شانگهای جلسه شورای اتحادیه بین بانکی، فروم اقتصادی، نشست وزیران اقتصادی و روسای بانک های مرکزی (ملی)، نشست وزیران صنعت، انرژی و کشاورزی دولت های عضو سازمان شانگهای با همکاری مسئولان مربوط به حوزه بهداشت، خدمات دامپزشکی و قرنطینه در نظر گرفته شده است.

این دیپلمات تاجیکستانی همچنین ابراز داشت: در زمینه فرهنگی نیز کمک به گسترش همکاری ها بین مرکزهای علمی تحقیقاتی و تحلیلی دولت های عضو، مساعدت به همکاری در زمینه حفظ میراث فرهنگی منطقه دولت های عضو، مساعدت به رشد همکاری ها در زمینه سینما، بررسی مسئله پذیرش سرود سازمان، ضمن اجلاس ۲۰ سالگی شانگهای و نیز کمک به پیشبرد مسائل برابری جنسیتی در چارچوب سازمان شانگهای و توسعه حقوق و امکانات زنان و دختران در نظر گرفته شده که در همین راستا در تاجیکستان برگزاری نشست وزیران فرهنگ، دادگستری، بهداشت، گردشگری، فستیوال خوراک های ملی کشورهای سازمان همکاری شانگهای، فروم گردشگری و نیمه ماراتن سازمان همکاری شانگهای در شهر دوشنبه مورد توجه قرار دارد.

وی یادآور شد: در زمینه بین الملل هم تحکیم اعتبار سازمان در عرصه بین المللی، گسترش همکاری های سازمان با سازمان های منطقه ای و پیش از اینها با سازمان پیمان امنیت جمعی، اتحادیه دولت های مشترک المنافع، سازمان همکاری اقتصادی، کنفرانس همکاری و تدبیرهای باوری در آسیا (سیکا) و آ سه آن مورد توجه است و در همین راستا نیز تاجیکستان قصد دارد در نیویورک اجلاس بلندپایه در زمینه همکاری بین سازمان شانگهای و سازمان ملل و در شهر دوشنبه جلسه گروه تماس (سازمان همکاری شانگهای و افغانستان) برگزار کند. همچنین تدبیرهای لازم برای پذیرش قطعنامه «همکاری بین سازمان ملل و سازمان شانگهای» در جلسه هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل اتخاذ شده است.

وی یادآور شد: برگزاری جلسه شورای سران دولت های عضو سازمان همکاری شانگهای ۱۶ تا ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱ برابر با ۲۵-۲۶ شهریور ۱۴۰۰ در شهر دوشنبه برگزار می شود.

زاهدی همچنین اظهار کرد: در مورد این نشست هم از طرف رئیس جمهور تاجیکستان دعوتنامه ای به رئیس جمهور ایران آقای روحانی فرستاده شده و با توجه به اینکه ۲۸ خرداد انتخابات در ایران برگزار می شود بعد از انتخاب رئیس جمهور جدید هم نامه جدید دیگری از شهر دوشنبه برای وی جهت حضور در این اجلاس ارسال خواهد شد.

سفیر تاجیکستان در تهران در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه علی رغم اشتراکات فرهنگی دو کشور گفته می شود که تاجیکستان مخالف عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای می باشد، گفت: رئیس جمهور تاجیکستان از نخستین روسای جمهور کشورهای عضو سازمان است که طی سال های ۲۰۱۲، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ پیشنهاد عضویت اصلی ایران در سازمان شانگهای را مطرح کرد اما پذیرش این موارد و تصمیمات در سازمان با هماهنگی سایر کشورها و با رضایت همه کشورها مورد قبول واقع می شود.

وی خاطرنشان کرد: اصل پذیرش در سازمان شانگهای رضایت عمومی است. بنابراین این مسئله در برنامه های سازمان یعنی پیوستن ایران به عنوان عضو اصلی وجود دارد و اگر سایر کشورهای عضو سازمان آماده پذیرفتن ایران باشند تاجیکستان از رضایت عموم در این مسئله جانبداری می کند.

سازمان همکاری شانگهای نهاد با نفوذ همکاری های منطقه ای بوده و در حال حاضر هشت کشور هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان از اعضای دائمی آن بوده و چهار کشور افغانستان، بلاروس، ایران و مغولستان به عنوان عضو ناظر و شش کشور آذربایجان، ارمنستان، پادشاهی کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا نیز از شرکای گفت وگوی سازمان همکاری شانگهای هستند.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.





یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره