چاپ کردن این صفحه .
پنج شنبه, 27 مهر 1402 ساعت 09:41
  • .

توسعه زنبورداری خراسان شمالی در سال ۱۴۰۲

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی از توسعه خوشه زنبورداری در استان خبر داد و گفت: این خوشه در سال 1402 توسعه می یابد.

به گزارش نسیم امروز، محمدعلی نوایی در نشست راهبری توسعه خوشه زنبورداری استان اظهار کرد: هدف از اجرای این خوشه کسب و کار، شناسایی حلقه های مفقوده و بررسی نقاط ضعف و قوت فعالیت زنبورداران است که عاملان توسعه چنانچه با چالشی روبه رو شوند با پیگیری، تلاش و انجام مطالعات در راستای منافع ذینفعان، آنها را رفع می کنند.

وی خاطرنشان کرد: خوشه صنعتی مجموعه‌ای از واحدهای کسب و کار است که در یک منطقه جغرافیایی مشخص و با یک گرایش صنعتی مشترک متمرکز شده‌اند و با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل هایی که این استان دارد با همکاری و تکمیل فعالیت‌های یکدیگر به تولید و عرضه کالاها وخدمات می‌پردازند که دارای چالش‌ها و فرصت‌های مشترک هستند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی افزود: عامل توسعه با حمایت شرکت شهرک های صنعتی استان از ابتدا تا پایان دوره سه ساله در کنار زنبورداران و تولیدکنندگان عسل قرار می گیرد تا موانع و چالش های پیش رو را رفع کند و نقاط ضعف را تبدیل به نقاط قوت کند تا به نفع فعالان این کسب و کار تمام شود.

وی اظهار کرد: سال های اخیر روی آوردن مردم به مصرف محصولات مرغوب و طبیعی و پی بردن آنها به خواص دارویی و سلامت این محصول، مصرف آن را نیز به طور چشمگیری افزایش داده است.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی گفت: تاکنون سه خوشه صنعتی شامل خوشه های فرش، آبنبات و پلاستیک در این استان اجرایی شده و به اتمام رسیده است و خوشه کسب و کار زنبورداری خراسان شمالی چهارمین خوشه ای است که در سال ۱۴۰۲ توسعه می یابد.

عامل خوشه زنبورداری در خراسان شمالی هم گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و رویش گیاهان، گل ها در طبیعت منحصر بفرد استان و همچنین روش های تولید و پرورش زنبور و زنبورستان هایی که بصورت صنعتی بسیار کهن در این استان وجود دارد و روند صعودی تعداد تولیدکنندگان عسل، حجم تولید عسل در این استان روز به روز افزایش یافته است.

مصطفی جهانی اظهار کرد: اجرای این خوشه به مدت سه سال بطول می انجامد که در سال نخست برنامه عمل و استراتژی های توسعه خوشه زنبورداری، افزایش راندمان تولید عسل و تنوع بخشی به سبد محصولات کندو و افزایش توان رقابتی و همچنین برندسازی، توسعه بازار داخلی و زمینه سازی برای ورود به بازار بین المللی است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از تهدیدها و چالش های پیش روی خوشه، عملکرد پایین کندوها در تولید عسل بوده که کمتر از متوسط دنیاست، نبود برند مناسب در سطح استان، عدم توجه به ارتقاء سطح دانش و مهارت زنبورداران از سوی متولیان امر، توان مالی اندک زنبورداران و عدم توجه به بازار صادراتی از دغدغه های های این تولیدکنندگان است.

عامل خوشه زنبورداری در خراسان شمالی بیان کرد: یکی از اولویت ها برگزاری دوره های آموزشی مورد نیاز زنبورداران، احصای نیازهای فناورانه صنعت زنبورداران و ارائه آن به شرکت های دانش بیان برای رفع نیاز، تسهیل در دریافت تسهیلات، برندسازی و زمینه سازی برای ورود به بازارهای جهانی است.

وی گفت: امیدواریم که در پایان دوره سه ساله با اجرای این خوشه دستاوردهایی نظیر ارتقاء بهره وری کندوهای عسل، تولید محصولات صادراتی از طریق افزایش کیفیت تولیدات، ارتقاء توان مالی زنبورداران و بروز شدن تجهیزات آنها، ایجاد مرکز توسعه و تجارت صنعت زنبورداران خراسان شمالی به دست آوریم.

توسعه تولید عسل نیازمند برندسازی

ناظر خوشه کسب و کار زنبورداری خراسان شمالی هم گفت: باید اتحادیه ها و ذینفعان تلاش کنند تا با تعامل و همکاری یکدیگر نقاط فشار و ضعف را بیان کنند و به ما انتقال دهند و پیشنهادها و نیازهایی که دارند را ارائه دهند تا در برنامه سه ساله این خوشه گنجانده شود.

زلیخا عادلی با اشاره به اینکه استان دارای زنبورداران متخصص و پیشرو است افزود: این موضوع از مهمترین مواردی است که به توسعه این خوشه کمک می کند.

وی خاطرنشان کرد: ذینفعان باید در خصوص شبکه سازی و ایجاد تیم ها و حلقه ها نقش فعالی داشته باشند طراحی وبسایت ها و تولید محتوا به منظور دیده شدن محصولات این خوشه بسیار ارزشمند است.

ناظر خوشه کسب و کار زنبورداری خراسان شمالی گفت: برای برند سازی محصولات عسل در کشور و سطح بین الملل، باید تلاش کنیم تا به نتایج دلخواه برسیم و در این راستا کسی که باید مطالبه گر باشد خود زنبورداران هستند.

در خراسان شمالی ۲ هزار و ۲۸۲ زنبورستان فعال است بر این اساس در شاخص تولید رتبه ۱۳ و در تعداد کلنی ها رتبه ۱۴ در کشور را دارد.

وجود اقلیم متفاوت در گستره ۲ میلیون هکتاری خراسان شمالی شرایط را برای پرورش زنبور عسل فراهم کرده است به طوری که رشته های کوه های آلاداغ، سالوک و شاه جهان از بهترین مناطق برای تولید عسل در استان محسوب می شوند.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn