چاپ کردن این صفحه .
یکشنبه, 11 دی 1401 ساعت 08:38

۶ هزار دانش آموز خراسان‌شمالی غربالگری سلامت شدند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

رییس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: ۶ هزار دانش آموز استان از ابتدای مهرماه تاکنون غربالگری بینایی سنجی، بهداشت دهان و دندان، شنوایی سنجی و قد و وزن شدند.

به گزارش نسیم امروز، محمدرضا جلال زاده اظهار کرد: سه هزار و ۸۰۰ دانش آموز از این تعداد در مقطع ابتدایی، هزار و ۲۰۰ نفر مقطع متوسطه اول و مابقی در مقطع متوسطه دوم مدارس شهری هستند که توسط ۱۰۶ مربی بهداشت غربالگری سلامت شدند.

وی افزود: پنج درصد از این دانش آموزان با اضافه وزن مواجه هستند که مجازی شدن آموزش و کم تحرکی عامل افزایش اضافه وزن دانش آموزان است و این تعداد دانش آموز به کارشناسان تغذیه معرفی شدند تا با برنامه ریزی و آموزش مشکل آنها برطرف شود.

رییس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: همچنین ۳۵۰ دانش آموز با مشکل بینایی (نزدیک بینی، دوربینی و آستیگمات) شناسایی شدند.

وی بیان کرد: از این تعداد دانش آموز؛ ۲۵۰ نفر به دلیل فقر مالی به مراکز خیریه معرفی شدند که برای هریک از آنها به ارزش یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان عینک تهیه شد.

جلال زاده اظهار کرد: ۱۶ دانش آموز نیز با مشکل شنوایی شناسایی شدند که از این تعداد فقط ۲ نفر نیاز به سمعک داشتند که به طور میانگین برای هریک پنج میلیون تومان توسط موسسه های خیریه تهیه شد.

وی در ادامه به غربالگری بهداشت و معاینه دهان و دندان دانش آموزان اشاره کرد و گفت: دانش آموزان پس از معاینه توسط پزشکان در سنین ۶ تا ۱۲ سال به صورت رایگان و و بیش از این سنین ۲۵ درصد تخفیف شامل می شود.

وی عنوان کرد: شاخص پوسیدگی دندان کودکان در کشور ۲.۶ و در خراسان شمالی ۲.۴ است.

اجرای مکمل یاری در مدارس دخترانه

رییس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی با اشاره به مشکلات ناشی از کمبود آهن در سلامت دختران، تصریح کرد: کم‌خونی ناشی از فقر آهن موجب کاهش قدرت یادگیری، تضعیف سیستم ایمنی بدن، احساس ضعف و خستگی مزمن، کاهش قدرت ذهنی و تحریک‌پذیری می‌شود.

وی گفت: بر این اساس طرح آهن یاری و مکمل یاری ویتامین D در مدارس روستایی مقطع متوسطه اول و دوم استان در سال تحصیلی جاری اجرا شد.

جلال زاده تصریح کرد: ۷۷ هزار دانش آموز زیر پوشش این طرح هستند که در بازه زمانی ۹ ماهه قرص آهن هفته ای یک عدد و ویتامین D هر ۲ ماه یک عدد به صورت خوراکی مصرف می شود.

وی بیان کرد: هدف از اجرای این طرح در مدارس متوسطه اول و دوم دخترانه، آموزش تغذیه مناسب، ارتقای آگاهی و عملکرد دختران جوان در زمینه تغذیه صحیح و نقش آن در سلامت دختران و خانواده‌های آنان و کاهش کم‌خونی است.

۱۸۹ هزار و ۸۳۶ دانش آموز خراسان شمالی در بیش از ۲ هزار باب آموزشگاه استان زیر نظر ۱۹ هزار نفر معلم تحصیل می کنند که از این تعداد ۱۰۸ هزار دانش آموز در مقطع ابتدایی و مابقی متوسطه است.

در مجموع ۴۸ درصد دانش آموزان استان را دختران تشکیل می دهند و ۳۶ درصد دانش آموزان در مناطق روستایی مشغول به تحصیل هستند.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn