چاپ کردن این صفحه .
یکشنبه, 01 بهمن 1402 ساعت 09:33

کشف 19 دستگاه های فلزیاب در خراسان‌شمالی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مسوول امور حقوقی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌شمالی از کشف ۱۹ دستگاه فلزیاب در ۹ ماهه امسال از حفاران غیرمجاز خبرداد.

به گزارش نسیم امروز، ملک حسین قویدل چوکانلو اظهار کرد: این دستگاه های فلزیاب در رابطه با ۲۳ حفاری غیرمجاز محوطه های تاریخی استان کشف و ضبط شده است.

وی افزود: بیشترین حفاری های غیر مجاز در مناطق تاریخی شهرستان های شیروان و بجنورد بوده است.

مسوول امور حقوقی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: سال گذشته نیز ۱۱ دستگاه فلزیاب و تعداد زیادی ادوات حفاری و قطعات کوزه سفالی کشف شد.

قویدل چوکانلو یادآور شد: بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی، هرگونه حفاری و کاوش به‌قصد به‌دست‌آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع بوده و افرادی که به این کار اقدام کنند از ۶ ماه تا سه سال حبس می شوند و اشیای مکشوفه نیز به نفع میراث‌فرهنگی کشور و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت ضبط می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی در فهرست آثار ملی یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی انجام شده باشد علاوه بر ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات حفاری، مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.

گفتنی است: تعداد آثار ثبت شده استان در فهرست آثار ملی ۶۲۱ اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس است که از مجموع آثار ثبت شده در فهرست ملی کشور ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۲ اثر طبیعی، ۷۰ اثر ناملوس و تعداد ۱۱ اثر نیز ثبت جهانی شده است.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn