چاپ کردن این صفحه .
شنبه, 01 تیر 1404 ساعت 07:31
  • .

موتور سواری مرگبار در خیابان‌های بجنورد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

خیابان‌های بجنورد این روزها به صحنه تکراری مرگبار تبدیل شده است؛ موتورسوارانی جوان که بدون رعایت ایمنی با سرعت‌های بالا در شهر تردد می‌کنند و در بسیاری موارد، این هیجان پرخطر به بهای جان آنان تمام می‌شود.

به گزارش نسیم امروز، شب‌های بجنورد این روزها پر است از صدای غرش موتورهایی که بی‌توجه به قانون با سرعت بالا خیابان‌ها را درمی‌نوردند.

جوانانی که برای لحظاتی هیجان و سرگرمی، خیابان را به پیست مسابقه تبدیل می‌کنند، اما غافل از آنکه گاه همین «دور دورهای شبانه» پایان غم‌انگیز زندگی را رقم می‌زند.

با آغاز فصل تابستان حضور پررنگ موتورسواران در معابر شهر بیش از پیش به چشم می‌خورد، اما آنچه این حضور را نگران‌کننده کرده، بی‌توجهی به ابتدایی‌ترین اصول ایمنی است.

صحنه‌هایی تکراری از موتورهایی با ۲ سرنشین، بدون کلاه ایمنی، با حرکات نمایشی خطرناک در خیابان‌های پرتردد و شلوغ بجنورد، حالا دیگر عادی شده است؛ عادتی که هزینه‌اش جان است.

یک تفریح، یک فاجعه

چند شب پیش جوانی ۱۹ ساله در یکی از خیابان‌های اصلی شهر در حالی که سوار بر موتورسیکلتی بدون پلاک و بدون کلاه ایمنی بود به همراه دوستش مشغول ویراژ و مانور در میان خودروها شد.

حدود ۸۰ درصد فوتی‌های تصادفات موتورسیکلت به دلیل ضربه به سر است

صدای خنده‌ها، فریادهای هیجان، اما لحظه‌ای بعد با صدای ترمز و برخورد شدید با جدول کنار خیابان، جای خود را به سکوت و صدای آژیر داد. جوان، درجا جان داد و سرنشین دوم با آسیب جدی به بیمارستان منتقل شد.

سرهنگ هادی پرویزیان، رییس پلیس راهور خراسان شمالی، در گفت‌وگو با ایرنا می‌گوید: متأسفانه حدود ۸۰ درصد فوتی‌های تصادفات موتورسیکلت، به دلیل ضربه به سر ناشی از عدم استفاده از کلاه ایمنی جان خود را از دست می‌دهند.

وی تأکید کرد که آمار تصادفات موتورسواران در بجنورد نگران‌کننده است و این شهر در صدر جدول تصادفات موتوری استان قرار دارد.

به گفته او، تنها در سال گذشته، ده‌ها جوان در بازه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال در این شهر جان خود را بر اثر بی‌احتیاطی و بی‌توجهی به توصیه‌های پلیس از دست داده‌اند.

خیابان‌هایی که برای بازی نیستند

پلیس می‌گوید حدود ۴۰ درصد تصادفات شهری در استان، مربوط به موتورسیکلت‌هاست و علت اصلی نیز رفتارهای پرخطر و تخلفات پرتکرار نظیر عبور از چراغ قرمز، حرکت در جهت مخالف، تغییر مسیر ناگهانی و پارک روی پیاده‌رو عنوان می‌شود.

حدود ۴۰ درصد تصادفات شهری در استان، مربوط به موتورسیکلت‌هاست

سرهنگ پرویزیان با لحنی هشدارآمیز می‌افزاید: متأسفانه برخی جوانان تصور می‌کنند استفاده از کلاه ایمنی نشانه ضعف است یا آن را غیرضروری می‌دانند، اما همین تصور اشتباه بارها باعث شده خانواده‌هایی عزادار شوند.

کلاه ایمنی، ابزاری ساده اما نجات‌بخش است و در برخوردهای شهری که اغلب در سرعت‌های بالا رخ می‌دهد، مهمترین ضربه به سر وارد می‌شود.

اگر راکب یا سرنشین موتور کلاه نداشته باشد، احتمال مرگ یا آسیب دائمی به‌شدت افزایش می‌یابد.

رییس پلیس راهور خراسان شمالی تأکید می‌کند: آسیب به سر در بسیاری موارد با مرگ همراه نیست، اما منجر به قطع نخاع، فلج، یا ناتوانی دائمی می‌شود؛ آسیب‌هایی که نه‌تنها فرد بلکه خانواده و جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

والدین، نقش مهم‌تری دارند

پلیس از والدین می‌خواهد تنها به توصیه بسنده نکنند، بلکه نظارتی جدی بر فرزندان خود در زمان رانندگی داشته باشند.

واگذاری موتورسیکلت به نوجوانان فاقد گواهینامه، یا بی‌توجهی به استفاده از کلاه، بی‌تفاوتی‌ای است که می‌تواند بهای آن، جان عزیزانشان باشد.

پایان یک دور دور، آغاز یک سوگ

دور دور در خیابان‌های بجنورد، اگرچه برای برخی تفریح و سرگرمی است، اما برای خانواده‌هایی، به پایان تلخ یک زندگی ختم شده است. خیابان جای رقابت نیست، و مرگ تنها چند متر آن‌طرف‌تر در کمین بی‌احتیاطی ایستاده است.

کلاه ایمنی ببندیم، تا سفر شبانه‌مان به سوگواری صبحگاهی ختم نشود.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn