چاپ کردن این صفحه .
یکشنبه, 07 خرداد 1402 ساعت 12:38
  • .

سیل‌ به آثار تاریخی خراسان شمالی خسارتی وارد نکرد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌شمالی گفت: سیل شب گذشته خسارتی به آثار و ابنیه تاریخی استان وارد نکرده است.

به گزارش نسیم امروز، محمدرضا قهرمانیان اظهار کرد: در پی وقوع بارش‌ها و سیلاب شب گذشته، خسارات چندانی به ابنیه تاریخی استان وارد نشده و تنها حمام و مسجد تاریخی روستای "استاد" در فاروج دچار کمی آبگرفتگی شد.

وی افزود: پیش از این با توجه پیش‌بینی شدت بارش در خراسان شمالی، اقدامات حفاظتی و پیشگیرانه در مکان‌های تاریخی که در معرض خطر بودند، انجام شد.

قهرمانیان با اشاره به آغاز عملیات اجرایی مرمت "سبزه میدان" بجنورد و "رباط عشق" گرمه، گفت: مرمت بافت تاریخی "سبزه میدان" بجنورد با هشت میلیارد ریال و کاروانسرای "رباط عشق گرمه" نیز با پنج میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال اعتبار آغاز شده است.

وی اضافه کرد: "سبزه‌میدان" بجنورد متشکل از یک کاروان‌سرا، حمام، راسته‌بازار و چند قهوه خانه از آثار دوره قاجار است که در این مرحله مرمت، سقف حجره‌ها، جداره‌های کاروان‌سرا، اجرای اندود در جداره‌های کاروان‌سرا و اجرای سر درب و در چوبی غرفه‌ها اجرا خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: "رباط عشق" نیز از مجموعه رباط‌های راه تاریخی جرجان به نیشابور است که مرمت دیواره‌های سنگی، طاق های سنگی و آواربرداری به‌منظور خواناسازی پلان در این مرحله انجام می‌شود.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn