اخبار برگریده
پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403 10:26

یکشنبه, 27 شهریور 1401 ساعت 09:15

نقش مردم در پیشگیری از آسیب های اجتماعی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

شواهد نشان می دهد، تلاش دولت، دستگاه قضایی و نیروی انتظامی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی به تنهایی مثمر ثمر نیست و لذا باید برای تحقق این امر از ظرفیت مردم و نهادهای مردمی به خوبی استفاده شود.

به گزارش نسیم امروز، مردم در تمامی حوزه های کشور، در بیرون راندن طاغوت، استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی، 8 سال دفاع مقدس، مبارزه با استکبار، تحمل تحریم های ظالمانه غرب و... توانسته اند نشان دهند که حضور مردم و همت آنان می تواند بر بزرگترین مشکلات داخلی و خارجی کشور فائق آید.

گسترش دامنه آسیب های اجتماعی در جامعه امروزی و برخورداری مردم و به ویژه جامعه جوان کشور از شبکه های مختلف اجتماعی و فضای مجازی می طلبد تا در هجمه برنامه ریزی شده غرب برای تخریب ذهن و روح و روان جوان ایرانی، حضور مردم برای غلبه بر مشکلات و کاهش آسیب‌ها بیش از پیش مورد استفاده قرار گیرد.

مردم به خوبی می دانند که شیوه های جلوگیری از تهاجم فرهنگی دشمن چگونه است، آنان با برخورداری از اعتقادات دینی، فرهنگ بومی و در نظر گرفتن عرف جامعه اسلامی، عامل اصلی کاهش آسیب های اجتماعی و تولید کننده امنیت در سطوح مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اند.

با همراهی و همدلی واقعی مردم و نظارت دستگاههای قضایی، امنیتی و انتظامی، مردم در اجرای قوانین و پیشگیری عالمانه از آسیب ها، موفق ترند.

نگارنده معتقد است که خانواده به عنوان نخستین و مهمترین کانون تربیت و بعد از آن مدرسه ، دانشگاه ، اجتماع و شبکه های اجتماعی، صدا و سیما ورفتارهای روزمره الگوهای جامعه... نقش مهمی در تربیت نسل جوان جامعه و پیشگیری از آسیب های اجتماعی دارند.

آموزش ها و تلاش هایی که از واژه های « باید» و دیگر تعاریف الزام آور همراه باشد، یقینا از خروجی مناسبی برخوردار نخواهد بود؛ امروز جوانان ما می خواهند منطقی و عاقلانه عمل کنند؛ منطقی و عاقلانه به سمت خوبی ها بروند و از بدی ها دور شوند.

جوانان امروز نمی پذیرند که عده و یا گروهی که خود مشغول استفاده از منابع و به دنبال کسب منافع خود هستند، دیگران را از برخورداری از آن منابع نهی کنند.

مردم و جوانان می خواهند که جامعه با عدالت اجتماعی و با اجرای قوی ویکسان قانون در تمامی نقاط کشور همراه باشد. اینکه فلان گام و اقدام در فلان روستا و یا شهر دورافتاده کشور بر اساس قانون آسیب و جرم است، اما همین اقدام در تهران و برای فلان شخص جرم محسوب نمی شود، قابل پذیرش و قابل فهم نیست.

بنابراین باید دولت با برخورداری از حضور مردم و با استفاده از سمن ها در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و .... تلاش کند تا آسیب های اجتماعی را کاهش دهد.

دولت باید امنیت فکری و روانی جوانان را در بستر فضای مجازی فراهم کند؛ خطرات و آسیب‌های جبران‌ناپذیری این حوزه را برای کاربران و دنبال کنندگان آن تبیین و تشریح کند و خود با آموزش های هدفمند و مدیریت ؛ کنترل و نظارت بر رفتار فرزندان را به خانواده بسپارد تا در پیشگیری از وقوع آسیب های تلخ اجتماعی، توفیقاتی حاصل شود.

امروز همه ما می دانیم که علت اصلی بسیاری از مشکلات و آسیب های اجتماعی، ناشی از تغییر سبک زندگی اسلامی به سبک زندگی غربی است؛ بنابراین نمی توان جلوی این تغییر سبک را با قوانین الزام آور و برنامه های اجباری گرفت، بلکه باید با کمک گرفتن از خانواده، مدرسه، دانشگاه و جامعه در راستای پیشگیری های هنرمندانه با تبیین خطرات و تهدیدات فرهنگ غربی ، ذهن فرزندان و جوانان را روشن کرد تا خود از گرفتار شدن در آسیب ها و هجمه های غرب پرهیز و با تلاشهای دشمنان آگاهانه مقابله کنند.

مردم امیدوارند که مسئولان و مدیران دولت انقلابی با انجام کارهای جهادی و نقش تسهیل گری خود و با برخورداری از ظرفیت مردم و تشکل‌های مردمی و با فعالیت های «محله محور» بتوانند بر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی فائق آیند.

نویسنده : علی خادمی

آخرین ویرایش در شنبه, 26 شهریور 1401 ساعت 18:35
Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره