اخبار برگریده
جمعه, 31 فروردين 1403 20:37

پنج شنبه, 23 تیر 1401 ساعت 08:56
  • .

سرود به ابزاری برای ترویج مفاهیم انقلاب تبدیل شده است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سرود محصول نهضت اسلامی مردم ایران بوده و به ابزاری برای ترویج مفاهیم انقلاب تبدیل شده است.

به گزارش نسیم امروز به نقل از ایرنا، محمد مهدی اسماعیلی در آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر در تالار وحدت ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این رویداد اظهار داشت: از موضوع سرود و این ترنم زیبایی که محصول نهضت اسلامی مردم ایران است، می‌توان به عنوان انحصارات هنری نهضت امام خمینی(ره) یاد کرد.

وی گفت: نهضت انقلاب اسلامی با سرود، بسیاری از مفاهیم نهضت را منتقل کرده است، شاید در ذهن عموم مردم نخستین سرود جمعی که خوانده شد و مورد تشویق قرار گرفت سرود «خمینی ‌ای امام» بود که در فرودگاه مهرآباد در استقبال از امام راحل خوانده شد.

اسماعیلی افزود: قبل از پیروزی انقلاب، در بسیاری از محافل مذهبی و انقلابی که اندیشه‌ها و سخنان روشن امام خمینی(ره) در دوران پرمحنت مبارزه با رژیم سفاک پهلوی بیان می‌شد، یکی از مهمترین ابزارها برای رساندن این پیام، سرود بود. همچنین این هنر یکی از راه‎‌های جذب نوجوانان و جوانان به فعالیت‌های دینی بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در آن زمان محدودیت‌هایی برای استفاده از سایر رشته‌های هنری وجود داشت، سرود یکی از ابتکارات بزرگ پیروان نهضت امام راحل بود که با این شیوه پیوند معناداری را میان شعر، موسیقی و صدا ایجاد و آرمان‌های انقلاب اسلامی را ماندگار کرد. رهبر معظم انقلاب نیز در پیام خود به نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر این موضوع را مورد تاکید قرار دادند.

وی با بیان اینکه سرود هنری است که تحسین امام خمینی(ره) را در پی داشت، گفت: سرود در همه مسیر نهضت انقلاب از جمله در دوران هشت سال دفاع مقدس، در کنار آوای مداحان که عشق و علاقه به خاندان آل الله را ترویج می‌دادند که عامل اصلی پیروزی و مقاومت بود، جریان داشت و آثار ماندگاری در این دوران ساخته شد و مهمترین آثاری بود که در آن زمان از رادیو و تلویزیون پخش می‌شد؛ اجرای فرزندان شهید گروه سرود آباده در محضر امام خمینی(ره) در جماران کار تاریخی و ویژه‌ای در آن زمان بود.

اسماعیلی اظهار داشت: بعد از دفاع مقدس، در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ شاهد کاهش توجه به سرود، این هنر متعلق به انقلاب اسلامی بودیم اما در دهه ۹۰ رهبر معظم انقلاب با توجه ویژه به این موضوع باعث خیزش مجدد در حوزه سرود شدند، امروز در همه بخش‌های هنری متعلق به جریان انقلاب، سرود به ابزاری برای ترویج مفاهیم انقلاب تبدیل شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اکنون افتخارات جمهوری اسلامی ایران به کتاب قطوری تبدیل شده و درباره افتخارات انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف از جمله منطقه‌ای، سیاست خارجی و انرژی هسته‌ای، شهدای هسته‌ای و رشادت‌های شهید حاج قاسم سلیمانی می‌توانیم آثار فاخر و ماندگاری در حوزه سرود تولید کنیم که دربرگیرنده ارزش‌های زیادی در مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمن باشد.

وی با اشاره به تاثیرگذاری سرود «سلام فرمانده» افزود: این سرود زیبا با گروه‌های ۱۰ هزار نفری، صد هزار نفری که در نقاط مختلف کشور اجرا می‌شود، مرزهای جغرافیایی کشور را نیز در نوردید، فضایی را به وجود آورد که در بسیاری از کشورها این استغاثه به امام عصر(عج) درخشان شد.

اسماعیلی بیان کرد: گروه سرود «سلام فرمانده»، متعلق به شهری کوچک در کشور است که با اتکا به مفاهیم انقلاب اسلامی و امامت، دل‌ها را شیفته کرد و تمامی سنین این سرود وحدت‌بخش را زمزمه می‌کنند و وظیفه همه نهادهای فرهنگی هنری در نظام مقدس جمهوری اسلامی است که باید این حوزه را تقویت کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت بیش از چهار هزار گروه سرود در کانون فرهنگی هنری مساجد اظهارداشت: در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دفتر سرود و آهنگ‌های انقلاب راه‌اندازی شده و از همه هنرمندان و گروه‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به همکاری با سازمان بسیج مستضعفین گفت: همکاری این سازمان با نهادهای فرهنگی هنری فرصت بی‌نظیر برای اعتلای هنر انقلابی است، چنین همکاری ارزشمندی را می‌توانیم در برگزاری نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر ببینیم.

تاکید بر فرهنگ به عنوان مهمترین مولفه قدرت یک ملت

رئیس سازمان بسیج مستضعفان نیز در این آیین ضمن قرائت پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر اظهارداشت: امیدواریم این رویداد از امسال تا سال‌های بعد استمرار پیدا کند و همان طور که در پیام رهبر معظم انقلاب بر دقت گزینش سرودهای ارزشی و اسلامی تاکید شده است، ملت ایران هم به عنوان یک ملت فرهنگی به این فرمایشات ارزشمند توجه کنند.

سردار غلامرضا سلیمانی گفت: مهمترین مولفه عظمت و قدرت یک ملت بُعد فرهنگ و هنر است و خوشبختانه در اعصار مختلف انقلاب یک ملت فرهنگی بودیم و در دوره‌های اخیر نیز شاهد اعتلای فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی هستیم.

وی افزود: گرچه بسیاری تلاش کردند تا فرهنگ و هنر ایرانی را خاموش کنند اما ملت ایران تلاش کرد تا به سمت قله اعتلای فرهنگی حرکت کند و اگر در رژیم طاغوت فرهنگ و هنر ایرانی مورد حمله بیگانه قرار گرفت اما در دوره انقلاب اسلامی، ملت ایران در اعتلای فرهنگ هنر ایرانی اسلامی کارهای بسیار ارزشمندی انجام داد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفان بیان کرد: از زمان ورود امام راحل به میهن عزیزمان در دوران انقلاب اسلامی تا دوران دفاع مقدس سرود نقش بسیار چشمگیری در اعتلای فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی داشت. گرچه ظرفیت‌های موجود بیش از آن چیزی است که تاکنون توانستیم آن را به منصه ظهور برسانیم و امیدوارم با مشارکت همه جوانان علاقه‌مند به سرود این جریان تداوم داشته باشد.

بزرگترین آرزوی شهید قاسم سلیمانی وحدت ملت ایران بود

فاطمه سلیمانی فرزند سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نیز در این آیین گفت: از همه افرادی که با شعر و موسیقی نام و یاد شهیدسلیمانی را زنده نگه داشتند، متشکرم، ادبیات و شعر و موسیقی عناصری هستند که تا ابد در تاریخ می‌مانند. از همه افرادی که حتی یک بیت شعر نه تنها برای شهید سلیمانی بلکه برای سایر شهدا و سرزمین می‌گویند تشکر می‌کنم.

وی افزود: از مسئولان کشور که مانند پدر یک کشور هستند می‌خواهم از افرادی که حتی یک بیت شعر برای سرزمینشان می‌گویند، تجلیل و مانند سرمایه آنان را حفظ کنند، بزرگترین آرزوی پدرم وحدت ملت ایران بود و می‌خواست که مردم ایران فارغ از هر حزب و جناحی کنار یکدیگر بایستند. یک پدر هیچ‌ وقت فرزند خود را از خانه بیرون نمی‌کند و اکنون نیاز به حفظ همه اقشار جامعه داریم.

سلیمانی بیان کرد: خیلی‌ها بُعد نظامی حاج قاسم را می‌شناسند اما ما در منزل بُعد انسانی او را می‌دیدیم، ایشان به شدت احساسی بودند و هر زمان که فرصتی پیدا می‌کردند همه را جمع می‌کردند و از پروین اعتصامی، شاملو و سعدی شعر می‌خوانند و سخن می‌گفتند، شعر برایشان مهم بود و این از طبع لطیف هنرمند است که بالاترین رنگی که می‌بیند رنگ خداست.

سرود به ابزاری برای ترویج مفاهیم انقلاب تبدیل شده است

فرزند سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اظهار داشت: وقتی هنرمندان ما می‌ترسند که از قهرمانان خود نام ببرند این تقصیر ماست که به آنان اجازه ندادیم. اگر داعش وارد این سرزمین می‌شد، شاهد جنایات بسیاری بودیم که حتی تصورش هم سخت است، افرادی که به عنوان مدافع حرم جنگیدند، از نگاه حاج قاسم حرمشان انسانیت بود. حضرت سیدالشهدا(ع) و حضرت زینب(س) هم اگر بودند برای حرم انسانیت می‌جنگیدند.

وی گفت: آمریکایی‌ها از سرباز کودک‌کش خود به عنوان یک قهرمان یاد می‌کنند و آثار سینمایی درباره او می‌سازند اما متاسفانه امروزه برخی هنرمندان ما می‌ترسند که از قهرمانان کشورشان بگویند مبادا از یک گروه و حزب رانده شوند، از همه بزرگان فرهنگ و هنر می‌خواهم تا برای جلب هنرمندان و برای اینکه هنرمندان قهرمانان خود را ارزش بدارند و از بیان نام آنان هراس نداشته باشند، قهرمانانه پدری کنند.

آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر با حضور برخی مسئولان و هنرمندان و معرفی برگزیدگان عصر چهارشنبه (۲۲ تیرماه) در تالار وحدت برگزار شد.

مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج با مشارکت نهادهایی از جمله معاونت امور استان‌های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شرکت همراه اول، بنیاد رودکی، شهرداری تهران و برج میلاد نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر را در قالب تولید سرود، آکاپلا (همخوانی بدون موسیقی)، بازخوانی سرود و ایده (نماهنگ و اجرای پاتوقی) را برگزار کرد.

امید به آینده، ائمه اطهار(ع)، شخصیت‌های ملی و مذهبی(امام و شهدا، مفاخر استانی، خانواده‌های شهدا و جانبازان و …)، نوجوان ایرانی، آینده‌ساز ایران، سبک زندگی (ایرانی - اسلامی)، کالای ایرانی، اقتصاد مقاومتی و رونق تولید، مقاومت و تمدن نوین اسلامی، مقابله با استکبار جهانی و صهیونیسم، ایران در مسیر پیشرفت و اقتدار، مقابله با کرونا، شهدا و مدافعان سلامت، خانواده و جمعیت و بیانیه گام دوم، ظرفیت‌ها، عدالت‌پروری از اهداف و محورهای موضوعی برگزاری این رویداد موسیقایی بود.

پرداختن به شخصیت و مکتب سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس بخش ویژه این جشنواره است.

این جشنواره در دو مرحله استانی و کشوری و راهیابی به مسابقه بزرگ تلویزیونی با ۳۱ دبیرخانه استانی شکل گرفت، در جریان این جشنواره ۲۶۷۰ گروه سرود با حضور ۲۵ هزار نفر، در سامانه متمرکز جشنواره شرکت و بیش از ۳۶۸۲ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

همچنین در بخش بین‌الملل ۶ کشور منطقه شامل فلسطین، لبنان، سوریه، عراق، یمن و افغانستان با تعداد ۵۰ اثر در این جشنواره شرکت کردند و قرار است حدود ۷۰ گروه منتخب و برگزیده‌ این جشنواره در یک مسابقه‌بزرگ تلویزیونی با یکدیگر به رقابت بپردازند.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره