اخبار برگریده
جمعه, 10 فروردين 1403 14:49

پنج شنبه, 30 دی 1400 ساعت 09:07
  • .

یادایام (5)/ مهارت «نه» گفتن

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

محمد ابراهيم محمدى در پنجمین قسمت از دستنوشته های خود با عنوان«یاد ایام» به موضوع هنر و مهارت «نه» گفتن پرداخته است.

به گزارش نسیم امروز،  در ادامه ادن دست نوشته آمده است: 

معاون پرورشی استان که بودم، یکی از طرحهای بالینی وعمومی ما آموزش« نه »گفتن به دختران و پسران دانش آموز بود.

مهارت «نه » گفتن به هر آنچه می تواند انسان را به چالش بکشد یک مهارت و توان ارادی است.

کسانی که در طول زندگی از این مهارت برخوردار نبوده و توان« نه »گفتن را نداشتند، هم خود به تباهی رفتند وهم برای دیگران وجامعه تولید هزینه های جبران ناپذیری کردند.

مهارت « نه» گفتن که مهمترین نشانه در کمال یافتگی وخردمندی انسان است، می تواند ضمن ظرفیت سازی برای آدمهای قابل، از اتلاف فرصت ها پیشگیری کند.

حال اگر این مهارت در آدمهای عاقله مرد نباشد و به رغم ناتوانی وضعف، خود را عالم هر دانش وماهر هر حرفه بداند، می دانید چه اتفاق سخت وسنگینی رخ می دهد وچه قابلیتهای ناخواسته اى به کنج عزلت وانزوا کشیده می شود!؟

قرار نیست همه افراد مدیر شوند و همه قبول مسئولیت کنند و صف پست و ریاست در شمار موقعیت هايی باشد که با صف ولیست و توصیه، توزیع شود.

مدیریت به خودی خود ارزش ندارد ونمی تواند فضیلت باشد؛ مگر اینکه انسان بتواند با کمک فرصت وموقعیت مدیریتی گرهی باز کند و راهی بهتر پيش پاى مردم بگذارد وامور مردم را با گشایش بیشتری همراه کند.

حال اگر این اتفاقات رخ ندهد آیا این دست مسئولیت پذیرفتن ها ضد ارزش و وبال ومظلمه نمی شود؟

وآیا حقوقی که در فرصت این مدیریت ها گرفته می شود، شبهه شرعی ندارد؟ و اگر خدای نکرده در مسائل مالی و توزیع امکانات بی مبالاتی شود، آیا گرفتار خیانت در امانت و تعرض در امانت نمی شود؟

بهتر نیست انسان در روی آوری موقعیت وفرصت های پذیرش مسئولیت، شجاعت« نه» گفتن را داشته باشد وبا اعتماد به نفس این دست فرصت ها را به اهلش وانهد وخود را زیر دین نبرد!

سالها پیش وقتی به دنبال انتخاب سردبیر برای نخستین هفته نامه «نسیم بجنورد» بودم، سراغ یکی از مردان خدا که به لحاظ دانش و وجاهت در شهر و منطقه اعتباری تمام داشت رفتم. به رغم اصرار، چون مرد رسانه و ارتباطات نبود ودانش وتجربه ای به کفایت نداشت زیر بار نرفت ونپذیرفت و چند چهره توانمند را جایگزین معرفی کرد !

ویا دوستی را که در شورای معاونین وزارت خانه ای برای مدیرکلی استانی کاندید کرده بودند، به رغم اصرار هم حزبی ها، از پذیرش امتناع کرد و چندین نفر را معرفی کرد.

مهارت «نه»گفتن، اختصاص به کودکان و جوانان ندارد بلکه شامل بزرگان هم می شود تا در این دست موقعیت ها، مناسب حال وتوش وتوان خود زیر بار دین اجتماعی بروند وفرصت های مدیریت را موقعیت های حزبی وسیاسی وخویشاوندی ندانند واسباب خیانت وظلم واتلاف سرمایه های مادی و معنوی نشوند!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره