اخبار برگریده
پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403 21:05

شنبه, 03 دی 1401 ساعت 08:11
  • .

کتابهای درسی و رسانه های آموزشی / نقد و بررسی کتابهای درسی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

محمد ابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در یادداشتی به موضوع کتابهای درسی و رسانه ای و لزوم نقد و بررسی کتابهای درسی پرداخت.

به گزارش نسیم امروز، مان این یادداشت به این شرح است:

در دنیای ماده و طبیعت هر چیزی که بسته و بدون رفت و برگشت جریان هوا باشد می گندد !

این گندش صرفا در محصولات غذایی و بهداشتی نیست؛ بلکه در محصولات فرهنگی و علمی و آموزشی نیز ساری و جاری است.

جریان گفت وگو به رفت و برگشت هوا می ماند که مانع از رسوب و ماندگی یک محصول شده و موجب میشود تا اندیشه ای که در بستر آن قرار گرفته است با مخاطبان خود تناسب داشته و با نیاز و انتظار ایشان هماهنگ شود.

چیزی که می تواند این تناسب محصول را با نیاز؛ تنظیم و تضمین کند« نقد و بررسی» محصول و ارزیابی آن از نقطه نظر روز آمدی و کارآمدی است .

سازمان و نهاد علمی واموزشی که نتواند این فرصت را برای گفت وگو با نخبگان مرتبط با محصول ایجاد کند و زمینه ها وظرفیت های تاب آوری را در نقد و بررسی بالا ببرد، لاجرم نمی تواند با بازار مصرف و مشتریان خود ارتباط برقرار کند و در قامت یک مجموعه پاسخگو هماوردی کند.

سازمانی در قواره سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی باید همه ساله محصولات عام و یا خاص و پرونده ای خود را به نقد و بررسی بگذارد ،تا دامنه تاب آوری و پایداری آن بالا رود و جریان جدید محصول با اتقان و اقناع بهتری تولید و تضمین شود و از حمایت و همراهی های بیشتری برخوردار گردد .

این حرکت که در جای خود جسورانه و برخوردار از هوشمندی خواهد بود ، زمینه را برای تعامل و هم افزایی فراهم و مانع از ایراد و انتقادهای غیر سازنده خواهد شد.

تولید سالیانه قریب به هزار عنوان محتوا و عرضه آن در جامعه مخاطبانی انحصاری، این انتظار را ایجاد می کند تا این اقدام در اتاق های بسته سامان نگیرد و مستغنی از نکته نظرات و هم اندیشی های نخبگانی نباشد .

این سیاست وقتی بر اصول باور مندانه استوار گردد، موجب میشود این محصول ضمن ماندگاری بیشتر، دامنه بهرمندی افزون تری پیدا بکند و در نتیجه ازتولید هزینه های مدیریتی آن کاسته شود .

نقد و نظر هرچند در همه جا شایسته است تا از اتلاف عمر و هزینه پیشگیری شود اما در سازمانهای دانش پایه که تولید محتوا می کنند و برنامه های آموزشی ارایه می‌دهند لازم و بایسته تر است تا خدای نکرده خبط و خطاها موجب بد آموزی ، انحراف فکری و عقیدتی نشود.

این مسئله در جامعه مخاطبانی که نوخواسته و بی دفاع هستند و تعالیم را تعبدی دریافت و ملکه ذهن و رفتار خود می کنند از اهمیت مضاعفی برخوردار است .

برخلاف ذهنیتی که برخی از مدیران دارند ،نقد ونظر لزوما به معنای مداخله نیست و افراد هم کسانی نیستند که نماینده فکری جریان حزبی و سیاسی را داشته و از آن دفاع می کنند؛ بلکه اهل نقد ونظر می توانند جماعت نخبگان فعال در تعلیم و تربیت باشند که تجربه صف و ستاد را داشته و از سر واقعیت و انصاف به بررسی محصول نگاه کنند .

مزید براین قرار نیست که خروجی نقد ونظر برای سازمان میزبان الزام آور شود و مجموعه را ناگزیر به اعمال و مراعات نماید بلکه نقد ونظر بیش از هر چیز چراغ فرا روی را روشن و نگاه جامعه مخاطبانی را واقع بینانه می کند.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره