اخبار برگریده
جمعه, 10 فروردين 1403 06:12

شنبه, 19 شهریور 1401 ساعت 17:25
  • .

اثرات فرهنگ غرب بر سبک زندگی اسلامی/ جوان ایرانی همچنان در معرض آسیب

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

سبک زندگی اسلامی در جامعه ؛ با گذشت 43 سال از انقلاب شکوهمند اسلامی و صرف هزینه های گزاف فرهنگی؛ در مقابل فرهنگ غرب ناموفق بوده است.

سبک زندگی اسلامی و ارزش های آن با گذشت 4 دهه از انقلاب شکوهمند اسلامی با تهاجم فرهنگی غرب که از سالهای گذشته آغاز شده است، همچنان دستخوش تبلیغات غربی است.

یک فرهنگی بازنشسته به خبرنگار نسیم امروز می گوید: تربیت فرزندان نیازمند تربیت خانواده و بعد محیط های آموزشی و پرورشی اعم از مدرسه و دانشگاه و از همه مهمتر جامعه است.

محمد رستمی می افزاید: متاسفانه در تربیت نسل جوان به ویژه در دو دهه گذشته موفق نبوده ایم و مسئولیت این عدم موفقیت نه تنها خانواده بلکه مسئولان فرهنگی کشور هستند.

به گفته او، متولیان فرهنگی باید در کنار توجه به رفتارهای اجتماعی فرزندان با استمرار برنامه های آموزشی مدون برای خانواده و برنامه های آموزشی فرزندان جامعه در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن، برنامه ریزی می کردند.

رستمی تاکید می کند؛ در سالیان اخیر، آزاد شدن ماهواره پس از برخوردهای نامناسب و غیرفرهنگی و گاهی رفتارهای فیزیکی که در راستای جمع آوری آن صورت گرفت، ورود اینترنت و شبکه های اجتماعی و مجازی مختلف با محتواهای نامناسب ، ذهن جوان و نوجوان ایرانی را هدف قرار داد و از جوانان ما ، افرادی را ساخت که شباهت چندانی در رفتارهای او با سبک و شیوه زندگی اسلامی دیده نمی شود.

سیده زهرا محمدی یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نیز با بیان اینکه رسانه ها اعم از رسانه های دیداری، شنیداری ، مکتوب و شبکه های اجتماعی داخل کشور، در فرهنگ سازی سبک زندگی اسلامی آنگونه که لازم بود ادای وظیفه نکردند.

او می گوید: اطلاع رسانی و افزایش آگاهی های عمومی، شکل گیری ذهن کودک در خانه و خانواده ، تلاش دستگاههای متولی فرهنگ در تعلیم و تربیت، اندیشه‌پروری ، همه و همه از اهداف تربیتی است که در شناخت سبک زندگی می تواند به آحاد جامعه کمک کند.

محمدی تصریح می کند که امروز عصر ارتباطات و فرا ارتباطات و عصر سلطه رسانه‌ها بر زندگی انسان‌ها است؛ و این مهم می تواند به پایدارترین و ماندگارترین رفتارهای خوب و یا بد؛ رفتارهای اسلامی و یا غربی و ترویج سبک زندگی اسلامی و یا غربی منجر شود.

به گفته او مبارزه با اهداف دشمن امروز نیازمند حضور فعال همه متولیان فرهنگی در عرصه جنگ نرم با دشمن است و هرگونه قصور و کوتاهی ، راه رسیدن به سبک زندگی اسلامی را طولانی و یا غیر قابل رسیدن می کند.

محمدی با اشاره به پیشرفت علوم جدید و فناوری های نوین از سویی و از سوی دیگر به کارگیری هزاران شبکه اجتماعی فعال دشمن در عرصه های گوناگون زندگی مردم به ویژه جوان و نوجوان ایرانی را بسیار مخرب و اثرگذار عنوان کرد و گفت: این وضعیت رسالت و وظیفه خطیر دستگاههای فرهنگی کشور را چندین برابرمی کند و باید برای پیشگیری از غلبه فرهنگ غرب بر افکار و ذهن جوان ایرانی گام های بلندتری برداشت و برای آن هزینه پرداخت کرد.

یک جوان بجنوردی هم در این باره می گوید: بیکاری و نبود برنامه های درست آموزشی و تفریحی در جامعه موجب شده است تا امروز شاهد درگیری ذهنی جوانان در شبکه های اینستا و سایر شبکه های ماهواره ای باشیم.

حسین یزدانی می گوید: شخصا و در طول روز شاید قریب 8 ساعت در فضای مجازی وقتم را سپری می کنم . در این فضا شاهد هرنوع برنامه سالم و یا مخربی هستم و طبیعی است که برنامه های جذاب و فیلم های نامناسب حتی برای برداشت های ذهنی ام؛ بر روی روح و روانم اثر خوب و یا بد می گذارد.

او می گوید: علاوه بر این؛ رفتارها و سبک زندگی غربی با ترفندهای مختلف سازندگان برنامه ها، جوانان را در معرض انتخاب های گوناگون قرار می دهد.

به گفته این جوان بجنوردی، سبک زندگی با پوشش های تبلیغاتی اعم از نوع پوشش و آرایش موی سر و صورت و نوع سرگرمی های جوانان با بازی های رایانه ای و... تاثیر مستقیمی بر ذهن و روان انسان می گذارد و پذیرش این نوع سبک زندگی بسته به وضعیت اعتقادی و خواسته های جوان در جامعه شکل می گیرد.

یزدانی هم می گوید: شاید در زندگی خانوادگی خودم با یک زندگی سنتی بزرگ شدم اما به طور طبیعی گشت و گذار در فضای مجازی و استمرار آن، شیوه و رفتار من و امثال من را در زندگی تغییر داده است.

این اظهار نظرها نشان می دهد که متولیان فرهنگی کشور برای دستیابی به سبک زندگی اسلامی و مبارزه با فرهنگ غرب و تهاجم فرهنگی که امروز در سطح شهرها و برخی از روستاها خودنمایی می کند، با پیشگیری های عاقلانه از طرق مختلف آموزشی، تربیتی و آگاه سازی، برنامه ریزی کنند.

یقینا غفلت در این زمینه می تواند در سالهای آینده جوان ایرانی را از سبک زندگی اسلامی و ایرانی بسیار دور و راه بازگشت به این مسیر را برای آنان دشوار نماید.

گزارشگر : علی خادمی

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره