اخبار برگریده
جمعه, 07 ارديبهشت 1403 01:35

دوشنبه, 06 تیر 1401 ساعت 11:50
  • .

حافظ و معنای زندگی بررسی شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

سلسله جلسات حافظ و معنای زندگی به همت حوزه هنری خراسان شمالی و با حضور دکتر مجتبی مجرد از اساتید زبان و ادبیات فارسی برگزار شد.

به گزارش نسیم امروز، در این سلسله جلسات نظریات حافظ در باب زندگی فلسفه و کلام، بررسی و با اندیشه‌های دیگر شاعران به ویژه مولانا مقایسه می‌شود.

بر اساس این گزارش در جلسات فوق شرح و تفسیر غزلیات حافظ در جنبه‌های تاریخی، فرهنگی و ادبی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا نسل امروز به ویژه نوجوانان و جوانان با گذشته فرهنگی و اندیشه‌های بزرگان فرهنگی آشنا شوند.

در این محفل درخصوص خرافاتی که برای حافظ مطرح است پرداخته و بر اساس نسخ کهن رفع ابهام شد و پرداختن به این نکته که تفال از کی شروع شده و نقش خراسانی‌ها در برجسته کردن حافظ بر اساس اسناد تاریخی نیز از دیگر مباحثی بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این گزارش حاکی است، اگر چه جلسات غزل محور نیست، اما در خصوص بیت الا یا ایها الساقی ادرکاسا وناول‌ها ... و نسبت دادن این بیت به یزید نیز سخن به میان آمد و از این که مولانا معتقد است عشق اول سخت و بعد آسان و لذت بخش می‌شود در حالی که حافظ نظری بر خلاف مولانا دارد، هم نظریات ارائه شد.

هم‌چنین در این محفل ،استعاره دریا که در اشعار حافظ پرتکرار است، نیز دستمایه بحث و گفت و گو قرار گرفت و به این که حافظ خود را یک غواصی می‌داند و عشق را یک دریای مواج پرداخته و نمونه‌های دریا در اشعار دیگر شعرا بررسی شد.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره