اخبار برگریده
شنبه, 01 ارديبهشت 1403 10:17

چهارشنبه, 09 شهریور 1401 ساعت 14:10
  • .

پویش ملی خیام خوانی برگزیدگان خود را شناخت

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: سومین پویش ملی خیام خوانی توسط هیات داوران بررسی و برگزیدگان این پویش از بین ۴۷۰ اثر در بخش های مختلف از سراسر کشور معرفی شدند.

به گزارش نسیم امروز، تقی صادقی اظهار داشت: برگزیدگان بخش های خیام خوانی شامل افراد بالای ۱۵ سال و زیر ۱۵ سال، خوشنویسی رباعیات خیام، سرایش رباعی با موضوع غدیرخم و سرایش رباعی با برداشت آزاد یا استقبال از رباعیات خیام معرفی شدند.

وی افزود: در این پویش بیش از ۴۷۰ اثر در بخش های مختلف از سراسر کشور به دبیرخانه پویش ارسال شد که بعد از بررسی دقیق داوران افراد منتخب در این پویش اعلام شدند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی تصریح کرد: "فاطمه سادات حسینی شفیق" و "نرگس احمدی" از مشهد خراسان رضوی، "فاطمه مشکین" از قم، "فهیمه مویدی" و "مریم ضیغمی" از شهرستان بجنورد خراسان شمالی در بخش خوانش رباعیات خیام افراد بالای ۱۵ سال برگزیده شدند.

وی گفت: همچنین در بخش خوانش رباعیات خیام افراد زیر ۱۵ سال بدون ترتیب اولویت؛ "امیر طاها قادری" از شهرستان شیروان خراسان شمالی، "آندیا پورجابران" از کرمانشاه، "ریحانه سادات رضوی" از شهرستان نیشابور خراسان رضوی، "سوگند آزادی" و "سیده مائده روزگار" از شهرستان مرودشت استان فارس، "یاسمن روشان" از بجنورد خراسان شمالی، "مبینا عین آبادی" از شهرستان فیروزه خراسان رضوی، "محمد سپهوند" از شهرستان خرم آباد استان لرستان، "محیا فلاحی نژاد فرد" از مرودشت استان فارس و "هیرسا شکری زاده" از شهرستان دامغان استان سمنان به عنوان نفرات برگزیده معرفی شدند.

صادقی همچنین منتخبین بخش خوشنویسی رباعیات خیام در بخش نستعلیق، را رتبه نخست متعلق به "محمد تقی محرم زاد" از اردبیل، رتبه دوم این بخش توسط "محمد بیگدلی" از همدان و "بهاران عسکری" با کسب رتبه سوم از بجنورد خراسان شمالی اعلام کرد.

وی افزود: در بخش شکسته نستعلیق "علی عابدینی" به عنوان نفر اول از شهرستان رشت استان گیلان، "عبدالکریم شم آبادی" رتبه دوم از شهرستان سبزوار خراسان رضوی و "مهسا سالاری" رتبه سوم از کرمان را کسب کرد.

صادقی بیان کرد: منتخبین بخش سرایش رباعی با موضوع غدیرخم (بخش ویژه) "علی داوری" رتبه نخست و "فائزه رمضانی" رتبه دوم از بجنورد خراسان شمالی و "علی سلیمیان" از اصفهان مقام سوم را کسب کرد.

وی؛ "نیره جهان بین" از شهرستان رشت استان گیلان رتبه نخست، "مرتضی خدایگان" از تهران رتبه دوم و "سمیه تورجی" از شهرستان شیراز استان فارس به عنوان مقام سوم را از برگزیدگان بخش سرایش رباعی با موضوع استقبال و یا برداشت آزاد از رباعیات خیام نام برد.

فراخوان این پویش ۲۸ اردیبهشت ماه سال جاری اعلام و ۲۰ تیرماه نیز آخرین مهلت ارسال آثار بود که آثار رسیده به دبیرخانه این پویش توسط هیات داوران بررسی و برگزیدگان بخش های مختلف معرفی شدند.

حکیم ابوالفتح عمربن ابراهیم خیامی، مشهور به خیام، فیلسوف، ریاضیدان و شاعر ایرانی است که در ۱۲ محرم سال ۴۳۹ هجری قمری در نیشابور متولد و در سال ۵۱۷ هجری در همان شهر درگذشت.

حکیم عمر خیام وی پس از طی تحصیلات در حوزه ای مختلف در رشته ریاضیات و نجوم تبحر خاصی یافت و در این حوزه شیوه های خاصی را در حل مسایل مختلف ابداع کرد . حکیم عمر خیام به دلیل تبحر و دانش عظیمی که در این دو علم بدست آورده بود، ملکشاه سلجوقی او را به سوی در بار فراخواند و وی را در صدر نشاند.

خیام در نزد ملکشاه دست به انجام کارهای علمی بسیاری زد که از میان آنها می توان به نگارش تقویم جلالی اشاره کرد.

حکیم عمر خیام بنا به در خواست ملکشاه رصدخانه ملکشاهی را ساخت و در صدد اصلاح تقویم موجود برآمد. تقویم جلالی او که امروزه در میان ایرانیان رواج دارد از چنان اعتباری بر خوردار است که تا کنون کمتر به آن ایراد وارد شده است./ ایرنا

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره