اخبار برگریده
پنج شنبه, 30 فروردين 1403 16:46

سه شنبه, 17 خرداد 1401 ساعت 20:26

اردوهای عکاسی زمینه ساز معرفی ظرفیت های تاریخی و فرهنگی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

یک هنرمند عکاس اردوهای عکاسی را زمینه ساز معرفی ظرفیت های تاریخی و فرهنگی عنوان کرد.

به گزارش نسیم امروز، یازدهمین جشنواره ملی عکس رضوی در خراسان شمالی از هشتم تا یازدهم ماه جاری برگزار و این رویداد از نگاه عکاسان مورد ارزیابی قرار گرفت.

برپایه این گزارش، شماری از عکاسان، هنرمندان و شرکت کنندگان در این جشنواره در گپ و گفتی دوستانه از ضرورت برگزاری اردوهای عکاسی برای معرفی قابلیت های تاریخی، فرهنگی و گردشگری این خطه سخن گفته و بر شکل گیری شورای سیاست گذاری در دل جشنواره عکس رضوی به منظور تقویت جشنواره در صورت تداوم این رویداد تاکید کردند.

«سید جلال حسین زهرایی» که سال هاست در عرصه عکاسی فعالیت می کند، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چنین رویدادی، از ضرورت بهره گیری از ظرفیت هنرمندان در جشنواره ها و پرهیز از دولتی شدن این رویدادها سخن گفت و ادامه داد: جشنواره باید اتاق فکر داشته باشد و در جشنواره های عکس نیز باید با نگاه تخصصی ورود و از سلیقه های شخصی پرهیز شود.

این هنرمند با توجه به اهمیت جلسات نقد و بررسی، جشنواره ها را بستری برای عرضه آثار و تولید دانست و افزود: شکل گیری آشنایی مردم با هنر عکاسی و معرفی ظرفیت ها و قابلیت های استان دیگر دستاوری است که جشنواره ها به دنبال دارند.

«صابر قاضی» در زمره دیگر هنرمندان شرکت کننده در یازدهمین جشنواره ملی عکس رضوی که از تبریز در این دوره از جشنواره شرکت کرده و چند سالی است به پژوهش درباره این خطه می پردازد، برگزاری این رویداد را فرصتی ارزشمند برای حضور در خراسان شمالی عنوان و تصریح کرد: خراسان شمالی پتانسیل های بالایی به لحاظ وجود قومیت های مختلف، فرهنگ، آیین ها، محیط زیست و طبیعت زیبا دارد اما تاکنون جشنواره عکسی را به خود ندیده است، از این روی این اتفاق را به فال نیک می گیریم و امیدواریم این حرکت گسترده شود و تداوم پیدا کند.

وی که نخستین بار است به خراسان شمالی سفر کرده مردم این خطه را بسیار خونگرم، مهمان نواز و مهربان و همراه در هنر عکاسی دانست و با توجه به اهمیت هنر عکاسی و قرارداشتن این هنر به عنوان یک رسانه مهم و تاثیرگذار، از اثرات آن در معرفی ظرفیت ها و قابلیت های فرهنگی، تاریخی و گردشگری هر منطقه گفت و به ثبت جهانی بازار تبریز با کمک عکاسان به عنوان یک نمونه اثر گذار اشاره کرد.

«قاضی» برگزاری جشنواره ها یک فرصت بزرگ را در اختیار عکاسان قرار می دهد تا به صورت میدانی به مطالعه فضایی که در آن قرار گرفتند، بپردازند زیرا عکاسی یک روش تحقیق و تحلیل و مشاهده گری مستقیم از موضوع است.

وی که ۱۵ سال حضور جدی در عرصه عکاسی دارد و بیش از ۱۰ جشنواره ملی را به عنوان دبیر و عضو تیم اجرایی مدیریت کرده است، اظهار داشت: هر شهر نقاط قوتی دارد که شاید عکاسان نتوانند همه آن ها را به تصویر بکشند، اما وقتی عکاسان را از سراسر کشور با دیدگاه های مختلف دعوت می کنیم، به طور قطع نتیجه بهتری خواهیم گرفت.

وی عکاسی را یک رسانه مهم خواند که اثرات بسیاری در معرفی ظرفیت ها و قابلیت های فرهنگی، تاریخی و گردشگری هر منطقه دارد و با اشاره به این که در دنیای امروز هر زمانی که از دست می دهیم ازاقتصاد جهانی و مسائل فرهنگی جهان عقب می افتیم، گفت:متاسفانه بسیاری از آیین ها در ایران بود که مهجور ماند و کشورهای اطراف آن را به نام خود ثبت کردند و از این طریق سالانه، هزاران گردشگر جذب می کنند، از این روی پرداختن به جشنواره ها یک فرصت محسوب می شود و با توجه به این که خراسان شمالی به لحاظ تاریخی جذبه های بسیاری دارد، برگزاری جشنواره ها می تواند نقش به سزایی در معرفی تاریخ غنی و آیین های ناملموس منطقه ایفا کند.

«قاضی» برگزاری چندن دوره جشنواره عکس در بیرجند را علاوه بر معرفی ظرفیت های این خطه در ثبت تغییرات محسوس شهر به صورت هدفمند بسیار موثر دانست و افزود: متاسفانه از بجنورد به غیر از عکاسان این خطه، هیچ سابقه تاریخی در آرشیو عکاسان وجود ندارد و این بسیار غم انگیز است.

«امیر عنایتی» که از خراسان رضوی با 3 اثر در این رقابت شرکت کرده است، ضمن ابراز خرسندی از این که خراسان شمالی با تمام امکانات، در این جشنواره پای کار آمده و در برگزاری جشنواره و اردو و کارگاه ها بسیار خوب عمل کرده است، راه اندازی شورای سیاست گذاری درست در کنار بهره گیری از ظرفیت عکاسان در جشنواره را بسیار مهم خواند.

این هنرمند با بیان این که عدم خلاقیت در این سال ها باعث شده است تا یک سری بی اعتمادی از سوی هنرمندان نسبت به حضور در جشنواره های موضوعی شکل بگیرد، تصریح کرد: استفاده نکردن از کارشناسان تخصصی در حوزه عکاسی در جشنواره هایی با رویکرد دینی و کج سلیقگی ها این نیاز را ایجاد می کند تا شورای سیاست گذاری از استان های مختلف شکل بگیرد و این امر به جریان جشنواره هایی از این دست و مدیریت عکاسان در ایران کمک می کند.

گفتنی است، یازدهمین جشنواره ملی عکس رضوی از هشتم ماه جاری با همکاری و مشارکت بنیاد بین المللی امام رضا (ع) و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به میزبانی خراسان شمالی برگزار شد و همزمان با میلاد حضرت معصومه (س) با معرفی برترین هایای دوره در مجتمع فرهنگی و هنری گلشن بجنورد به کار خود پایان داد.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره