اخبار برگریده
جمعه, 31 فروردين 1403 23:24

شنبه, 23 مرداد 1400 ساعت 20:08
  • .

گریستن در سوگ شهدای کربلا؛ تجدید بیعت با عاشوراست

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

یکی از فعالان فرهنگی و قرآنی استان به فضیلت برگزاری مراسم عزاداری حضرت امام حسین(ع) پرداخت و گفت: گریستن در سوگ شهدای کربلا؛ تجدید بیعت با عاشورا و فرهنگ شهادت و تغذیه فکری و روحی با این مکتب است.

عباس کیفی بجستانی در گفتگو با خبرنگار نسیم امروز، اظهار کرد: اشک ریختن نوعی بیعت و امضا کردن پیمان و قرارداد دوستی با سیدالشّهدا و ابراز انزجار و تنفر از قاتلان حضرت است؛ از این رو ائمه(ع) به گریستن بر مظلومیت شهدای کربلا تأکید کرده ‏اند.

وی افزود: برای گریه بر مصیبت‏های امام حسین(ع) ثواب‏ها و فضیلت‏های فراوان ذکر شده و در روایات ائمه آمده است که چشم گریان بر کربلاییان، چشمه فیض خدا است، زیرا اشک ریختن در عزای حسین(ع) نشانه پیوند قلبی با اهل بیت و سیدالشّهدا(ع) است.

این پژوهشگر دینی اظهارداشت: گریه در فرهنگ عاشوراییان سلاح همیشه برّانی است که فریاد اعتراض به ستمگران را دارد، اشک زبان دل است و گریه فریاد عصر مظلومیت، رسالت اشک نیز پاسداری از خون شهید است همان گونه که به تعبیر حضرت امام خمینی(ره) «گریه کردن در عزای امام حسین، زنده نگه داشتن نهضت است، گریه بر مظلوم، فریاد مقابل ظالم است».

وی اضافه کرد: کسى نمى‏تواند منکر این حقیقت شود که نسل جدید در سنین کودکى، در مجالس عزادارى با فرهنگ اهل‏بیت(ع) آشنا مى‏شوند و عزادارى و مجالس تعزیه، یکى از عناصر و عوامل برجسته‏اى است تا آموزه‏هاى نظرى و عملى امامان راستین، به نسل‏هاى آینده منتقل شود.

به گفته کیفی بجستانی مراسم های عزادارى امام حسین(ع) به دلیل قالب و محتوا، بهترین راه براى تعلیم و تربیت نسل جدید و آشنایى آنان با گفتار و کردار اهل‏بیت(ع) است.

وی افزود: قرآن و روایات، دوستى خاندان رسول اکرم(ص) و اهل‏بیت(ع) را بر مسلمانان واجب کرده و روشن است که دوستى لوازمى دارد و محبّ صادق، کسى است که شرط دوستى را چنان که باید و شاید به جا آورد.

این پژوهشگر و نویسنده خاطرنشان کرد: یکى از مهم‏ترین لوازم دوستى، هم دردى و هم دلى با دوستان در مواقع سوگ و اظهار سرور و شادی در شادى آنان است، از این رو در احادیث، بر برپایى جشن و سرور در ایام شادى اهل‏بیت(ع) و ابراز حزن و اندوه در مواقع سوگ آنان، تأکید فراوان شده است.

کیفی بجستانی گفت: امروز وظیفه اصلی همه ما احیای نهضت حسینی است و اگر نهضت امام حسین(ع) را زنده نگه داریم نظام اسلامی نیز حفظ خواهد شد، چرا که انقلاب اسلامی ریشه در نهضت حسینی دارد و دین مبین اسلام مرهون قیام امام حسین(ع) است، اقتدار جمهوری اسلامی در عرصه بین الملل متأثر از قیام عاشورا است.

وی افزود: اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی ناشی از تأثیرپذیری قیام عاشورا است، امام حسین(ع) با این عمل خود به همه ملت‌ها یاد داد که در زندگی آزادگی داشته و در برابر ظلم و ستم سر تسلیم فرود نیاورند و در همه حال احکام و دستورات الهی را اجرا کنند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بیان توطئه‌های دشمن و وظایفی که مردم و جوانان در قبال حفظ و حراست از انقلاب اسلامی دارند؛ باید در مراسم عزاداری حسینی تبیین شود.

وی با بیان این که محرم، ماه بیان حقایق دین اسلام بوده و عزاداری امام حسین(ع) جزئی از فرهنگ و اعتقادات ملل اسلامی است، اضافه کرد: بیداری‌های اسلامی اخیر در جهان حاصل تأثیرپذیری از قیام امام حسین(ع) است.

کیفی بجستانی اظهار کرد: انقلاب اسلامی ما هم وصل به عاشورای امام حسین(ع) بوده و به برکت عاشورا به پیروزی رسیده است و اکنون نیز باید روحیه عاشورایی داشته باشیم تا در برابر دشمنانی که بی‌جهت با انقلاب اسلامی ما مخالفت می‌کنند؛ بایستیم.

این کارشناس ارشد فقه و حقوق اسلامی تصریح کرد: احیا و زنده داشتن نهضت عاشورا موجب زنده نگه داشتن و ترویج دائمی مکتب قیام و انقلاب در برابر طاغوت‌ها شده و تربیت کننده و پرورش دهنده روح حماسه و ایثار است.

به گفته وی گریه بر مصائب سالار شهیدان باعث زنده نگه داشتن نهضت حسینی است، چنان که به اسارت رفتن خاندان امام باعث پایمال نشدن خون شهیدان کربلا شد و در اثر رساندن پیام امام به مردم کوفه و شام توسط امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) نهضت عاشورا به ثمر نشست.

کیفی بجستانی افزود: محرم فرهنگ مقاومت و ایستادگی در مقابل ظلم و ستم است، لذا اصلاح امور جامعه اسلامی، موحدکردن آن و نابودن کردن ظالم همه از فرهنگ حسینی و محرم نشأت می گیرد.

وی اضافه کرد: امام حسین (ع) با قیام جاودانه خویش توانست ارزش های دینی را در جامعه برپا کرده و مسیر حق و حقانیت را به مردم نشان دهد.

کیفی بجستانی گفت: حماسه عاشورا شورانگیزترین حماسه بشری و تنها نهضتی است که قداست خویش را در میان ادیان دیگر حفظ کرده است، نهضت عاشورا نهضت حماسه و حضور و پیروزی خون بر شمشیر است به گونه ای که ارزش و شخصیت حضرت امام حسین(ع) و نهضت وی همه جهان را تحت تأثیر خود قرار داده و در دنیا از قیام کربلا با احترام و تکریم یاد می کنند.

وی تأکید کرد: بر پایی مراسم های پرشور عزای امام حسین (ع)، نمایش آزادگی و عزت شیعیان و نشان دهنده پویایی و جاودانگی نهضت خونین عاشورا است و امروز نیز باید با درس گرفتن از عاشورا در مسائل اجتماعی سیاسی و عرصه های دیگر در برابر دشمنان مـقاومت کنیم و عزت مندی و ذلت گریزی را تابلوی راه خود قرار دهیم.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره