اخبار برگریده
پنج شنبه, 09 فروردين 1403 23:49

سه شنبه, 16 ارديبهشت 1399 ساعت 11:01
  • .

رحلت خدیجه کبری؛ یکی از غم انگیزترین حوادث برای رسول خدا

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

خدیجه بسیار زود شخصیت محمد را دریافت و دانست که او عشقی عمیق در دل و روحی تشنه در سینه و سودای دیگری در سر دارد.

آزادی زیدبن حارثه از قید بردگی و انتخاب او به عنوان پسرخوانده خویش و بی توجهی جدی او به تجارت و کسب ثروت، بذل اموال خدیجه به تهیدستان و درماندگان، با جلب رضایت خود او نخستین مشعل‌هایی بود که خدیجه را از دهلیز وجود محمد عبور داد و به روشنایی خیره کننده قلبش رساند. خدیجه بسیار زود این قلب پاک را شناخت و به او دل سپرد و همراهش شد. از این پس او همسر محمد و کدبانوی خانه اش نبود، همراز و همدم و همدل او بود ، رفيق همراهش بود، نه قفل دلش و بند پای صیرورتش. او با محمد ، خدای محمد را می یافت و رنج، ضرورت خلقت تازه اش بود. خدیجه در قالب این رنجها بود که مقامی بالاتر از مریم و زنان برجسته تاریخ ابراهیمی شد. تاریخ صدر اسلام/ زرگری نژاد

مرگ خدیجه در رمضان سال دهم بعثت ، یکی از غم انگیزترین حوادثی بود که برای رسول خدا روی داد. خدیجه در آستانه ازدواج با پیامبر زنی بود ثروتمند و در پایگاه اشرافیت و طبعا وابسته به ارزشهای نظام اشرافی! در آیینه تاریخ ، شخصیت و سیما و خلق و خوی زنان اشرافی را میشناسیم و میدانیم که در کدام مرتبه فکری و خصلتی قرار دارند و به زندگی از چه زوایایی مینگرند. نمونه مشهور زنان اشراف هند بود.

ولی خدیجه در تصویری که از خود به جا گذاشت زنی بود شوریده بر ضد نظامی که در آن زن حاشیه نشین زندگی اجتماعی است و عمدتا گرمابخش مجالس مردان و حداکثر وسیله تولید نسل...

او چهل سال در متن ارزشهای جاهلی زیسته و در آن قالب رشد کرده، ولی در زندگی با محمد نشان داد که هر انسانی به رغم انواع جبرهای حاکم بر شخصیت و زندگی خویش میتواند در هر لحظه که بخواهد روح خویش را از درون تعلقات عدیده و بندهای مستحکم بیرون کشد و آزاد کند.

او نه از سر عاطفه گذرا و عشق به جوانی محمد ، بلکه از سر معرفت، از آن پایگاه اشرافی خود عدول کرد... کسی چه میداند که خدیجه در آستانه ازدواج با محمد و پس از آن تا چه حد زخم زبان زنان مکه را در درون خود فرو خورده است.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره