اخبار برگریده
پنج شنبه, 09 فروردين 1403 19:10

یکشنبه, 30 مرداد 1401 ساعت 09:30
  • .

آموزش وپرورش را پر هزینه اداره نکنیم

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

باید مقامات،مدیران و تمامی کسانی که دل در گرو دانش و تربیت دارند و خود را وامدار مکتب مدرسه می دانند گذشته را فراموش نکرده و با بی مهری با خاستگاه تربیت و دانش خود رفتار نکنند!

به گزارش نسیم امروز، دکتر محمد ابراهیم محمدی مشاور سابق معاون وزیر آموزش و پرورش در مقاله ای به پرهیز کردن از اداره آموزش و پرورش با هزینه های زیاد پرداخت.

در این مقاله آمده است:

آموزش وپرورش هرچند دستگاه هزینه زا است؛ اما لزوما نباید پرهزینه اداره شود.

در این ارتباط بی مناسبت نمی دانم به این دستگاه از دو منظر مدیریتی نگاه کنم :

نخست : از بیرون به آموزش وپرورش:

وقتی قرار است هزینه وخدمت در این نهاد؛ سرمایه گذاری پایدار و دیرپا باشد ؛ چرا نگاه ها به آن از سر ترحم وتحمل می شود؟.

این نهاد اگر چه عائله مند وزیاد است اما زیادی نیست !

باید این نگاه مصرفی بودن را اصلاح کرد و به شکل دیگری به این مجموعه بی رقیب و غیر قابل جایگزین نگریست!.

پیداست تا این نگاه اصلاح نشود و نگرش ها به این دستگاه بزرگ ،ممتاز وشاخص تغییر نکند؛ نهاد تعلیم و تربیت ایران برغم شعار ها و حرف های خوب؛ لاغر ،نحیف و محتضر خواهد ماند !

نگاه به این نهاد باید همانند نگاه کریمانه به مادر باشد و تمام هوش و حواس انسان لختی از آن گرفته نشود؛ مگر کسی هست که در دامن مام مدرسه وکلاس نبالیده ،بزرگ نشده و بی نیاز از آن باشد؟

باید مقامات،مدیران و تمامی کسانی که دل در گرو دانش و تربیت دارند و خود را وامدار مکتب مدرسه می دانند گذشته را فراموش نکرده و با بی مهری با خاستگاه تربیت و دانش خود رفتار نکنند !

دوم: از درون به آموزش وپرورش:

کسانی که در آموزش وپرورش مدیرند؛ باید اقتصاد را با تمام توان خود فهم کنند وبکوشند تا این دستگاه و حوزه تحت مدیریت خود را پر هزینه اداره نکنند.

مدیریت کم‌هزینه ؛مولفه های زیادی دارد اما آنچه در این مجال مایلم پرنگ تر طرح نمایم ظرفیت سازی و تولید فرصت است .

آموزش وپرورش یک نهاد عمومی و همگانی است و هیچ کسی مستغنی وبی نیاز از آن نمی تواند باشد .

اقتضای عمومی بودن؛ مشارکت و مردمی سازی است .

یکی از تجلی های ظرفیت سازی و ایجاد فرصت؛ طرح مدرسه سازی است .

تجربه مدرسه سازی می توانست در بخش های دیگری چون سلامت،بهداشت و امور تربیتی نیز تکرار شود اما پیاده نشد!

مگر بهداشت ،ورزش ،تربیت،فعالیت های دینی و...دهها برنامه ای که می تواند برای حضور مردم فرصت باشد؛ نمی توانست بستر مشارکت باشد؟

تصور بکنید اگر خیرین به کمک مدرسه سازی نمی آمدند؛ وضعیت مدارس ما چگونه میشد؟

آیا می دانید بیش از نیمی از مدارس خوش تیپ و قواره را خیرین ساخته اند! چه اشکالی دارد مدیران بخصوص مناطق و مدارس زمینه های مشارکت خیرین را فراهم ؛تا مردم به قدر وسع وعلاقه در تمشیت بهتر امور مدارس و بخصوص بخش نرم افزاری مشارکت کنند.

برخی از راه های نرفته وفرصت های فراهم نیامده عبارتند از :

عرصه های سلامت و بهداشت عمومی

توسعه کتابخانه های مدرسه

فضاسازی و اصلاح مبلمان مدرسه

فعالیت های معنوی و مذهبی

ورزش های وفعالیت های بدنی

حمایت های مادی از نخبگان گرایش های مختلف

فعالیت فرهنگی وقرانی

وقف ،نذر و سفره های مهربانی

و...

افزون براین میشود در قالب وقف وقت و دهها قالب نیک اندیشانه دیگر از ظرفیت های حرفه ای اقشار مختلف در توسعه مهارتها و فن آوری های مختلف استفاده کرد .

در ایام فراغت و نیز فرصت های ضمن تحصیل سمن ها وتشکل ها و صنوف مردمی خیلی بهتر می توانند به کمک آموزش و ارتقای مهارتهای عمومی و کسب و کار دانش آموزی بیایند .

یک لحظه تصور بکنید اگر مدیر منطقه و مدرسه با مردم ،صنوف واقشار مهربان وصمیمانه شود ودرب مدرسه روی ایشان باز باشد ؛چه تحولی در نظام آموزش فوق برنامه رخ خواهد داد و چقدر حس مشارکت از خود بودن؛ مدرسه ودانش آموز را برای مردم شیرین خواهد کرد! .

مدارس که غالبا در بهترین نقاط شهری قرار گرفته واز ظرفیت های بهبود و ارتقای کاربری برخوردارند ؛چرا نباید به زیر عملیات توسعه ای نرود تا مدیر لنگ سرانه ناچیز مدرسه نماند! و چرا نتوانند برای مدرسه و حتی آینده آن ارزش افزوده و پایدار اقتصادی خلق نمایند ؟

آیا اگر مدیر منطقه یا مدرسه باشهرداری ونهاد های مرتبط مذاکره و این امکان را برای توسعه و بهبود تاسیسات فراهم نمایند خلاف قاعده میشود ؟!

این در حالی است که خیلی از مدارس دینی و مساجد با همین ارتقای بهره وری به خود گردانی خوبی رسیده و توانسته اند احتیاجات خود را بامناعت طبع بر طرف کنند .

نکته مهم دیگر وجود ظرفیت در نهاد های فرهنگی،اجتماعی وعمومی هم ماموریت است. را

راستی چرا نباید ستاد ،مناطق ومدارس ترتیبی اتخاذ کنند تا از ظرفیت مادی ومعنوی نهاد ها و دستگاه های هم ماموریت استفاده شود؟

خیلی از دستگاه ها در حوزه آموزشی ،فرهنگی، مهارتی و فن آوری و... با برنامه و فعالیت اموزش و پرورش در مدارس هم راستایند .

اصولاً فعالیتی پیدا می شود که معظم مخاطبان آن دانش آموز یا معلم وخانواده نباشد ؟

پس چرا باید از هم افزایی در مصرف منابع و امکانات به نفع مدرسه و دانش آموز غفلت بشود ؟

مگرصدا وسیما بیش از آموزش وپرورش مخاطب دارد؟ ویا مستغنی از مخاطبان آموزش وپرورش است؟ ویا مخاطبانش غیر از گروه خانواده جوان ،نوجوان،کودک و نخبگان جامعه هستند؟

یا بهداشت کجا می تواند خدمات پایه بهداشتی انجام دهد و نیز ورزش وتربیت بدنی و...

باید آموزش وپرورش به دنبال دریافت سهم خود از پیوست های دانش آموزی وخانواده برنامه های سایر دستگاه ها باشد .

در این ارتباط آنچه مهم است تعیین پایگاه و قرار گاه مشارکت و هم افزایی است .

مدرسه بعنوان تنها مرکز ومجموعه ای که پس از مسجد مورد وفاق و مرضی الاطراف است می تواند مرکز این اتفاقات باشد.

چقدر خوب است مدارس پایگاه این فعالیت ها شوند و همه این برنامه های مشترک در مدرسه بعنوان قرار گاه فرهنگی واموزشی انجام پذیرد !

البته این مشارکت الزاماتی دارد که در این مجال فرصت پرداختن آن نیست اما اجمال آن عبارت است :

اولا :مدیران و معلمان باید زبان تعامل وارتباط با مردم و طرفهای مشارکت را بلد باشند .

دوم: مدرسه از این وضعیت فشرده آموزشی در آمده و خود را در قامت یک نهاد فرهنگی تعریف کند . با این تعریف انتظارات بیشتر میشود ؛ دیگر نمی تواند صبح باز شود وظهر چهارقفله گردد و پنجشنبه و جمعه هم تعطیل !

باید همانند یک نهاد فرهنگی و اجتماعی عمومی ؛ دست به خدمات گسترده بزند!

به عقیده نگارنده اگر مدیران آموزش وپرورش نگاه اقتصادی و فرهنگی توامانی داشته باشند و از ظرفیت های متراکم مردمی ،سمن ها وتشکل ها و مشارکت نهادهای هم راستا استفاده نمایند؛ بسیاری از خلا های مادی و نیازهای حاشیه ای مرتفع میشود .

در غیر اینصورت آموزش وپرورش با وجود غنای میراث و سرمایه؛ در رنج نداری خواهد ماند و جز بازماندگی از ماموریت های فرهنگی و آموزشی نتیجه ای بدست نخواهد داد.

این رنج کهنه را فقط مدیران کار بلد و برخوردار از هوشمندی وشهامت می توانند چاره کنند و مدارس را به اوج برخورداری و خدمات برسانند.

مردمی شدن ،مشارکت و هم افزایی را اگر مدیران نفهمند یا باور نداشته باشند این امانت خوب به پیش نخواهدرفت .

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره