چاپ کردن این صفحه .
دوشنبه, 24 شهریور 1399 ساعت 11:11

پروتکل های بهداشتی برای اجراست نه ابلاغ

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

استاندار خراسان شمالی گفت: پروتکل های بهداشتی برای ابلاغ نیست بلکه برای اجرا و نظارت آن توسط مدیران دستگاههاست.

به گزارش گروه دریافت نسیم امروز، محمد علی شجاعی در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه ویروس کووید ۱۹ هنوز برای تمام جهان ناشناخته است، افزود: از نظر مدیریتی تنها آنچه اتفاق میافتد را نباید بگوییم و باید به سراغ علت ها برویم چرا که تجیزه و تحلیل آمار مربوط به کرونا موجب جلوگیری از تعداد مبتلایان و فوتی های ناشی از بیماری کرونا خواهد شد.

شجاعی مشخص شدن علت ها در بحث پیشگیری و درمان بیماری کرونا را الزامی دانست و گفت: باید علت ها را پیدا کنیم و با هم افزایی و کمک به حوزه علوم پزشکی تعداد مبتلایان کاهش دهیم.

شجاعی خطاب به مدیران حاضر در نشست تاکید کرد: باید به عنوان مدیران استان بر کاهش تعداد مبتلایان و فوتی ها اثر بگذاریم که کاهش تعداد فوتی های ناشی از کرونا مستلزم بررسی مشکلات در حوزه درمان است.

وی با استناد به گزارش دانشگاه علوم پزشکی در خصوص مبتلایان و فوتی های بیماری کرونا، مطرح کرد: دلیل اینکه تعداد مبتلایان بانوان استان به بیماری کرونا نسبت به مردان بیشتر است باید علت یابی و اطلاع رسانی شود.

وی افزود: صرفا ارائه تعداد آمار تعداد مبتلایان و فوتی ها راهکار نیست باید برای هر آمار و عددی به دنبال علت ها باشیم و صرفا دور هم جمع نشویم و آمار ندهیم.

شجاعی با بیان اینکه اگر تجزیه و تحلیل نداشته باشیم تنها به ارائه آمار اکتفا می کنیم، تاکید کرد: مجموعه هایی که می توانند برای ارائه آمار و اطلاعات کافی و حقیقی برای تجزیه و تحلیل حوزه های پیشگیری و درمان به ما کمک کنند تا موضوع را عالمانه مدیریت کنیم تا هزینه منابع مالی و امکانات به سمت اولویت ها سوق داده شود.

وی همچنین بررسی تعداد مبتلایان به تفکیک روستایی و شهری، جنسیت و شغل به لحاظ تجمع در محل کار را نیز الزامی دانست و گفت: باید کمبودها و مشکلات حوزه ها پیشگیری و درمان را جمع بندی و از وزارت بهداشت مطالبه کنیم.

رئیس ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در ادامه افزود: محرم و عزاداری و برگزاری مراسمات مذهبی برای کل کشور بوده است اما اینکه استان در برخی آمار مربوط به بیماری کرونا نسبت به کل کشور افزایش یافته است باید ریشه یابی شود و از تجربیات سایر استان ها بهره مند شویم.

محمدعلی شجاعی اشاره داشت: وضعیت استان قرمز است و باید به سمت کنترل وضعیت برویم اما می دانیم نباید کسب و کار عده ای که اکثرا قشر توانمند نیستند را دچار مشکل کنیم.

وی مطرح کرد: برای بازگشایی صنف های تعطیل شده طی جلسه ای با محوریت معاونت سیاسی استانداری و دانشگاه علوم پزشکی راهکارهای کارشناسی بررسی شود و بعد از تصمیم گیری نهایی اتحادیه و اتاق اصناف باید پاسخگوی اجرا باشد.

شجاعی اقناع سازی، همراهی و اقتدار را شاخص های حوزه اجرا توصیف کرد و گفت: چون جان مردم در میان است برخورد با افرادی که دستور عمل های بهداشتی را رعایت نمی کنند باید قاطعانه و نابخشودنی باشد چرا که ملاحظه نمی توانیم کاری کنیم.

وی گفت: در برخورد نباید احساسی برخورد کنیم چرا که جان مردم در میان است و نمی دانیم بیماری کرونا تا چه زمانی ادامه دارد و نگران تبعات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از آن هستیم.

وی خاطر نشان کرد: اتحادیه تنها نمی تواند متقاضی بازگشایی اصناف باشد بلکه علاوه بر رعایت دستورعمل های بهداشتی باید نظارت مستمر نیز داشته باشد و اتحادیه ها و اتاق اصناف باید پاسخگوی نحوه رعایت پروتکل های بهداشتی باشد.

شجاعی با بیان اینکه بین تعداد اصناف، بازرسان و نحوه برخورد تناسبی وجود ندارد، خبر داد: از امروز دو نوع سیستم بازرسی خواهیم داشت که حراست فرمانداری ها باید به حراست استانداری روزانه گزارش دهند و همچنین با توجه به نیاز، دستگاه های اجرایی باید یک فرد در اختیار اکیپ بازرسی با محوریت دانشگاه علوم پزشکی قرار دهند و بازرسی استانداری نیز باید نظارت کند.

وی با بیان اینکه پروتکل های بهداشتی برای ابلاغ نیست بلکه برای اجرا و نظارت آن توسط مدیران دستگاه هاست، افزود: در خصوص رعایت کمتر پروتکل های بهداشتی در ناوگان شهری باید بگویم متولی ناوگان شهری باید هر چه سریعتر به موضوع رسیدگی کند در غیر اینصورت ورود جدی و برخورد خواهیم داشت.

شجاعی خاطر نشان کرد: در بحث واکسن آنفولانزا دانشگاه علوم پزشکی و هلال احمر استان از سطح ملی پیگیری کنند چرا که قطعا امسال محدودیت وجود دارد و باید بت ورود سریع این دغدغه را از بین ببریم.

ارائه گزارش نحوه رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس، دانشگاه ها، واحدهای تولیدی، بررسی وام مورد تقاضای کسبه توسط اتاق اصناف، سازمان صمت و کمیسیون بانک های استان و نظارت جدی بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی در خوابگاه ها به ویژه خوابگاه های دانش آموزی از دیگر تاکیدات دکتر شجاعی در ابن نشست بود.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn