اخبار برگریده
پنج شنبه, 09 فروردين 1403 20:11

یکشنبه, 14 ارديبهشت 1399 ساعت 12:22

جهش مبتلایان به کرونا در خراسان شمالی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی خراسان شمالی گفت: آمار مبتلایان به کرونا در این استان که در روزهای اخیر افزایش یافته است.

به گزارش نسیم امروز، دکتر سیداحمد هاشمی با ابراز تاسف از رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی توسط شهروندان استان، اظهار داشت: متاسفانه آنطور که باید پروتکل های ستاد ملی مبارزه با کرونا توسط مردم و فعالان صنفی رعایت نمی‌شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، علت اصلی افزایش آمار مبتلایان در چند روز گذشته را عبور مردم از پروتکل های بهداشتی و حضور در تجمعات و معابر دانست و گفت: همچنین در چند روز گذشته ما شروع به بررسی جمعیت بیماران سرپایی و نمونه گیری از افرادی کردیم که به بیمارستان نمی روند.

دکتر هاشمی گفت: بسیاری از مردم به دلیل ترس از نام کرونا، چندان رغبتی به مراجعه به مراکز درمانی و بستری و دریافت خدمات ندارند.

وی گفت: در این راستا افرادی را که با علائم بیماری به مراکز بهداشتی و درمانی و مطب های پزشکان مراجعه کرده بودند به مراکز ۱۶ ساعته ارجاع دادیم که با دریافت شرح حال و معاینه تحت مراقبت قرار گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین از خانواده و اطرافیان تمامی کسانی که تست کرونای آنها مثبت اعلام شده بود، نمونه گیری انجام گرفت که باعث افزایش ۲ تا ۳ برابری نمونه ها و نیز تعداد مبتلایان شد.

وی افزود: مساله جالب توجه در این میان این بود که تست درصد بالایی از افراد نمونه گیری شده، مثبت بود که همین امر در افزایش تعداد مبتلایان بسیار تاثیرگذار بود.

هاشمی گفت: در این راستا ضمن شناسایی افراد مبتلا در صورتی که حال عمومی آنها خوب بوده و نیاز به بستری نداشته باشند به صورت قرنطینه خانگی تحت مراقبت قرار می گیرند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به ارایه آموزش‌های لازم به افراد مبتلا در زمان قرنطینه خانگی، یادآور شد: همچنین به صورت روزانه وضعیت بیماری این افراد پایش می شود که همین امر باعث خروج موارد مبتلا از جامعه و کاهش احتمال ابتلای دیگران به این بیماری می شود.

وی افزود: با این وجود با توجه به اینکه در شروع کار هستیم بار زیادی از موارد نمونه گیری شده به کل آمار تعمیم داده ‌شده و اعلام می‌شود که اوضاع وخیم‌تر شده است.

هاشمی گفت: اگر بتوانیم افراد مبتلای بیشتری را در جامعه شناسایی و جداسازی کنیم، بی شک این امر می تواند کمک بسیار موثری به خارج شدن از بحران کرونا باشد.

وی با بیان اینکه نحوه اجرای شرایط طرح فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند کار سختی است، افزود: اگر ۱۰ برابر کارشناسان فعلی بخش بهداشت و درمان نیز به صورت شبانه‌روزی کار بازرسی را انجام دهند باز هم نظارت بر تمام مردم و صنوف بدون همکاری و همراهی خود آنها امکانپذیر نخواهد بود.

وی با تاکید بر لزوم همکاری مردم برای غلبه بر بحران کرونا، خاطرنشان کرد: در ایام نوروز، همکاری خوب مردم باعث شد تا خیلی روی محدودیت‌های اعمال شده برای بازگشایی ها فشاری وارد نشود و مردم نیز به خوبی از تجمعات پرهیز کردند.

وی افزود: با این وجود در شرایط اقتصادی کنونی، امکان جلوگیری از فعالیت صنوف وجود ندارد چراکه مردم و اصناف برای تامین معیشت خود بعد از ۲.۵ ماه کسادی بازار، نیازمند فعالیت هستند تا بتوانند بخشی از خسارت های وارده را جبران کنند.

دکتر هاشمی با تاکید بر برنامه‌ریزی برای پاسخگویی به شرایط اقتصادی مردم، اظهار داشت: خود مردم باید با مشاهده موارد غیربهداشتی تذکرات لازم را ارائه دهند و خواستار رعایت بهداشت شده و این امر به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه ۷۵ درصد مسائل مربوط به سلامت خارج از شبکه بهداشت و درمان است و به سایر ارگان ها و مردم مربوط می‌شود، اظهار داشت: در این میان باید نقش مردم را جدی گرفت که ضروری است پای کار بیایند تا با مطالبه گری خود در صورت مشاهده مشکلات بهداشتی با خرید نکردن خود از اصناف متخلف، زمینه رعایت مسائل بهداشتی را در جامعه فراهم کنند.

وی با بیان اینکه در بحث کنترل کرونا نقش مردم بسیار چشمگیر است، گفت: در شرایط فعلی تعطیلی تمامی واحدهای صنفی مقدور نیست بنابراین باید به سمت افزایش آگاهی مردم و توانمندی آنها با کمک خود آنها برویم.

هاشمی با اشاره به اجرای برخی برنامه ها از قبیل سهام عدالت، بورس، یارانه و غیره و هجوم مردم به دفاتر پیشخوان برای بهره مندی از این طرح ها، خاطرنشان کرد: باید سیاست‌ها به درستی اعمال شود تا منجر به اینگونه تجمعات نشود.

براساس آمار اعلام شده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا روز شنبه -دیروز- ۹۶ هزار و ۴۴۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۵ تن در ۲۴ ساعت اخیر، شمار جانباختگان کرونا نیز به ۶ هزار و ۱۵۶ تن رسیده است./ ایرنا

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره